boot kopen??

• Topicstarter Topicstarter ramon w.
  • Startdatum Startdatum
R

ramon w.

Guest
hallo,

ik heb een budget dat ik uit wil geven voor een speedboot (180 euro)

ik zou graag willen weten wat voor soorten ik daarvoor kan krijgen
als iemand goede speedboten heeft gevonden voor
dit geld zou die gene dan de site van de desbetreffende boot en/of boten willen vermelden in de reactie die je stuurt?

alvast bedankt,

ramon w.

hallo,

ik denk dat je voor 180 euro niet veel hebt teminste als je hier in nederland wil kopen
misschien 2de hands maar nieuw ???????? als je een complete set voor 180 euro
koopt en dan ook nog een behoorlijke snelheid heeft dan laat je me maar iets weten.

mvg,

virgil

voor 180 euro kun je ook nie meer verwachten als het wel het geval is hoor ik dat heel graag

groetjes harm.c

ok dan zal ik mijn budget opschroeven tot 260 euro
hier zal wel wat meer voor te krijgen zijn

laat het me even weten als dat zo is

gr. ramon w.

Hallo Ramon,

Kijk eens hier:
Rennboote - GB-Modellbau

De bovenste beide boten worden geleverd met hardware, motor en regelaar.
Je hebt dan nog nodig:
- Zender + ontvanger
- Servo
- Batterij (NiMH of Lipo)
- Lader + voeding hiervoor.

Je kunt de shop vragen om een complete set voor je samen te stellen, dan heb je alles in één koop.
Met name voor de Lipo's kun je in China goedkoper terecht, maar dat is natuurlijk jouw keuze...

Ik weet dat forumlid emad_lsd er hier ook eentje heeft gekocht, je zou 'm een PB kunnen sturen en om informatie vragen.

Van de bovenste boot heb ik er hier twee thuis, die worden omgebouwd voor deelname aan races:
p1-arpro-700ep

De tweede (Balze Volvo batboat) komt één dezer dagen, die bouw ik op voor een ander, met spullen (zender/ontvanger/servo/ Lipo en lader) rechtstreeks uit Hongkong, de boot komt via Duitsland.

Laat je niet misleiden door de kreet RTR; de boot is op z'n best in de fabriek in elkaar gezet (vaak ook nog niet eens erg goed...), het vaarklaar maken zul je toch echt zelf moeten (laten) doen, anders zul je niet lang plezier van je aankoop hebben.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo, pompebled

is deze boot van goede kwaliteit?
ik had deze al gezien en wilde me die boot kopen maar als er een brushless motor in ligt ligt er ook een brushless regelaar in en daar kun je alleen lipo accu's op aansluiten of niet?

gr. ramon w.

Hallo Ramon,

Lezen is lastig als je zestien bent, ik weet 't...

Om mezelf eens te quoten:
- Batterij (NiMH of Lipo)
Groeten, Jan.

Het zal de regelaar worst wezen, waar de stroom vandaan komt, een loodaccu uit je vaders auto, een NiMH pack, dertig penlights in serie/parallelschakeling, een Lipopack; zolang de benodigde stroom maar geleverd kan worden, zal de regelaar de motor aansturen.

Groeten, Jan.

Hallo Ramon,

Lezen is lastig als je zestien bent, ik weet 't...

Om mezelf eens te quoten:

Het zal de regelaar worst wezen, waar de stroom vandaan komt, een loodaccu uit je vaders auto, een NiMH pack, dertig penlights in serie/parallelschakeling, een Lipopack; zolang de benodigde stroom maar geleverd kan worden, zal de regelaar de motor aansturen.

Groeten, Jan.

iemand heeft me dit eens gezegd en wilde alleen even weten of dat waar of niet

maar bedankt voor de informatie!!!!

gr,
ramon w.

Hallo Ramon,

Dat van het kunnen lezen was niet flauw bedoeld, je leest gauw ergens overheen en ik probeer zoveel mogelijk informatie in zo weinig mogelijk tekst te proppen...

Die 'iemand' heeft in zoverre gelijk. dat niet alle regelaars even geschikt zijn, om met NiMH of Nicad's te gebruiken.
De regelaar moet namelijk geprogrammeerd kunnen worden op het type cel (NiMH, Lipo, LiFePo enz.), zodat de regelaar afslaat, op het moment, dat de cellen leeg raken, om te voorkomen, dat ze door onderspanning schade oplopen.

Een oudere regelaar die voor NiMH bedoeld is, zal best werken op Lipo's, maar hij zal niet de stroom terugregelen of afsluiten, waardoor de Lipo, bij te ver ontladen schade zal oplopen.

