borstelloze experimenten

Skidz zei:
Ff voor mijn beeldvorming (en experimenten van vanavond):
Het aantal genoemde wikkelingen is dat per statorpool of totaal?
Dat is per statorpool.

Ben gister met een 9-polige bezig geweest met 6x.7mm2 wikkeldraad (Totaal dus 3 x 6 = 18 wdg), en die trok op 2 lipo's 5 amp zonder prop (!). Mijn beoogde doel is een speed400-vervanger maken, dus 11krpm+ met een 5x5 propje.
Probeer eerst eens 18 wdg per pool!

Hoe kom ik er achter of mijn magneten te zwak zijn? Gaat ie dan meer stroom trekken maar geen toeren winnen?
Inderdaad, weinig extra toeren wel veer meer stroom. Ook kan de motor (eigenlijk de controller) gaan "misfiren" of afslaan.

Alvast bedankt,

Ton.

PS Stator uit tapestreamer gerukt (OnStream 30Gb) Is mooi blikpakket en redelijk sterke magneetring...

Heb ik nog nooit iets mee gedaan.
Succes!

benvlieggraag zei:
Ik had op de electro Fly-in in Helmond van de zomer ook een met papier bekleed depron delta-tje van 50 cm bij me met een speed 400 en een pakketje 500 AR 8 X en twee servos van 9 gram, ik had verwacht dat hij wel snel moest zijn maar dat viel tegen hij bleef helaas maar net in de lucht.
Ik denk dat ik net als jou die speed 400 en 500 AR vervang voor een cd rom en lipos. :!: :D
Lijkt me wel een heel klein delta-tje voor het gewicht van een speed 400 en een pakketje 500 AR 8 X ! Als het een 6V-S400 is geweest, had het moeten kunnen vliegen, maar wel eerst lanceren met een elastiek of bungee...!!
Een geschikte regelaar is de eerste vereiste voor het succesvol toepassen van een CDrom-motor

Zojuist in de pauze ff de motor herwikkeld met .5mm wikkeldraad, 20 wdg/pool. Is ff kijken wat dat oplevert..
Trouwens mis-fire'de de regelaar niet, maar kan liggen aan het feit dat hij toen niet belast was.

Bedankt voor de tips!

Ton.

nee, daar kan het niet aan liggen. Het komt gewoon doordat je een motor met een veel te hoge kv gemaakt hebt. Waarschijnlijk over de 6000rpm/v. de motor draaide wel redelijk snel zeker :) :wink: . Als je een 5*5 prop wil aandrijven zal je meer wikkelingen per pool moeten leggen, 18/pool is een goed beginpunt. Ook nagemeten of er geen statorkortsluiting is? Dat kan wel voor hoge stromen zorgen...

Veel succes bij het herwikkelen :wink: ,

Niels

@Niels,

Geen kortsluiting, echt goed gewikkeld! Liep idd retesnel, kon niet meten (kunstlicht) maar leek op 30/40krpm

@Joost: jah, heb ervaring met wikkelen... zelf scheidingstrafo's wikkelen voor versterkers e.d. Hardop tellen, niet hard trekken en elke winding netjes aanschuiven en straktrekken. 20 minuutjes werk voor 9-polen met 20 windingen.

Oh jah! Wikkelingen niet kruisen anders heffen de magnetische velden elkaar op!

Ton.

Skidz zei:
@Niels,

Geen kortsluiting, echt goed gewikkeld! Liep idd retesnel, kon niet meten (kunstlicht) maar leek op 30/40krpm.

Gebruik een zaklamp tijdens het meten, en kleur de helft van de rotor zwart (stift) Als hij echt gilt dat je uiteenspatten vreest, draait hij 55000-60000 toeren (verder heb ik nog niet durven gaan :oops: :twisted: )

Oh jah! Wikkelingen niet kruisen anders heffen de magnetische velden elkaar op!

ik denk wel dat ik weet wat je bedoelt, nl wikkelingen netjes naast elkaar leggen toch?

Niels -net een stator met 750 wikkelingen achter de rug :P (nog niet vertellen joost!)

Als je wilt weten hoe snel je motor draait heb je een scope of een frequentie meter nodig die je tussen de massa van je voeding en een van de fasen van de motor hangt. wanneer je een 12 polige magneet hebt zal je nooit 40.000 toeren kunnen draaien.
Ik ken geen bestaande regelaar die een 12 polige
motor op dit toerental kan laten draaien.

Frits van Breemen

40000 toeren met 12 pool magneet gaat wel... met een phoenix 10. proefondervindelijk bewezen.

Die 65000 toeren is met een 6 pool magneet.

Toerental meten gaat ook met een tachometer hoor :wink:

Niels

hebben zulke heeele kleine borstelloze motoren nog grote voordelen boven borstelmotoren? Vermoed dat de verschillen in prestatie steeds kleiner worden?

