BOOMing businness
[post19]
In bovenstaande draadje kwam terloops iets ter sprake over het rollen van staartboompjes.
Samen met Meijlink (forumnaam) ben ik een tweetal Supergee's II aan het maken. We hebben ons er aangewaagd om ook de staartbomen zelf te maken. Bij de bouw van mijn Supra heb ik goede ervaringen opgedaan. Die boom overleefde met gemak een vrije val van meer dan 100mtr...
Sadkingbilly vroeg om het werkprocede. Ik gebruik het procede wat Mark Drela aangaf op RC groups:
RC Groups - View Single Post - SuperGee II continued (thread #5)
Op zich is het echt niet moeilijk om een boom te rollen! De allereerste boom die van de mal kwam is gelijk opgeofferd aan de wetenschap.
We kwamen te weten dat je niet:
- te hard de boom op torsie moet belasten om hem van de mal af te krijgen.
- met duim en wijsvinger hard moet knijpen als de boom nog geen 48 uur oud is. (je moet helemaal niet hard knijpen in zo'n boompje)
- Als je de boom op buiging wil belasten, gebruik dan niet je duimen. (punt last)
- deze boom woog 17 gram.
Ik heb een paar plaatjes.
van de achterzijde van de mal (draadeind waar een bus op kan om de boom van de mal te drukken)
Van de lay-up. (25grams glas onder 45° en twee lagen 140 gramsUD carbon.)
En van de lay-up in de zak. Overtollige epoxy wordt dan uit de layup gezogen.
De mal is overigens ingevet met vaseline en voorzien van enkele wikkelingen huishoud folie.
De boom wordt omwikkeld met plakband (kantoortape van de Hema). Eerste wikkeling doe ik binnenste buiten. Daar wordt de boom mooi glad van. De tweede wikkeling "normaal" (plakzijde naar binnen, zoals je plakband altijd gebruikt)
Daarna nog toiletpapier er omheen en, hopla, in de vacuumzak. na het vacuumzuigen maak ik de boom goed warm met de fohn. De epoxy wordt dan weer dun en giert in elke vezel.
Zaterdag kan er weer een boom uit de zak. (vandaag een bruiloft van broer)