bolle lipo's en welke lader gebruikt

  • Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
De laatste tijd lees ik op diverse plaatsen dat er lipo's bol worden of op een andere manier "defect" raken, of uit de pas gaan lopen. Graag wil ik eens inventariseren welke laders en andere hulpmiddelen de jullie gebruikt hebben bij het laden van die cellen. Soms krijg ik het idee dat dit alleen met een bepaalde lader gebeurt. en nu wil ik wel eens weten of ik daarbij gelijk heb.



Ik gebruik alleen de lipo laders van Apache namelijk de 1500 en de 2500 en heb tot nu toe nog geen problemen.
 
C750
cellcharger.jpg


1 cel van het 2S 1200 Etec pakketje is wat bol geworden. Moet wel bijgezegd worden dat dit pakket voorheen een 3S pakket was, een flinke crash heeft meegemaakt, waarna er 1 cel lek was geraakt. Grote kans dat de andere cellen er ook niet zonder kleurscheuren vanaf zijn gekomen.
 
Als je het uit de pas lopen echt wil voorkomen moet je een balancer gebruiken. Je accu's moeten dan ook voorzien zijn van balancer aansluitingen ;)
 
ik heb 2 keer een "bolle" gehad
bijde keren een pakketje te ver ontladen

ik heb een graupner duo 30 lader

en zelf de allereerste LIPO's de 1020
doen het nog steeds prima in m'n Hopliday
 
Om Theo een slag voor te zijn, het ligt m niet aan dat merk lader.

Dat merk is juist heeel erg goed in laders.
(en niet in regelaars en garantie en of beide, hee Theo?)

Ding waarschuwd zelfs bij verkeerde cel aantallen en weigert dan te laden.

H heeft alleen 1 lader van dat merk die fout zit met zijn voltages omdat na wisselen eprom de lader eigenlijk weer gecalibreerd moet worden, en dat gebeurd niet bij zelf wisselen en gepiratiseerde copies.

Laten we verder dus geen hetze ontketenen T..
 
Niek, dat ik niet tevreden ben met spullen van een bepaald merk doet er even niet toe. Ik weet ook dat het betrokken merk goede laders maakt, maar ben gewoon nieuwsschierig naar welke laders en andere apperatuur er gebruikt wordt om die lipo's te laden.

Misschien zijn het wel allemaal van die zelf opgewaardeerde laders die niet gecalibreerd zijn?
Wie weet.

Dus gewoon eens kijken wie wat waar voordat er ergens conclusies aan verbonden worden.

Zo is het antwoord van Joost een heel goed antwoord, die geeft namelijk ook op dat het pakket enkele flinke klappen heeft meegemaakt en gewijzigd is.

Zo kun je dus kijken of er ook andere oorzaken mee kunnen spelen. Je wil tenslotte wel eens de oorzaak weten van dit fenomeen.
 
okee ik heb hier 2 accu,s van kokam 1500mah worden geladen met de
infinety 2 en de ultimate.
ze zijn 3s 11,1v en een heb ik 2 keer ontladen tot de bec van mijn jeti regelaar 5,5v.
en hij werkt nog prima niet bol en ook niet echt vermindering in cap.
groeten wiebe
 
Graupner Lipo4.
Op rcgroups alom met lof getooid welliswaar.
En het was een 2S2P pakketje. 1 cel vetgemest. :cry:
 
Ik laad mijn pakketten met een Schülze ISL6-330d (8.06) en met een Schülze ISL6-636+ (8.11). Heb geen last van een bol pakket, terwijl ik mijn pakketten iedere vlucht onder de nominale spanning trek met de soft cut-off van mijn Phoenix. Onbelast blijft hij wel boven de 9v, maar als je hem belast zakt hij in tot ver onder dat voltage. (gemeten met een Watts Up) Ik heb zelfs een keer per ongeluk een 3s1p Kokam 360HD pakket leeg getrokken tot 2,9 volt. Dat is dus minder dan 1 volt per cel! Maar nadat ik hem had volgestampt tot 9v met een goedkope NiCd lader accepteerde mijn Schülze hem weer. Die gaf namelijk (en vanzelfsprekend) een wrong cellcount aan. Geen noemenswaardige capaciteitsdrop waarneembaar. Pakket ruikt niet zoetig, staat niet bol en doet het nog uitstekend.
 
