Borsteloze motor start niet

Soms helpt het de timing van de regelaar te veranderen. Loop alle mogelijkheden even af, en bepaal met welke timing de motor het makkelijkst start.

Ik heb zo iets ook ooit gehad met een micro 6 & Tsunami 10. Motor piept, propeller wiebert een beetje heen en weer en motor wordt snel warm. Met een zetje lukte het soms om door te starten. Ik ben terug gegaan naar de winkel waar mij werd verteld dat ze dit vaker haddden gezien. Het *ZOU* vlg. verkoper te maken hebben met een verkeerd geplaatste magneet (verkeerd gepoold).

Nieuwe motor meegekregen en probleem was opgelost.

Er kan ook een fase kortsluiting hebben. Er kan een wikkelingsdraad gebroken zijn, één van je stekkertje maakt geen goed contact, etc, etc, etc.

Maar ik zou eerst mode 2 proberen. Wie weet.

Het wiebelen in het begin is normaal voor een sensorloze borstelloze motor. Maar daarna moet hij goed gaan lopen.

edit: 'sensorloze' toegevoegd.

ron van sommeren zei:
Het wiebelen in het begin is normaal voor een borstelloze motor. Maar daarna moet hij goed gaan lopen.

Ron, geen van mijn borstellozen heeft ooit "gewiebeld", is mij echt vreemd. Ik meen begrepen te hebben dat die Me 163 een crash gemaakt heeft, zou het probleem niet te zoeken zijn in een losgekomen (en verschoven) magneetje??? Arjan, haal je motor eens voorzichtig uit elkaar. En doe de gewone kortsluit-checks met Ohm-meter, en kijk je magneetjes eens na...

prop-er zei:
eerst mode 2 proberen. Wie weet.
Ik heb mode twee en drie al geprobeerd ;geen verschil.
Magneetjes controleren gaat niet, zit helemaal dicht gelijmd.
Het probleem zat er ook al in voor de crash daar ligt het dus niet aan.
En als de motor een keer loopt gaat hij als een trein :!:

Hoe voelt de motor als je hem met de hand ronddraait Arjan? Veel 'compressie'? (Eng. 'cogging', vermoedelijk afgeleid van het woord 'cog' het soort grote tandwiel dat bv. in windmolens wordt gebruikt. Hier eindigt de cursus etymologie ;)) Het kan zijn dat de motor te veel cogging heeft. Dan is er veel stroom nodig om hem over de eerste 'bult' te krijgen, misschien te veel voor de regelaar? Als hij eenmaal loopt is het geen probleem meer want de energie die je in de motor stopt om hem over de bult te krijgen, komt naderhand weer terug als je de bult afdaalt. Cogging is energieneutraal.

Overigens, het al dan niet aanwezig zijn van 'cogging', is geen indicatie voor kwaliteit, vermogen, koppel of efficiëntie.

Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben ron.
De motor heeft heel veel "compressie" ik kan hem aan het dunne asje met de hand maar net ronddraaien.
Zal het eens met de Tsunami 30 proberen, dan moet hij wel probleemloos starten als deze theorie klopt

rafgol zei:
... Ron, geen van mijn borstellozen heeft ooit "gewiebeld", is mij echt vreemd...
Dan heb jij een regelaar moet goede 'opstart' software. Ik heb eens gelezen dat de software die de motor opstart, ongeveer 90% van de software in de regelaar is. Gokje, Kontronik? Of heb je een regelaar met sensors?

ron van sommeren zei:
Ik heb eens gelezen dat de software...

Ron, jij leest teveel, :lol: :lol: :lol:

Nee, effe serieus.

Mijn zelfbouwmotoren test ik steevast met een "el cheapo" 25 amp elemodel esc, van Aero-nuts. Dat is zowat mijn werkbank-honkvaste regelaar die genoeg power overschot kan leveren zo de motor een grotere electronenhonger heeft, zonder onmiddellijk gevaar voor rook in de kelder. :P En ook mijn "el expenso" CC Pheonix 10 (vreemd dat er een schrijffout ingeslopen is bij lancering, iedereen heeft het maar steeds over PhOEnix, maar is wel degelijk PhEOnix) geeft dezelfde non-wiebeling resultaten.

Tot zover deze lezing. (lees rustig verder Ron :lol: )

Als je het hebt over Castle Creations regelaars moet je hier eens kijken.

Waar jij de schrijfwijze met EO vandaan haalt weet ik niet.

Opdruk op regelaar? lijkt me sterk
typefout in handleiding lijkt me waarschijnlijker

Toine, je hebt gelijk, maar ik heb het toch wel ergens op een handleiding gelezen, ach wat doet er niet toe.

Ik herinner me alleen maar dat ik mezelf verbaasde dat het van hun eigen Castle creations website kwam.

Geen man overboord.

Net de tsunami 30 er op aangesloten.
Motor start perfect. Ik had hem nog niet op de lipo stand staan.
Nadat ik dit omgeprogrameerd had loopt de moter heel even aan en stopt dan :cry:
Eerst maar even de accu geladen en dadelijk nog maar eens proberen.

Het werkt!
Alleen moet ik nu nog de BEC print weer aansluiten omdat ik deze regelaar gebuik voor de Typhoon 29 op 16 cellen, of misschien toch maar een extra regelaar kopen.
We zien wel eerst het gat in de vleugel van de ME163 maar eens verder repareren, eerste glasmatje ligt te drogen.
Bedankt voor de tips allemaal :lol:

Back