65.000 rpm met een zes polige motor.
Zien is geloven. meten is weten en gissen is missen.
Ik sta wat scepties tegenover dit soort getallen. hoe dik is de stator welk blik hoeveel wikkelingen hoe dik draad. wat voor magneten . hoeveel volt
hoe dik is je flux ring wat is de hoogte van de ring.
hmmm

Frits van Breemen

het-rc zei:
65.000 rpm met een zes polige motor.
Zien is geloven. meten is weten en gissen is missen.
Voor mij geld dan "meten is weten". "gissen is missen" heb ik nooit aan meegedaan, en "zien is geloven" kan werk van gemaakt worden :wink:

hoe dik is de stator welk blik hoeveel wikkelingen hoe dik draad. wat voor magneten . Hoeveel volt
hoe dik is je flux ring wat is de hoogte van de ring.

Stator 5.5mm hoog, magneten 5.5.1 N38 in NNSSNNSSNNSS configuratie, fluxring +-0.6mm, hoogte ring 7 mm, 11 volt, 8*0.5 ster.

Overigens spreek ik wel over onbelast toerental, nog niet op vol vermogen (geluid schrikt af :wink: ) In de ducted fan waarin ik hem gebruik loopt hij +-46000 toeren.

Zin om te lezen? http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=140736

Niels

Doet je 6 p 10 m motortje het nu wel op je nieuwe regelaar?
Heb ik nog niet geprobeerd, Niek.
Ik heb toen, na dat 6p10m experiment nog wat andere magneet combinaties getest, zonder bruikbare resultaten.
Voor de 6p10m test moet ik de rotor weer opnieuw van magneten voorzien.
Heb ik nu geen tijd voor, c.q. geen zin in, afijn je kent dat wel.

afb539.jpg

afb540.jpg

Uitleg en rode tipjes-anekdote :wink: later, heb het nu even te druk....

Niels

jaaa, de uitleg :P

Ik heb in navolging van Gertjan ook zo'n mini B2tje gebouwd voor een cdrom motor. Het was de bedoeling dat het zowat een kofferbakmodel werd, omdat ik de laatste tijd meer bezig ben moet motoren bouwen dan met vliegen :oops:

En het vliegt gewoon fantastisch! Al bij halfgas zeer snel, en verliest weinig snelheid in de bochten. Heb nog niet kunnen aanduiken, want hij heeft enorm last van flutter bij volgas naar beneden. Overtrekken is heel braafjes neusje naar beneden. Ik heb het door Gertjan beschreven 'figuur' niet kunnen overdoen, wat ik ook probeer :lol:

span 80cm, 2* 9 gram, phoenix 10 en 3S etec 1200
...en de weegschaal zegt 218g 8O
Komt waarschijnlijk omdat ik met 2 op elkaar geplakte 3mm platen werk..en overvloedig verstevigd heb met carbon....

Het motortje dat er nu opstaat geeft 12050 toeren met gunther, bij iets minder dan 6 amp. wikkeling 30*0.4 delta
het rendement is nog wat slecht, maar het stator is uitzonderlijk groot, met 1.5mm magneten , dus ik denk dat nog meer vermogen mogelijk moet zijn. Ik ben nog lang niet klaar met dit motortje hoor:wink:

Het heeft een avondje gekost om het te bouwen. Vooral de aansturing van de flaperons heeft veel tijd gekost, maar ik ben er niet helemaal tevreden over :oops: . Bij het aanduiken heb ik zeer veel last van flutter. Ik gebruikt 2mm carbon voor de torqrods...Hoe dik zou dit moeten zijn? Ik moet toegeven dat de snelheid wel niet foam-verantwoord was, maar toch, met directe aansturing moet dit op te lossen zijn...

Nu nog een vraag; kan het kwaad om de servo's voledig naar de tippen te verplaatsen, om een directe aansturing te maken :?: Er zit dan meer gewicht op de tippen, hij wordt hiet tocht niet insabiel van hoop ik? Ik zal het nog eens vragen in een ander forum om een brede publiek te bereiken...

Niels

Leuk werk Niels! Gefeliciteerd!
Ik heb in mijn b2 nog geen flutter kunnen constateren.
Ik had het overigens bij de mijne wel verwacht.
Mijn span is 70cm; alles is dus wat kleiner en korter, en toch behoorlijk stevig.
Dat zou het verschil kunnen uitmaken.
Ik heb het door Gertjan beschreven 'figuur' niet kunnen overdoen, wat ik ook probeer
Daarvoor moet je wel eerst recht omhoog kunnen! :lol:
Kan ook liggen aan het feit dat mijn model wezenlijk kleiner en lichter is, bij hetzelfde motorvermogen.
kan het kwaad om de servo's voledig naar de tippen te verplaatsen, om een directe aansturing te maken
Als je 5.5 grams servo's gebruikt, zou dat wel moeten kunnen!
Veel vliegplezier ermee!

Back