Bonnie 20

Hallo,

Mijn Bonnie is af! Hij is uitgerust met een AXI 2820/10, een 10 x 7E en zou moeten vliegen met 8 SC cellen (2400 mA en 3300 mA). Totaal weegt hij 1810 gram. Wel is er nog een probleem met het zwaartepunt. Als ik de 70 mm wil aanhouden zou ik nog minimum 50 gram lood achteraan moeten bijvoegen. Heeft iemand ervaringen met de BONNIE en het zwaartepunt.
Vliegen zal nog moeten uitgesteld worden want het weer is nu en ook de volgende dagen niet al te best.

Jos

Hallo,

Vandaag dan toch behoorlijk weer met weinig wind, dus mijn eerste vluchten gedaan. Geen enkel probleem: na 10 meter is de BONNIE van de grond en hij vliegt schitterend. Met halfgas heeft hij snelheid genoeg en vlieg ik met de 3.300 cellen 12 minuten. Rollen heb ik nog niet gemaakt want ik wou eerst de trimming in orde brengen en dan de instellingen programeren voor kunstvlucht.
In alle geval is de BONNIE een aanrader.

Groetjes,

Jos

Heb zelf geen problemen gehad met het zwaartepunt. De bonnie neemt het niet zo nauw mee. Vlieg zelf met een 10Cels accu 2400Mah.

Vind hem/haar lekker vliegen, rollen zijn geen probleem. Zelfs een stukje meskant is mij gelukt (als beginner)

Wil wel een foto'tje zien, maar als je er eentje hebt gezien. Heb je ze volgens mij allemaal gezien.

@Jos:
Vlieg je nog met de Bonnie ?
Ik ben er net een aan het "bouwen". Maak wel wat wijzigingen om gewicht te besparen :
- 3 poot landingsgestel wordt 2 poot (hiermee vervalt de totale zware stuurconstructie en grote stuurservo)
- 3s lipo's
- richtingsroer wordt met 2 draden aangestuurd ivm met stangen

Jouw Bonnie kwam op 1810 gram. Ik hoop op ca. 1500gram te komen.

Als motor gebruik ik een Typhoon 29/12/10 en is vergelijkbaaar met een axi2812/10 alleen goedkoper (115euro + tsunami 30 regelaar !).

Ben benieuwd of er nog meer mensen met een elektro trainer zijn gaan vliegen

Laat nog eens iets van je horen

@666yeti666

Ik heb nu met de BONNIE een 10tal uren gevlogen (volgens mijn zender) en ben nog altijd erg tevreden. Het is een trainer en meer moet je er niet van verwachten: hij maakt rollen maar voor andere kunstvlucht zijn de rolroeren te klein.
Mijn Bonnie weegt zonder cellen 1357 gram en ik vlieg met een uitrusting zoals ik hiervoor beschreef. Verder wegen mijn GP's 3700 544 gram wat het totaal gewicht op 1900 gram brengt. Ik heb ook geprobeerd met lipo's (2 pakken van 2 x 2000) die het gewicht met 300 gramm verminderden maar veel verschil in vliegen maakt het niet uit. Ik vlieg liever met "normale" cellen: zijn wel wat zwaarder maar zijn ook vlugger op te laden en hebben een langere levensduur. Met GP's 3300 vlieg ik zeker 12 minuten en met de 3700 meer dan 15 minuten. Meer cellen zou ik niet gebruiken want nu is de Bonnie al overgemotoriseerd!
Met het neuswiel heb ik wel wat problemen gehad. De piste waaroip ik vlieg is hobbelig, dus de prop komt tegen de grond. Daarom heb ik een ander been voor het neuswiel geplaatst dat wat hoger staat en nu is dat probleem opgelost. Dit neuswiel wordt trouwens aangestuurd door dezelfde servo als de richting, dus geen meergewicht. Het neuswiel weglaten is een optie maar is het wel mogelijk dat meer naar voor te plaatsen omdat er een uitsparing is voorzien.
Nog meer inlichtingen: vraag maar.

Groetjes,

Jos

Ja, ik weet dat het een trainer is, de reden dat ik hem aangeschaft heb is dat ik mijn brevet er mee wil gaan halen (puur voor het papiertje , ik vlieg al 2 jaar zelfstandig ....) en daar is een Diablotin (3D) met een 1kW brushless niet echt handig voor. Het is voornamelijk start en landing oefenen vanaf de grond, daar heb ik geen ervaring mee. En daarvoor is de bonnie prima geschikt.
Dus die van jouw weegt 1357gr zonder cellen. De lipo's die ik in bezit heb wegen 215gr. dus zou ik uitkomen op 1572gr. Aangezien ik landingsgestel aanpas zou ik lager kunnen uitkomen, en tevens een kleinere servo (hitec hs-81) op het richtingsroer omdat het neuswiel niet meegestuurd hoeft te worden, ik neem aan dat jij hiervoor een 'standaard' servo gebruikt ?
Die nimh's valt ook wat voor te zeggen hoor, is inderdaad veel sneller te laden, maar ja ik heb nog lipo's liggen dus ...
En dat van die prop tegen de grond had ik al een beetje aan zien komen dus vang ik 2 vliegen in een klap ; hoger 2-poot landingsgestel en wat gewichtsverlies. Het landingsgestel moet ik op een nieuw te bepalen punt plaatsen en verstevigen.

Met welke windkracht is met de Bonnie nog fatsoenlijk te vliegen ?
Hoe is verder het vliegbeeld, wilt mesvlucht een beetje lukken ? En inverted ? (ik neig naar de "shock flyer generatie" dus hou wel van een beetje stunten). en kun je er heel langzaam mee vliegen ? Het profiel is niet symmetrisch dus ben benieuwd. Ik begrijp dat het een trainer is dus het zal beperkt zijn.

@666yeti666

Mesvlucht kun je wel vergeten, rugvlucht lukt wel. Snel vliegt ie ook wel, een beetje te snel voor een dergelijk vliegtuig, daarom vlieg ik meestal half gas. Is met windkracht 4 nog goed te vliegen, is dan ook beter te landen, anders komt ie nogal vlug binnen. Voor de landing zet ik beide rolroeren een beetje (3 mm) naar beneden om wat trager te kunnen vliegen.

Groetjes,

Jos

Back