Prik een gaatje in een volle lipo en de hel breekt los
Kijk, en dit is dus zo'n onzin verhaal.
Je kan best een gaatje in een lipo prikken, dan gebeurt er helemaal niets.
We hebben op een wedstrijd een keer een oude volle lipo gepakt en wilden de duitsers uitroken.
Maar dat was niet zo makkelijk.
Ik stond erin te prikken maar er gebeurde niks.
Een belgische vlieger nam toen de lipo over en zette er echt met kracht een schroevedraaier in, pas toen begon ie te roken en was ie geschikt om de duitsers uit de tent te roken.
Je moet echt door de cellen heen steken wil er wat gebeuren.
En hoeveel echte branden zijn er mee ontstaan?
Ik ken er zelf maar 1 en dat was een gebruikersfout, verkeerde instelling in de lader waardoor hij overlaadde (4S ipv 3S) en laden zonder balancer.
Op een meeting hebben ze alle oude lipo's in vuur gegooid, gebeurde ook niks, ook niet toen ze er met een wals overheen gingen rijden.
Gerben en ik en nog veel meer piloten die ik ken vliegen of vlogen zo idioot veel en overbelasten de accu's enorm.
Al die mensen doen helemaal niet zo paniekerig over lipo's, zitten niet met munitiekistjes en ze liggen gewoon in huis opgeslagen.
In die groep van een man of 50 heb ik nog nooit gehoord van een spontane ontbranding.
Ik durf te beweren dat alles wat je op youtube ziet fake is.
De lipobags zijn bedacht door een marketing genie, mensen bang maken, dan verkopen we zakken waar ze ze in kunnen laden.
Niet dat dat helpt als ie toch in de fik zou vliegen, maar dan hebben we wel weer wat euro's verdiend.
Ik kan dit best openbaar schrijven want de kans dat een lipo ontbrand als je er gewoon mee omgaat en de lader altijd met balancer aansluiting gebruikt is denk ik net zo groot als door de bliksem getroffen te worden, of positiever, de loterij te winnen.
Loodaccu's zijn pas echt gevaarlijk, dat schrijft Ernst ook, daar komt bij het laden knalgas vrij, die ruimten moeten ook altijd geventileerd worden.
En als ze in een stevige behuizing zitten en er gaat wat mis explodeert die echt heel erg, dat heb ik meerdere keren gezien, de schade die dat aanricht is echt enorm.
GJ