Borstelloze motor als generator gebruiken.

In een heli willen m'n pa en ik een generator inbouwen voor het voeden van diverse electronica (camera enz..) Om de zware accu's te kunnen dumpen voor een lichte buffer/nood accu zijn we op zoek naar een generator. Een speed xxx hiervoor gebruiken heeft voordelen: DC output en kostprijs nadeel slijtage van de borstels. Borstelloze types hebben geen borstel dus die slijten niet echter 3 fasen gelijkrichten is weer even andere koek.

Heeft iemand ervaring? en komt er gewoon 3 fase uit de borstelloze motor als je em aandrijft?

We zijn op zoek naar iets dat ~50W kan leveren. Toerental niet zo belangrijk want dat moeten we met een riempje toch nog ergens aftappen en de verhouding van de poelies is nog te bepalen.

Groet,

P.J.
 
dc output ? das pas na gelijkrichten lijkt me, tevens is het vermogen beperkt. Voor 50 watt output is een speed 400 denk ik net te klein maar je kan het proberen, en erg goedkoop. En over borstelslijtage zou ik me niet zo druk maken.

Borstelloos gelijkrichten is net zo makkelijk als twee fasen, je moet alleen een extra diode(s) plaatsen over de extra fase. Wel een erg dure optie hoor, ik zou voor een accu gaan, 50 watt output is voor een gemiddeld nicadpakket geen enkel probleem.
 
Franck zei:
Wel een erg dure optie hoor, ik zou voor een accu gaan, 50 watt output is voor een gemiddeld nicadpakket geen enkel probleem.
Je zou kunnen overwegen om een cd-rom/tapestreamer motor (= 3 fasen) hiervoor te gebruiken. Kijk maar eens bij de lrk/cd-rom motor threads. Als je een cd-rom motor geschikt kunt maken voor een park-flyer, moet generatorbedrijf ook tot de mogelijkheden behoren. Mits het aantal windingen goed gekozen is. Op welk toerental wil je de generator laten lopen: motor-, staart- of hoofdrotortoerental? Het voordeel van een drie-fasengelijkrichter is dat je minder rimpel op je gelijkspanning krijgt.
 
Back
Top