boot licht (VEEL) te diep

hallo alemaal

ik heb net mijn basicjolle geprobeert een eerste vaart dus maar hij/zij licht giganties diep van achteren (tot het dek)
en hij/zij drijgt ook omteslaan bij een klijn zuchje wind en komt bijna niet vooruit als ie vol voordewind gaat.
maar de boeg licht wel op normaale diepte dus HHEEEEEEEEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLLLLLLPPPPPPPPPPP!!!!!!!!!!!!!!!
wat is er aan te doen?? hij is helemaal volgens de bouwtekening gebouwt

grt alex

Plaats even een paar foto's van je boot.

Op afstand gokken wat er loos is, is altijd een wazig verhaal...

De boot is dicht?

Groeten, Jan.

Pendelaar zei:
wimg zei:
De juiste materialen gebruikt?
Balsa is bijvoorbeeld veel zwaarder dan MDF.

Wim

Dat is nieuw voor mij !!!!
:oops:
(Is die ook in een paar maatjes groter?)

;)

Je hebt gelijk: MDF is ietsiepietsie zwaarder dan balsa. ;)

(Ik heb bij een vorig model spanten van MDF gebruikt. Daardoor verloor ik (achteraf gezien) veel waterverplaatsing aan dit relatief zware hout. Volgens mij blijft het net aan drijven.)

Wim

wimg zei:
Je hebt gelijk: MDF is ietsiepietsie zwaarder dan balsa. ;)

Soortelijk gewicht van MDF op die dikte zit ongeveer tussen 600-800KG/m³, soortelijk gewicht droog Balsahout = 100-200 kg/m3. Dit kan zelfs teruglopen tot minder dan 100Kg/m3 !!!
Factor 3 minimaal in, maar ook 8 maal zo zwaar kan voorkomen... 8O

Ik hoop dat er daarom een knipoog achter het "ietsiepietsie" stond ;)

halo allemaal

ik heb mijn boot van ongeveer 2/3 mm tryplex gemaakt en daar overheen heb ik hem met epoxy geverft toen geplamuurt en toen gespoten en hij weegt ongeveer 1.8 kilo 2.0 met zeilen
en het kielgewicht is 500 gram.

fotos maak ik morgen

grt alex

Volgens mij staat in de bouwbeschrijving dat je gebruik dient te maken van 1mm triplex.
Waarom gebruik je dan 2 tot 3 mm triplex. ?
Die bouwbeschrijving is er niet voor niets.

Nu kun je een heleboel gaan schuren, schuren en nogmaals schuren maar je blijft wel zitten met 3mm triplex ipv 1 mm.
1mm triplex, vliegtuigtriplex, is redelijk duur en 3mm koop je zo voor een habbekrats bij de Gamma.

Waarom niet bouwen met balsa en dan met een glasmat en epoxy ? Balsa weegt niet zoveel en gewicht toevoegen kun je altijd nog.

Aldoende leert men, met vallen en opstaan.

Pendelaar

hallo alemaal

ik heb het even na gemeten en het is inderdaat 1.5 mm
maar ik denk dat ik het probleem gevonden heb.
ik heb de batterijen en der ontvanger zo ver mogelijk naar vooren geplaatst en nu licht hij wel goed in het water maaaaaaaaaar.
bij een zacht wintje gaat hij heel mooi vooruit maar komt er een klijn beetje meer wint (windkracht 3) dan gaat ie helenaal op 1 kant liggen en de zeilen raaken het water zowel voor als achter moet ik nu mijn zeilen kleiner maaken of moet ik beginnen met oeffenen met een klijner tuig? ik heb eventueel nog wel stof voor een kleiner tuig

grt alex

roeier4 zei:
hallo alemaal

ik heb het even na gemeten en het is inderdaat 1.5 mm
maar ik denk dat ik het probleem gevonden heb.
ik heb de batterijen en der ontvanger zo ver mogelijk naar vooren geplaatst en nu licht hij wel goed in het water maaaaaaaaaar.
bij een zacht wintje gaat hij heel mooi vooruit maar komt er een klijn beetje meer wint (windkracht 3) dan gaat ie helenaal op 1 kant liggen en de zeilen raaken het water zowel voor als achter moet ik nu mijn zeilen kleiner maaken of moet ik beginnen met oeffenen met een klijner tuig? ik heb eventueel nog wel stof voor een kleiner tuig

grt alex
kleinere zeilen kunnen, maar je moet voor betere prestaties toch zoveel mogelijk alles boven de waterlijn zo licht mogelijk houden, en het gewicht wat je bespaart kun je dan het liefst zo diep mogelijk aan de kiel weer terug erbij hangen:
zo is je boot veel stabieler met het zelfde gewicht, en kan er dus meer windkracht omgezet worden in voorwaartse kracht, dus is je boot sneller vanaf een bepaalde windsnelheid

hallo allemaal

ik heb mijn zeilen er af gehaald en ik heb nu zeilen van een folie gemaakt ze zijn nu 10 tot 15 gram! nu licht ie al wat hoger maar nog niet zo als ik hebben wil.
de accu en de ontvanger heb ik zo ver mogelijk naar vooren gelecht.
en ik heb em vandaag weer even geprobeert met bijna (geen) wind en toen lag ie al wat beter.
als er in het fototoestel weer batterijen zitten ga ik een foto maaken.

grt alex

Back