Ja, je hebt van die mensen die altijd geluk hebben!

Maar ontladen tot 1V per cel voor Lipo's is toch wel het noodlot tarten.
Ik heb ook in het begin met mijn Lipo ervaringen een paar keer bolle cellen gehad.
Snapte ik ook niets van, ik vlieg al met Nicads en later NiMh's vanaf ca. 1975, dus ik dacht wel met accu's te kunnen omgaan.
Mooi niet dus, Lipo's gedragen zich volkomen anders.
Het grote verschil zit hem in het feit dat Lipo's tijdens het laden en ontladen niet BOVEN en niet ONDER een bepaalde spanning mogen komen.
Nicads en NiMh's hebben daar weinig problemen mee.
Het opbollen en dus zeer sterk in kwaliteit achteruit gaan van Lipo's ontstaat hoofdzakelijk tijdens het laden als de celspanning boven 4.2V komt.
Dit kan bv. gebeuren bij een slechte lader die de spanning niet goed in de gaten houdt, maar tegenwoordig zijn echte Lipo laders zo goed dat dat niet gauw zal gebeuren. Maar er zit een ander addertje onder het gras: Als je meerdere Lipocellen in serie laadt, kan de lader de spanning van de afzonderlijke cellen niet controleren, hier kan het dus fout gaan als je geen maatregelen treft.
Een simpel voorbeeld: je laadt 2 cellen, dus de lader zal stabiliseren bij 2x4.2V = 8.4V. Echter is het goed mogelijk dat door een of andere oorzaak (onbalans/te diep ontladen) de ene cel een hogere spanning heeft dan de andere. Dit blijft dan zo tijdens het laden en aan het einde van de lading kan het best gebeuren dat de ene cel dan een spanning van 4.0V heeft en de andere krijgt dan 4.4V voor zijn kiezen (de lader stopt immers bij 8.4V). En nu gaat het dus fout, 4.4V is te hoog, er treedt gasvorming op binnenin die cel en als resultaat gaat deze opbollen (Lipo's zijn vacuum in normale toestand).
Na opbollen van een cel komt het helaas nooit meer goed, de cel is slechter geworden en als er teveel gasvorming ontstaat kan ie zelfs ontploffen.
Ik maak tegenwoordig gebruik van een balancer, deze zorgt ervoor dat de spanning van de afzonderlijke cellen tijdens het laden gelijk blijft.
Als je Lipocellen in serie laadt is dit volgens mij de enige optie om vroeg of laat onbalans tussen de verschillende cellen in een pakket te voorkomen.
Als je de cellen altijd per stuk laadt, heb je geen balancer nodig.
Ik heb een eigen schema voor mijn balancers ontwikkeld, een type voor 2cellen en een voor 3cellen, wil ik hier wel eens plaatsen, als ik erachter kom hoe dat moet.
Maar balancers zijn inmiddels ook in ruime mate in de handel verkrijgbaar.
 
Ik heb ook twee lipo's die een beetje bol staan. niet heel erg bol, maar er is duidelijk capaciteits verlies (1500 ----> 800mah) Dit is gekomen van het te zwaar belasten, niet van de lader.
 
Hoi,

Ik kreeg wat lipo's aangeboden die een ''beetje'' bol zijn. Voor bijna nix natuurlijk.
Verder is er natuurlijk duidelijk capaciteits verlies.
Maar verder lijkt alles oke.
Is er kans dat het als nog mis gaat als ik deze cellen ga gebruiken?
Je leest tenslotte vaak genoeg dat ze nog gebruikt worden.

Marten
 
Ik heb ook 1 pakket goed bol gekregen, zat klem in het frame ;) Wat +/- 30% overbelast. Goed heet en bol. Doet het verder nog goed :) kan iets minder stroom leveren en iets minder capaciteit. Als je er snel bij bent valt de schade wel mee ;)

Elke lader is opzicht wel goed, met een balanceer aansluiting is misschien prettig. Ik heb nog niet veel naast elkaar lopers gezien ;) Dat is natuurlijk wel erg slecht voor je pakket...
 