De meeste moderne regelaars (ook die in de ARPRO en Balze) kunnen worden ingesteld op het gebruikte type akku.

Groeten, Jan.

hallo, pompebled

Is deze boot van goede kwaliteit?

gr. ramon w.

Kwaliteit is relatief; als je met dit soort boten voor de lol vaart zijn ze goed gemaakt.
De kwaliteit van het laminaat is goed, maar je ziet aan de afwerking, dat het een massaprodukt is.
Als je een epoxy romp van H&M, Hopf, MHZ in de handen hebt, merk je het verschil met de polyester rompen uit China, maar voor de boten van de genoemde fabrikanten betaal je ook aanzienlijk méér (als je het een beetje uitkiend, kun je voor de prijs van één forse kale romp van één van die drie, een kleinere, compleet uitgeruste boot uit China halen.)

Alle waar is naar z'n geld; ik ros al jaren met wedstrijdboten van MHZ en Hopf rond; op de wedstrijden gaat het er niet altijd zachtzinnig aan toe, en soms heb je een aanvaring, soms een forse klapper... een paar weken later is de schade weer gerepareerd en vaart de boot weer.

Met een romp van Chinese makelij moet je gewoon wat voorzichtiger zijn, al helpt voorzichtig zijn natuurlijk niks, als er iemand over jouw geflipte boot heen tettert en een stuk gelcoat eruit vaart (zie het topic uit de link).... (gelukkig is alles te repareren.)

Ook zul je een boot uit Hongkong zelf vaarklaar moeten (laten) maken; houtwerk in de lak of epoxy zetten, schroeven borgen, controleren op lekkage, afstelling van de boot controleren en natuurlijk, de kap afplakken met tape, vóór de boot het water op gaat.

Groeten, Jan.

Hallo Ramon,

Welke je kiest is een kwestie van persoonlijke voorkeur; ik vind de batboat geen mooi model, daarom heb ik ook de ARPRO gekozen, maar beide boten varen goed.

Vanwege het ontwerp van het onderwaterschip, zal de ARPRO waarschijnlijk met wat minder motorvermogen toekunnen dan de 86 cm grote batboat.

Beide boten varen het snelst op de 3S Lipo, vanwege het vermogen, voltage en het lagere gewicht t.o.v. NiMH cellen.
Met een andere motor en 4-6S Lipo is er nog meer snelheid uit te halen, maar dan moet de romp versterkt worden.

Groeten, Jan.

Hallo Ramon,

Welke je kiest is een kwestie van persoonlijke voorkeur; ik vind de batboat geen mooi model, daarom heb ik ook de ARPRO gekozen, maar beide boten varen goed.

Vanwege het ontwerp van het onderwaterschip, zal de ARPRO waarschijnlijk met wat minder motorvermogen toekunnen dan de 86 cm grote batboat.

Beide boten varen het snelst op de 3S Lipo, vanwege het vermogen, voltage en het lagere gewicht t.o.v. NiMH cellen.
Met een andere motor en 4-6S Lipo is er nog meer snelheid uit te halen, maar dan moet de romp versterkt worden.

dus de arpro gaat met de zelfde motor als de batboot sneller?

zou je me dan ook aub 1 of meerdere sites kunnen doorsturen waar je goedkoop lipo accu's kunt kopen?

alvast bedankt,

ramon w.

dus de arpro gaat met de zelfde motor als de batboot sneller?
alvast bedankt,
ramon w.

Hallo Ramon,

De boten worden met verschillende motoren geleverd, dus da's appels met peren vergelijken.
Ik baseer mijn bewering op het feit, dat de ene met een 30A en de andere met een 40A regelaar wordt geleverd en dat ik met de ARPRO op 2S en een TR 28-45 3600KV van Hobbycity al iets van 40 km/h vaar, wat me verbaast voor zo'n relatief grote boot en zo'n klein motortje (300W).

Ik haal m'n lipo's hier:
Flyermate Broad AMP Cell 11.1v 4500mAh 20C Li-Polymer Battery - Free Shipping
De link is naar een 3S pakket, je kunt natuurlijk ook een andere uitzoeken, persoonlijk zou ik voor een andere motor dan de meegeleverde outrunner gaan, en een inrunner met 2000 - 2700KV en een 4S Lipo nemen.

De meegeleverde motor is met 1500KV niet erg hoogtoerig, je zou hiervoor een 6S pakket moeten nemen, wat alweer behoorlijk in de papieren loopt t.o.v. een 4S pakket.

Ook hier haal ik veel spullen:
Hobbycity Online R/C Hobby Store :

Supergoedkope adressen geef ik je niet, da's voor gebruik in een boot meestal niks en binnen een paar vaarten kapot.

Groeten, Jan.

Back