Bonsai DLG Probleem

hallo,

ik heb zonet weer even staan slingeren met mijn bonsai,
maar ik ben nogsteeds niet echt tevreden over het resultaat,
als ik gooi dan stallt de kist over draaid op de kop, maar als ik heb gewoon omhoog gooi dan komt die in een stall en duikt +-3 meter naar beneden waarna hij mischien nog 10 seconden vliegt.
ik heb het zwaartepunt op +-1cm achter de hoofligger,

wat doe ik fout?

mike

Als hij bij een gewoon werpstartje (normaal rechtuit gooiend) al overtrekt ligt het zwaartepunt te ver naar achteren. Ik neem aan dat je hoogteroer wel in de middenstand staat (roer vlak met het stabilo).
Hoe draait hij op zijn kop als je slingert? Als in een looping? Dat zal te maken hebben met je zwaartepunt. Als hij op zijn kop rolt (dus om de lengteas) laat je hem waarschijnlijk te laat los.

maak eens een filmpje van je werptechiek, de kenners kunnen dan zien of je t goed doet ;)

ik weet ook niet of ik het goed doe, maar t gaat wel mooi de lucht in :D:D

Eerst trimmen, dan pas smijten!

Mike,

Eerst moet je er van overtuigd zijn dat je zwaartepunt (en daarmee de instelhoek) correct zijn. Pas dan ga je voorzichtig beginnen met de DLG worp.
Zoek op het forum eens op 'zwaartepunt' en 'duiktest' voor meer uitleg hoe je het zwaartepunt goed afstelt.

Dus: Eerst moet een gewone handstart (of 'speerworpstart') goed gaan voordat je gaat slingeren :teacher:

Leon

jep, gewoon mar normale vliegsnelheid uit de hand werpen en kijken of ie mooi naar de grond zweeft, als dat goed is moet het zwaartepunt ook ongeveer goed zijn. kom anders 8 juni naar vlaardingen. daar kunnen we makkelijker helpen

hey allemaal ,

bedankt ik ben nu druk aan het lezen en zal het vanavond uittesten , weet iemand msichien waar het zwaartjepunt wèl hoort te zitten?

Simpel 'trimrecept'

ik snap t niet meer :S
ik kom er echt niet uit met dat programma uit het draadje

Controleer als eerste of je je model recht gebouwd hebt, dus zonder verdraaiingen in de vleugel. Door het bespannen met spanfolie kunnen er ongewenste vervormingen in je vleugel voorkomen. Zoek in dit forum op een posting van Fotor, die heeft dat ook gehad en heeft het gecorrigeerd.

Nu gaan we trimmen. Dat programmaatje heb je niet nodig als je een bouwpakket gebruikt. Ik stel de volgende methode voor waarmee je een redelijke afstelling van je model krijgt. Optimaliseren doe je later:
  1. Balanceer je Bonsai op het zwaartepunt zoals het in de beschrijving is opgegeven
    (EDIT: Effe opgezocht: Optimaler Schwerpunkt: 56-62 mm von Vorderkante Fläche)
  2. trim je stabilo nu zodanig dat hij na een handstart rechtuitvliegt zonder te pompen of te duiken
  3. Gooi je model nu flink hoog (DLG-worp mag) en duik onder 45 graden naar beneden (knuppels los)
  4. Als het goed is dan klimt je bonsai langzaam uit de duik
  5. Als hij snel omhoog klimt is de neus te zwaar. Haal wat lood uit de neus en begin bij stap 2
  6. Als hij blijft duiken is de neus te licht. Voeg een beetje lood toe in de neus en begin weer bij stap 2
  7. Klimt hij langzaam uit de duikvlucht dan is ie redelijk goed gebalanceerd

Nu kun je aan je DLG worp werken
Je hebt nu een een redelijke basisinstelling. Fijn trimmen doe je later.

Het kan zijn dat je Bonsai na een DLG worp iets teveel 'up' krijgt. Er zijn vliegers die een speciale werpstand op hun zender programmeren en tijdens de worp een klein beetje down geven. Mbv een schakelaartje op je zender kun je deze werpstand bedienen.

Succes, Leon

Laatst bewerkt:
ha, ik zie nu dat ik het zwaartepunt bijna 2cm teveel naar voren had :S
ik heb zelfs mijn 10ct eruit kunnen halen en de accu helemaal naar achter kunnen schuiven :D

ik heb zonet weer geprobeerd en het ging gelijk een stuk beter bij de eerste keer maar ik had weer het idee dat het minder werd.
ik moet nu trouwens eerst een nieuw richtingsroer maken omdat die stuk is gegaanbij een gooi,(die had ik al een keer gelijmd , nu op precies dezelfde plek gebroken)

Back