Borsteloze motors

Ik heeft al een tijdje een motor in mijn bezit en wel een buitenloper.
Ik heeft het probleem dat de magneten regelmatig los gaan wie weet de oplossing.
Het is een motor van over de grens goedkoop op de kopgetikt.
Wie weet raad

Merk of Type AX! 2820/10
Hij komt van Model Motors s.r.o
Sladkovského 594
530 02 Pardubice
waar dat ligt weet ik niet maar het klingt ver weg
De motor draait prima. Hij word wel erg heet.
Ik gebruik een 10/6 prop moet goed zijn.
Groetjes

Harold zei:
Cursus nederlands.

Sorry van de taal opmerking. Graag meer info in profiel zetten.
Ik dacht dat het een niet serieuze posting was van een grappenmaker.

10 cellen met die 10x6 prop?
Moet normaal goed zijn.

Mischien een magneet omgekeerd erin gelijmd?
Controleren met los magneetje of je afwisselend noordpool en zuidpool ziet.

Loopt de motor soepel? Ook bij het starten?

Zelfbouwers gebruiken "UHU endfest 300" 2 komponenten lijm met warmte behandeling voor de magneten.

Harold zei:
... Zelfbouwers gebruiken "UHU endfest 300" 2 komponenten lijm met warmte behandeling voor de magneten.
Oven op 80graden zetten, een uur wachten tot temperatuur stabiel is. Als de temperatuur tijdens opwarmen te ver naar boven doorschiet, leggen de magneten het loodje. Dan de klok met de epoxy verlijmde magneten erin en de lijmverbinding een uurtje temperen.

Ik heb ook zo'n motor, wat mij op valt is dat hij bij langzaam toerental zo'n herrie maakt, pas als het toerental omhoog gaat loopt hij soepel en is dan vrij stil.
Ik vlieg met een 11 X 7 klapprop en dan op 8 cellen van 1700 mAh.
Ook vindt ik dat de trekkracht zeer tegen valt. Gisteren had ik hem op een JePe Spitfire gemonteerd en deze was niet vooruit te branden. De Spit vlieg dan nog beter op een Speed 600.
Groet Jan

@Janneman/Jan
Geen mechanische weerstand/wrijving?
Hoe is de motortemperatuur (geweest)? Bij een te hoge motortemperatuur leggen de magneten het loodje. Definitief, één keer is genoeg.
Geen kortsluiting tussen de fases?
Geen kortsluiting tussen een fase en stator?
Alle fases/spoelen een gelijk aantal wikkelingen?
Magneten om en om geplaatst? Noord-zuid-noord-zuid enz.
Welk merk/type regelaar?
Heb je ook een ander merk regelaar geprobeerd (lenen)? De fabrikanten zijn nog steeds bezig de software (firmware) in hun regelaars aan te passen voor buitenloper gebruik. Met name bij Jeti is het niet altijd duidelijk welke software versie aan boord van de regelaar is.

Ron,
De motor is brandnieuw en het is een AXI2820/10 van Model Motors net als hier boven geschreven, de regelaar is een Model Motors 40e-3ph welke wordt aanbevolen in de beschrijving van de motor.
Ik heb hem eerst in de Arcus electro zwever gebouwd met het idee sneller op hoogte te komen maar dat viel tegen.
Ben er 4X mee omhoog gegaan en bij de landing de motor, regelaar en batterijen gekontroleerd op warmte, de motor was iets warmer dan handwarm even als de batterij en de regelaar was koud.
Zaterdag heb ik het hele spul in de Spit van JePe gebouwd, dus de zelfde configuratie en met het idee "dat wordt scheuren" maar helaas een gigantiesche afgang. Ik heb nu de Speed 600 maar weer in beide modellen gebouwd dan weet ik zeker dat het goed vliegt.
Ik heb geen andere regelaar geprobeerd, moet eerst uitzoeken wie er een heeft en de motor draaid met de hand soepel.

Groetjes, Jan

Ik zal eens "UHU endfest 300" proberen
lijkt mij een goed idee
Nu iets over de motor hij draaid als de magneten vast zitten prima. Ik heeft hem nu op een
speedzwefer met een gewicht van 1500 gram gaat als een trein, ik heeft 10 cellen 2400 mA vliegteid 10 minuten.
Daar heeft ik geen klachten over.
Bram

Hallo Ron,

Ik heb vandaag de motor uitgeprobeerd op een proefstand.
Bij het starten maak hij een schrapend geluid, pas als hij op toeren komt houd dit op.
Na de motor los gekoppeld te hebben en met de hand draaide merkte ik dat er op een bepaald punt weerstand op trad. Toen ik de motor tegen mijn oor hield en er aan draaide hoorde ik binnenin tikken.
Ik vermoed dus dat er een of twee magneten los zitten.
Daar de motor brandnieuw is en net 3 weken in mijn bezit en ik er 12 maanden garantie op heb gaat hij terug naar de leverancier.
De pech is dat ik weer 120 km heen en terug moet rijden.

Groetjes, Jan :? :?

Kun je hem niet terugsturen op kosten van de leverancier? Losse magneten na 3 weken vind ik wel triest voor een dergelijke motor.

Hallo ERB,

Heb net de leverancier gebeld en hij deed er niet moeilijk over.
Stuur maar op en binnen een week heb je een nieuwe motor in huis.
Dat is dus ook geregeld, bedankt voor de tip en dom van mij dat ik daar zelf niet op ben gekomen :oops: :roll:

Back