Boomerang Elan !!

@Vosje

Ha die Patrick, la ma kommen die foto`s van je, ik dacht trouwens dat je niet zou vliegen op Posterholt, toch nog even tijd gevonden tussendoor om te vliegen, gaaf man en leuk voor je.

Ut was toppie gezellie daar op Posterholt, biertje erbij en ff dom lullen, tja dat kan ik wel he hihi.

Viendelijke groet Jaap en Denny

Laatst bewerkt:
Hier wat foto's van de elan , ik hoop dat van de week meer foto's online staan !!

Ik ben in wurselen geweest op een show dit weekeinde .

gr vosje

update !!

Bij deze de laaatste update over de elan.
Heb gister weer gevlogen op een nieuw veld bij de club van Haren (duitsland).
Kleine veranderingen zijn aan gebracht aan het model ,ivm dat ik moeilijk los kwam op het veld van wurselen heb ik het zwaartepunt verplaatst naar achteren.
Ik heb de turbine ongeveer 1,5 cm naar achteren verplaatst en de 2 lipo paketten van voor in de neus naar onder de tank verplaatst en nu is het weer super.
Heb bij de eerste vlucht bij de start even aan het hoog getrokken en ging ook meteen met de neus om hoog ,maar ivm dat de start snelheid niet voldoende was , heb ik de neus eerst even de neus laten zakken en dan later los getrokken.
Het was ook even wennen ivm dat aan het einde van het start veld een grote windmolen staat , op ongeveer 50 a 60 meter achter het club gebouw.
De wind stond goed ,eigenlijk diagonaal op het veld , dus uiteindelijk geen probleem.
Drie heerlijke vluchten gedaan met de elan ,deze combo vindt ik super.
13 Kg vlieggewicht en met 8 a 8,5 kg stuw is het voldoende vermogen.

komend weekeinde gaan we naar porz , de laatst keer met de sleurhut.

gr vosje :):)

Hoi Vosje,

Mooi filmpje...

Waar lag je zwaartepunt vroeger en waar ligt het nu?
Ben nl. ook een Elan aan't afwerken, altijd makkelijk als het zwaartepunt onmiddellijk goed ligt, hé ;)
Hij is bijna klaar. Moet nog geprogrammeerd worden, tanks aangesloten, en nog wat kleinigheden...alhoewel...er zitten robbe servo's in, FS250,251 en 280, en ik krijg met die cami2000 software het 0-punt blijkbaar niet ingesteld...damn...heb jij hier ervaring mee? (dacht dat ik je ooit zo'n servo's bij jouw gezien heb)

Edit: Vergeet dat van de servo's...ben de mechanieker aan't uithangen ipv de regeltechnieker...zal nu wel lukken ;)

Groetjes,

Wim

Laatst bewerkt:
CG

Hoi wim, is zeer gemakelijk.
Je bouwd de elan op ,kompleet met kap en een halve tank gevuld en wel volledig gevulde hopper tank.
Dan duw je de staart naar beneden en dan moet de staart op de grond blijven liggen.
Als je dan de staart maar 1 cm optild moet hij lanzaam naar voren vallen dan is deze CG ok.
Zo is deze nu bij mij , ik vind het een gemakkelijk uit te voeren zwaartepunt controle.

Ok bedankt!
Zal het eens uitproberen...
De Elan is klaar, moet alleen nog even tot bij Sandor geraken, die moest nog iets aan de ECU doen ofzo...

Groeties,

Wim

Een WREN 54 Supersport met Digitech A.T.C.U-regeling, zijn gekocht bij Sandor...ondertussen al bijna een jaartje geleden :rolleyes:

Het is de Elan waar "RUFTER" ooit aan begonnen is en in het zicht van de finish is stilgevallen. Kon het niet meer aanzien dat die daar stof lag te verzamelen en heb hem dan maar afgewerkt. Sandor moest de regeling nog updaten/afstellen...ik weet het niet precies.

Gr Wim

dsc00943qd4.jpg

dsc01109px1.jpg

hoi wim,
Daar zal hij zeker goed mee vliegen , ik weet niet hoelang dat sandor nog in nederland blijft , hij gaat verhuizen naar spanje.

Een WREN 54 Supersport met Digitech A.T.C.U-regeling, zijn gekocht bij Sandor...ondertussen al bijna een jaartje geleden :rolleyes:

Het is de Elan waar "RUFTER" ooit aan begonnen is en in het zicht van de finish is stilgevallen. Kon het niet meer aanzien dat die daar stof lag te verzamelen en heb hem dan maar afgewerkt. Sandor moest de regeling nog updaten/afstellen...ik weet het niet precies.

Gr Wim

dsc01109px1.jpg

de regeling die robbie destijds gehaald heeft is nog "maagd" en dus standaard ingesteld.
dus NIET starten ,dit zal zeker resulteren in een zeer heftig maar kort leven van de tail en motor.
de enigste manier is om deze turbine met alles wat je hebt even hier te brengen.
laat deze niet door een "expert" afstellen maar ga altijd eerst naar de Bron dit zal zeker beter zijn voor de levensduur en plezier van de Motor en Elan.
en over het zwaartepunt:
met de wren supersport leg je de 3 lipo,s in het midden van de romp , de truuk met staart laten vallen werkt niet.
dit komt omdat het landings gestel ook een offset heeft wardoor de truuk met vallende start niet werkt.
tevens word het dan te kritisch ga voor "better safe then sorry" .
bel maar als je klaar bent , dan kom ik wel naar schaffen een pintje drinken

ps: ggef je turbine ongeveer 3 graden downthrust (voren hoger dan achter) dit resulteerd in een strakkere rechtdoor vlucht.

Laatst bewerkt door een moderator:
bel maar als je klaar bent , dan kom ik wel naar schaffen een pintje drinken

OK!!!
Robby zit deze week in Duitsland, zal volgende week ofzo wel eens bellen...
In principe is de Elan klaar, de BAE Hawk trouwens ook...die staat eveneens al meer als een jaar te wachten om in te vliegen :rolleyes:

Gr Wim

De Elan heeft verleden weekend gevlogen...en is heelhuids geland!
Voor die keer dat je 800m betonpiste ter beschikking hebt, moet je er meteen van profiteren ;)
Denk niet dat er foto's van zijn, 't was al vrij donker...

hoi wim , ik zou zeggen ,nog zeer veel vluchten dan er mee.
De foto's komen wel ,waar waren jullie dan gaan vliegen !!

gr vosje :)

Het vliegveld van de Limburgese Vleugels in Genk-zwartberg vierde hun 50 jaar bestaan en we waren uitgenodigd om te vliegen.
Er waren trouwens ook wat nederlanders, oa. het parachute team en Marijn met de F16
downwind.jpg

Het gebeurt niet elke dag dat je tussen echte toestellen mag vliegen ;)
We hebben met de Piper, Edge en Hawk gevlogen, de Elan hadden we ook bij, maar het was niet de bedoeling om te vliegen om dat die nog niet gevlogen had.
Op't einde van de dag lag de piste er verlaten bij, en hebben we de Elan ingevlogen.
Vloog zeker niet slecht, voldoende vermogen, hoge rolrate, alleen kreeg ik de rolroeren niet echt goed uitgetrimd. Bij hoge snelheid moest anders getrimd worden dan bij lage snelheid... Zwaartepunt mag nog iets meer naar achter liggen, ik heb nochtans de batterijen al onder de benzinetank geplaatst.
Mja, na 1 vluchtje kan alles nog niet perfect zijn hé :p

Gr Wim

Laatst bewerkt:
Back