Bootje van Willem Barentsz

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ronald C, 28 aug 2024.

1. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
  2. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    Het galjoen en het wapen van Amsterdam erop.
    Tevens de scharnieren van de geschutspoorten, die ga ik op een volgend model ook anders doen….
    IMG_6851.jpeg IMG_6852.jpeg

3. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    Wat mij verder nog opvalt aan het bootje is de lage reling, verschansing. Zie ook het schilderij. Op die van mij gemeten kom ik uit op 50/ 60 cm in het echt… was dat wel verantwoord op een wilde zee?

4. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Je gaat vlot, als ik zo alle foto’s bekijk! Maar wel strak en netjes werk :)

Men besteedde vroeger iets minder aandacht aan veiligheid en onveilige situaties. Als je struikelde over een stuk touw was dat je eigen domme schuld, en veel kapiteins van vroeger hadden graag personeel wat niet kon zwemmen. Als je dan overboord sloeg, hoefde je minder lang te lijden.
    Andere tijden, andere zeden… :-(

Overigens kan het zijn dat op het lage dek nog een extra railing stond, dit komt op de Halve Maen van Kolderstok waarschijnlijk wel.

Herby63 vindt dit leuk.
  5. janzwart

janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ronald
    Het is echt een mooi scheepje geworden.
    Ik hoop daarom dat je je logistiek in orde krijgt om haar aan ons te laten zien in Amsterdam.

6. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    En weer doorrrrr: de masten. Hier heb ik, zal later blijken, een foutje gemaakt door de grote mast niet ver genoeg door te steken tijdens het lijmen…. Kwam er tijdens de wanten fabricage achter dat de grote mast zo’n anderhalf a twee centimeter te hoog is. Balen maar te laat om nog te veranderen! IMG_7142.jpeg IMG_7144.jpeg IMG_7145.jpeg

Herby63, Erik B, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    Ik heb de ankerspil achter de voorste opbouw ipv daarvoor geplaatst omdat het me onwaarschijnlijk lijkt dat ze op dat kleine stukje zowel konden takelen als lijnen beleggen… IMG_7150.jpeg
    IMG_7151.jpeg

Matthias Noback vindt dit leuk.
  8. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    Het staande want; heerlijk rustgevend gepriegel….. IMG_7193.jpeg
    IMG_0586.jpeg

9. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    Gelijk maar de eerste van de twee bijbootjes gemaakt!
    IMG_7242.jpeg IMG_7243.jpeg IMG_7246.jpeg

Herby63, Erik B, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Ronald,

Wat een prachtig scheepje ben je aan het bouwen. Wellicht een klein puntje van kritiek is dat het wit van het onderwaterschip wat laag is. Met deze waterlijn hoogte gaat dit schip in het echt zeker kapseizen. Mijn advies om het te verhogen.
    Verder top!

Groeten Paul

11. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    Hoi Paul, ik heb het onderste berghout aangehouden als grens voor de witte verf. Als ik hier overheen ga ziet het er waarschijnlijk raar uit….

12. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Je hebt de vaart er inderdaad goed in! Ik vind er allemaal ook echt netjes en strak uit zien. Wordt een erg mooi scheepje zo. Mooi om te zien hoe op zo’n type de boegspriet zo steil omhoog stond.

13. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Ronald,

Ik begrijp je beweegreden en ik ben het met je een dat het wit over het berghout niet staat maar je kunt het wit verhogen als je het onderste berghout weg haalt. Daarmee smokkel je iets maar komt de waterlijn beter uit. Waarschijnlijk is er iets misgegaan bij het uitmeten van de poorten en het berghout.

In deze fase van de bouw kun je nog wat veranderen, als eenmaal de masten en tuigage erop staan is het vrijwel onmogelijk. Het zou jammer zijn als je een prachtig model gebouwd heb en achteraf je begint te storen aan de lage waterlijn en als je er niet aan stoort dan zo houden want het is wel een werkje om dit aan te passen.

Verder mijn complimenten.

Mvg. Paul Burghoorn

Jeroen de Lange vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    230909-zeilvaart(41s).jpg
    Dit soort schepen hebben geen grote diepgang, de rompvorm is erg breed aan de onderzijde, hierdoor zal de opwaartse kracht toenemen als het schip schuin in het water komt te liggen. Beetje vergelijkbaar met de vorm van containerschepen van nu. Eigenlijk de vorm van een doos. Smalle schepen liggen daardoor dieper om dit te compenseren. Gezien de replica lijkt mij de waterlijn prima.
    Die brede rompvorm, die typisch was bij Hollanders, was ook de rede dat deze schepen in de ondiepe wateren voor de Nederlandse kust konden varen.

R0land, Jeroen de Lange en Baker vinden dit leuk.
  15. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Je hebt gelijk Stephan.

De foto bewijst het. In mijn ogen nog steeds een vreemd zicht maar het zal destijds gewerkt hebben.

Mvg. Paul

Stephan Kertész en Jeroen de Lange vinden dit leuk.
  16. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Lijkt inderdaad vreemd, maar als je naar de drijfkracht kijkt van een Hollands schip lijkt dit op een doos in het water.

Als zo'n doos kantelt dan word het gedeelte onder water niet kleiner, maar vult de brede romp het volume weer aan. Daardoor zijn container schepen best wel stabiel in het water.
    tek.png

Een smal schip heeft dit drijfvermogen niet en moet daarom in verhouding dieper in het water liggen om het kantelpunt te verlagen.

teks.png

De rede waarom de Wasa waarschijnlijk gezonken is, het schip was te smal gebouwd. Waardoor het drijfvermogen bij kanteling niet aangevuld werd door de te smalle romp. Men had dat schip moeten verzwaren, en als dat niet meer kan doordat het te diep komt, moet men het breder maken. (dat overigens soms ook gedaan werd in die tijd als het gebouwde schip niet stabiel genoeg bleek)

Dit is een hele korte uitleg hoe het werkt door mij. Om het exact uit te leggen is een heel ding, maar je kan hier best veel over vinden op Google. Maar het is nogal zware kost om door te nemen.

Sorry @Ronald C ik wil je verslag niet Hijacken. Je bouwt overigens een prachtig bootje, je afwerking is geweldig.

janzwart, Erik B en Baker vinden dit leuk.
  17. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    Hoi Paul en Stephan, ik vind jullie opmerkingen juist interessant. Als er helemaal niet zou worden gereageerd hoef je ook niets te posten lijkt me…. Op/ aanmerkingen, zowel positief als negatief stel ik enorm op prijs!

Erik B, janzwart en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  18. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Overigens zegt de wit geschilderde romp niets over hoe diep het schip uiteindelijk in het water ligt. Het witte spul was alleen maar een bescherming tegen met name de paalworm (die als scheepsveelvraat bekend stond), en vaak zo hoog geschilderd werd als dat het water kon komen. Dus toch ook wel over de berghouten heen.

Erik B vindt dit leuk.
  19. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024
    De zeilen, als je bijna denkt klaar te zijn kom je nu echt bedrogen uit….. IMG_7247.jpeg IMG_7247.jpeg IMG_7249.jpeg IMG_7252.jpeg IMG_7251.jpeg

Bijgevoegde bestanden:

20. Ronald C

Ronald C

Lid geworden:
    15 jul 2024

Deel Deze Pagina