boot valt stil na stukje varen

• Topicstarter Topicstarter Alex e36
  • Startdatum Startdatum
bij deze de foto's.

Dat witte spul over de koeling heen is warmte geleider pasta (word ook gebruikt in verwarmings ketels).

binnenkant3.jpg

binnenkant2.jpg

binnenkant1.jpg

Alvast bedankt,

Alex

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je Alex,

Nu nog graag een paar van de zijkant, zodat we de hoek van de aandrijving kunnen zien, en eentje recht van achteren.

Groeten, Jan.

zou ook wel wat foto's willen zien, want heb zelf een 700 neodym gehad en die had ik op een gegeven moment zelfs op 18 cellen varen (in een cat) Nooit problemen met de motor gehad, zelfs niet heet geweest..

Loopt de as soepel?
Hoe groot is de prop?

Ik zou je koelspiraal wel wat groter maken, in de zin van meer wikkelingen om de motor. Zoals het er nu omheen zit geeft het niet echt veel koeloppervlak op het motorhuis.

Maar afgezien daarvan zou een 700 motor niet uit moeten branden op 12 cellen.. Ook ik hoop op een aantal meer foto's

grtz jurriaan

Zal zo even foto's maken, eerst even eten.

De as loopt zo tevoelen soepel met de motor eraan vast, als ik de motor lied draaien klonk het ook "gezond".

De prop is een s serie van graupner en 39mm.

Alvast bedankt,

Alex

Sakkerju!

Dat is helemaal geen catamaran, da's gewoon een V-romp met een cat neus!

Gadverdekkes, daar is weer een ontwerper eens helemaal uit z'n dak gegaan...

Dit is echt verschrikkelijk.

Goed, da's d'r ook weer uit, back to business.

Het lijkt erop, dat je propnaaf geen steun heeft op de schroefaskoker, da's niet gezond voor je motor, als die geen kogellager heeft aan de schroefaszijde, wordt alle druk door het achterste glijlager opgevangen en dat is daar niet op gebouwd.
Je hebt grote kans, dat dat de oorzaak voor het warm/vastlopen van je aandrijving is, met alle nare gevolgen vandien.

De prop moet tegen het eindlager van je schroefaskoker steunen, het ringetje, dat daar hoort te zitten is je druklager.

Beste oplossing is een langere schroefaskoker, die tot aan de schroef reikt.

Je hebt me behoorlijk op het verkeerde been gezet toen je het over een cat had, ik was van een oppervlekte aandrijving uitgegaan met mijn propgrootte aanbeveling, ik snapje het kleine 33mm propverhaal ook al niet.

Trouwens, de S-serie is ook een oppervlakte schroef, maar als het werkt onder water, zul je mij niet horen.
Een 40mm X-prop werk wél beter, maar alléén als je schroefas constructie in orde is, anders krijg je nóg sneller fik.

Groeten, Jan.

Ik heb de motor even opgezocht op de robbe site en het zijn inderdaad gewone sinterbrons lagers.

Da's wel sneu, want het opstoken van de eerste motor komt dus door het ontbreken van een druklager achter de prop...

Als je wat vlotter was geweest met foto's was het me waarschijnlijk wel opgevallen vóór het begon te roken.

Groeten, Jan.

Waar is zoon druk lager tehalen dan of hoe is dit op telossen.

Op het andere forum zegen ze ook van dat die schroef die ik er nu onder heb zitten een oppervlakte schroef is en in mijn geval dus extra zwaar en waarschijnlijk daar de motor op oververhit is. de as is na mijn weten nog niet vast gelopen geweest, het is een vet gelagerde as ofzoiets (heeft de vorige eigenaar verteld).
Na mijn idee heb ik die motors verbrand na dat ik die schroef heb gemonteerd.

Ik zeg niet dat het zo is of dat het zo kan zijn ik laat ook alleen maar mijn gedachten erover gaan.