Ik heb gisteren met die hitte gevlogen (36 graden C) en na een minuut of drie begon het jetje in te houden, maar ik moet zeker 6 minuten kunnen vol maken. Ik heb meteen het pakketje eruit gehaald maar kon hem bijna niet meer vast pakken, zo heet was het pakket. Ze stonden niet bol maar ik hoop dat ze niet te veel geleden hebben.
 
Mijn ervaring is dat de cellen niet gaan opbollen na te zwaar belasten (ze worden dan wel inderdaad goed heet), maar pas als je ze daarna weer gaat laden zonder gebruik van een balancer.
Door de te diepe ontlading is de kans groot dat er spanningsverschil tussen de cellen is ontstaan, als je nu gaat laden kan dus het eerder beschreven probleem ontstaan dat een of meerdere cellen in een pakket boven 4.2V komen, dan treedt gasvorming op en dus.........opbollen.
Heeft iemand wel eens gemerkt dat de cellen al opbollen meteen na te zwaar belasten (onder 2.6V per cel)?
 
Bij mij worden de lipo's ook dik als ze te zwaar belast worden tijdens gebruik. Laden doe ik trouwens met een ultramat 10 en daarbij zijn geen problemen. Het is ook niet zo dat de lipo's te lang ontladen zijn want na 7 a 8 minuten zwaar belasten werden ze al dik terwijl er 15 minuten mee gevlogen kon worden. De spanning van de lipo's die te zwaar belast worden is bij het begin van het opnieuw laden meestal boven de 11 volt.
De spanning van de lipo's die de belasting beter aankunnen en niet dik worden is in het begin bij het opnieuw laden meestal rond de 10 volt. Beide 3s.
Ik heb 2 pakketten die dik worden. Als dat dik worden beperkt blijft tot ongeveer een halve cm. dan merk je eigenlijk niets van capaciteits verlies. Tenminste niet direct. Een lipo heb ik eens nog zwaarder belast (hoger toerental) en deze was toen een cm dikker. Het capaciteits verlies is dan meteen merkbaar. Dus in een keer naar 9 a 10 minuten vliegen inplaats van 15 minuten.

tieske
 
Ik heb splinternieuwe 3S kokam 3200 te lang aan een lader ontladen :oops: ze waren gewoon dood 0,? volt . de middenste cel was daarbij open gegaan ,maar ze zijn niet bol gekomen.

Nu heb ik er een 2S paket van gemaakt en opgeladen, eerst met een voeding en dan aan de lader voor het balanceren.

Nu heb ik er al 3x mee gevlogen en merk geen problemen. dit weliswaar maar op 25 Amps max terwijl ze 45 a 60A aankunnen.
 
Ik maak gebruik van de Jamara X-peak3 lader en heb Lipo's van Graupner en een paar zonder naam erop (besteld bij Batt-mann.de), in de groottes 350, 1050 en 2000 mAh, in pakketjes van twee (7,4V).

Ik vlieg met regelaar met bec en heb deze niet in de Lipo-stand (6V) staan, maar gewoon op de standaard waardes (rond de 5,3V).

Laden gaat goed, ik merk nog niets van capaciteitsverlies en af en toe meet ik de afzonderlijke cellen en als daarbij een grotere afwijking voorkomt, laad ik de cellen een keer afzonderlijk.

Ik heb een keer een 350mAh per ongeluk kortstondig kortgesloten, waarna de lader hem niet meer accepteerde, en aangaf, dat er een te lage spanning gemeten werd. Na een paar weken heb ik het accupakketje nog een keer aan de lader gehangen en inmiddels heb ik er al weer vele vlieguren mee gemaakt en merk geen capaciteitsverlies; ik kan er nog steeds even lang mee vliegen als ervoor.

Een keer heb ik een 2000mAh pakket leeg gevlogen, zoals ik dat altijd deed en later die dag aan de lader gehangen. De lader kwam niet verder dan een laadstroom van 0,04A en sloeg steeds na een minuut of twee af met de melding "te lage batterijspanning".
Ik heb toen een aantal keren achter elkaar de lader ingeschakeld en met de 0,04A kwam de accuspanning op een gegeven moment weer hoog genoeg om de laadcyclus alsnog op te voeren en de accu gewoon weer vol te laden. Inmiddels heb ik er al weer meerdere vluchten mee gemaakt en ook nu weer is de vliegtijd (en dus capaciteit) exact gelijk als ervoor.

Branko.
 
Back
Top