Je hebt gelijk Stephan.
De foto bewijst het. In mijn ogen nog steeds een vreemd zicht maar het zal destijds gewerkt hebben.
Mvg. Paul
Lijkt inderdaad vreemd, maar als je naar de drijfkracht kijkt van een Hollands schip lijkt dit op een doos in het water.
Als zo'n doos kantelt dan word het gedeelte onder water niet kleiner, maar vult de brede romp het volume weer aan. Daardoor zijn container schepen best wel stabiel in het water.
Een smal schip heeft dit drijfvermogen niet en moet daarom in verhouding dieper in het water liggen om het kantelpunt te verlagen.
De rede waarom de Wasa waarschijnlijk gezonken is, het schip was te smal gebouwd. Waardoor het drijfvermogen bij kanteling niet aangevuld werd door de te smalle romp. Men had dat schip moeten verzwaren, en als dat niet meer kan doordat het te diep komt, moet men het breder maken. (dat overigens soms ook gedaan werd in die tijd als het gebouwde schip niet stabiel genoeg bleek)
Dit is een hele korte uitleg hoe het werkt door mij. Om het exact uit te leggen is een heel ding, maar je kan hier best veel over vinden op Google. Maar het is nogal zware kost om door te nemen.
Sorry
@Ronald C ik wil je verslag niet Hijacken. Je bouwt overigens een prachtig
bootje, je afwerking is geweldig.