Alvast bedankt,

Alex

Wil me nergens mee bemoeien, maar ik zag ff snel dat je je watertoevoer
met wat tape op je roer heb geplakt??
Dit ew.... hoe zal ik het subtiel brengen,..... kan niet.
Ik neem ook aan dat dit tijdelijk is.......
toch.....
:confused:

Tevens vindt ik het model, een eeh.... V-Cat ofzo.... wel wat hebben,
zou graag eens een filmpje zien van hoe dit vaart!

Veel succes!!

Quinten

Ja water inlaat was tijdelijk, heb ik nu veranderd met een soort beugeltje vast gemaakt aan de boot (aan een schroefje waar het roer vast mee zit aan de boot), dat kan ik nog afstellen en doen dus ideaal.

Vandaag weer gevaren na het nodig er aan gedaan tehebben.
Op de as zit nu een soort tegen houder, zodat de druk niet meer naar de motor toe gaat maar naar de askoker, andere water inlaat zoals hier boven al omschreven.
Kleinere schroef een 33mm gemonteerd, waar hij nu erg mooi op vaart, en thuis gekomen zonder stukken, motor word wel warm maar zo temerken niet tewarm.
Heb er na het verbranden van de motors ook een lichtere zekering in gedaan.

Hier ook even een paar foto's van het varen.

Iedereen bedankt voor het goede advies.

varen1.jpg

varen2.jpg

varen3.jpg

varen4.jpg

Vriendelijke groet,

Alex

Dat ziet er goed uit!

Als de motortemperatuur te hoog blijft, voeg dan borstelkoeling toe én verhoog het aantal windingen van de spiraal om de motor naar de 6-7 stuks, die haalbaar zijn met een meter 4 mm alu-buis.

Groeten, Jan.

Ziet er goed uit, heeft ie ook een beetje snelheid erinzitten?
Op de fotos zie je dat nie echt ;)

Quinten

Vandaag weer gevaren.

Heb eerst het zwaartepunt bepaald (30%), had hier voor de accu's los erin leggen en dan achterin, nu liggen ze ongeveer in het midden.

Dus lekker een stuk varen, een beetje uit proberen met twee verschillende schroefen een orginele 33mm en een aangepaste 39mm deze heb ik kleiner gevijlt en loopt van smal naar wat breder het hard is het smalle deel, deze schroef zal ongeveer een totale diameter van 34mm ofzoiets (deze 39mm is trouwens niet een s serie maar zo een van conrad).

Dus na een stuk varen op de aangepaste schroef boot uit het water en de 33mm eronder, stukje gevaren maar vond hem toch beter varen op de aangepasten (had meer toeren en kwam sneller op snelhied op die 33mm had meer afstand nodig om snelheid op tebouwen), dus waar op de aangepaste over, kijk eerst even in de hand of hij alles nog doet en het deed het allemaal, leg hem in het water en alleen nog stuur pak hem uit het water en het gas doet het ook weer leg hem terug weer niks.
Dus uit het water kap open, zag niks vreemds dus accu even los en ja hoor de bedrading verbrand (accu's zitten aan elkaar geschakeld de plus van de ene en de min van de ander).
Waar kan dit aan leggen en wat is er tegen tedoen??

Alvast bedankt,

Alex

Hoi Alex,

Je weet waarschijnlijk wat ik ga vragen...
Zorg dat ze scherp zijn, zodat we ook daadwerkelijk iets kunnen onderscheiden.

1) Wat is er precies verbrand?
2) Is het verbrand, of zijn er solderingen losgesmolten?
3) welke stekkers gebruik je?
4) Welke draaddikte gebruik je? (2,5 mm² is wel het minimum.)
5) Is het mogelijk, dat bij de propwissel de as te vast is komen te zitten; te weinig speling tussen schroefaskoker en propmoer b.v., dan gaat de boel zwaar lopen , gaat je stroom omhoog en krijg je fik.

Groeten, Jan.

check ook even of er geen sluiting zit in de boot hierdoor ontstaan ook nogal hoge stromen ;) en dan zal de dunste draad gewoonzeggen van doe het zelf maar.

mvg Robbert

Back