Bouw 5 inch Sweet Pea

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door kees.vanderheijden, 7 dec 2014.

  1. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    hallo bouwers,

    Een nieuw draadje over de bouw en voortgang van mijn Sweet Pea.
    Omdat ik toch wel een soort van trots ben op mijn project, wat ik overigens alleen maar uit kan voeren omdat ik fantastische hulp krijg. ik heb geen wtb achtergrond en alles is nieuw op dit gebied.

    nadat ik de Sweet Pea opgehaald had ben ik gaan meten om te zien wat er wel goed zat en wat er uit elkaar moest om na te kijken of te verbeteren.
    Toen ik aan het meten ging kwam ik erachter dat er tussen links en rechts 1,5 mm verschil zat, hierdoor kon de "loc"niet rijden en gleden de wielen alleen maar i.p.v dat ze draaide.

    Ik was door de verkoper gewaarschuwd dat het een leuk project zou zijn waar ik m'n vrije tijd wel ik kwijt zou kunnen.
    Via Ebay heb ik een boekje over de bouw besteld in Engeland zodat ik wat kon lezen en mij een beeld kon/kan vormen over hoe het geheel er uit moeten komen te zien. daarna nog een set met tekeningen bij Blackgates Engeneering besteld en toen ik die binnen had gaf dat nog meer duidelijkheid.

    Dit was de Loc toen ik hem net opghaald had.
    [​IMG]

    Het onderstel na demontage.
    [​IMG]

    Toen had ik alleen een kaal frame over. dit heb ik meegenomen naar de zaak, even stralen en een likje verf in de spuitcabine doet dan wonderen.
    [​IMG]


    omdat er een afwijking leek te zijn in de back to back maat hebben we de wielen van de assen gehaald, die assen bleken een taps einde te hebben, en hebben we besloten ook de assen te vernieuwen, daardoor konden we ook gelijk de wielen goed kwartieren. daar hebben we dit hulpstuk voor gemaakt.
    tevens hebben we ook een mogelijkheid aangebracht om een spiebaan te brootsen. uiteindelijk werd het kwartieren daardoor ook eenvoudiger.
    [​IMG]

    Wiel op de nieuwe as met spie.
    [​IMG]

    Excentriek met spie.
    [​IMG]

    Doordat we de lagerblokken van de assen hebben gehad paste deze niet meer in de pin houders die de veren op hun plek houden. deze ben ik nu opnieuw aan het maken.
    [​IMG]

    De waterpomp (op mn werk noemen we dit de ketelvoedingspomp, hoe die in de loc business heet weet ik ff niet) loopt erg stroef en en zit ergens nog een kleine kink want soepel gaan het allerminst. de o-ring die op de zuigen/plunjer zit is er 1 van grafiet en ook de as-afdichting is een grafiet pakking, deze wil ik beide nog vervangen.
    [​IMG]

    Ook heb buitenwerk aan de wielen wordt door de gemeten afwijkingen vervangen, hier komt een voor mij erg leuk onderdeel van het model bouwen om de hoek kijken...de draaibank. de bovenste is de oude, de onderste de nieuwe, al is deze nieuwe ook nog niet helemaal goed..maar zo voor een eerste werkstukje lang niet gek lijkt me.
    [​IMG]

    En dan tot slot nog het monster wat het het meeste werk moet gaan verrichten.
    [​IMG]

    Zodra ik weer wat nieuws heb zal ik het hier bij dit bericht plaatsen..

    met vriendelijke groeten,
    Kees:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik heb de volgmode aan gezet Kees :thumbsup:


    B.t.w. een Myford is natuurlijk wel ontworpen om aan een Engelse loc te mogen werken :D


    Grtz. Dunsz.
     
  3. Kees,

    hoe en wat ben je aan die loc gekomen? speciaal naar op zoek geweest? nd
     
  4. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Hallo Dunsz en Peter,

    het gaat vast wel lukken met die Myford, super fijne machine.

    ik heb de Loc gekocht via:
    SteamEngineSales
    De man achter deze site, Dhr van Breen doet aan in- en verkoop van stoommachines e.d.
    en is tevens voorzitter bij onze Stoomgroep Kerkwerve Halloween - StoomGroep Kerkwerve

    Ik heb een middagje mogen rijden op de Palma 5" inch Loc van de vereniging en was verkocht, we hebben ook een 7 1/4 baan maar dat vind ik te groot en de loc kan dan niet meer achterin mijn auto.
    [​IMG]

    op de vraag of de Sweet Pea die op z'n website stond iets voor mij zou zijn antwoordde hij met "dat is een heel leuk projectje" dat kan jij wel! en nu zit ik er middenin en geniet er enorm van :p:p

    Die kleine man voor mij is mijn oudste zoontje en die geniet al net zo als papa.

    mvg Kees,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Nou succ6 man en leer die kleine maar dat zwarte nagels hebben/krijgen geen schande is .

    Grtz. Dunsz.
     
  6. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Vanavond weer wat in elkaar kunnen zetten, de wielen zit weer op hun plaats en het geheel rijd stukken makkelijker dan voor we begonnen met demonteren . [​IMG]

    Nu aan de gang met het drijfwerk

    Grtz Kees
     
  7. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Het grote voordeel van een vrije middag is wel dat je eens lekker kunt knutselen! De pinnen die het drijfwerk op hun plaats moet gaan houden zijn klaar en moeten nu nog in de wielen worden geperst . Daarna moeten de drijfstangen nog op maat gefreest worden , maar da's iets wat ik zelf niet kan.

    De bedoeling was om de pinnen uit 1 stuk te maken maar na dat ik er 2 had verkloot toch maar besloten om er 4 losse ringen voor te maken waardoor ik de pinnen als "asjes" kon draaien hetgeen makkelijker is dan direct te beginnen met een werkstukje uit 1 geheel.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Groet en een fijne jaarwisseling gewenst!
     
  8. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Na een heel zaakje met het vervangen van mijn 3 klauw...Ik had een nieuwe besteld en daar zat een afwijking in van maar liefst 0,14 mm . Naar de dealer gebeld , deze begreep mij niet dus ben ik de dag erop met 3 klauw en foto's naar de beste man toe gereden. Toen hij het met eigen ogen zag stond ik binnen 3 minuten weer buiten met een nieuw exemplaar . De nieuwe gemonteerd op de achterplaat en de afwijking gemeten nu was hij minder dan 0,05 mm , das acceptabeler dacht ik zo.

    Uiteindelijk bleek er 1 klauwtje een ander nummer de hebben dan de rest, het was ook goed te zien dat deze anders was geslepen .
    [​IMG]

    Vanavond heb ik nog een hulpstukje gemaakt om mn spantang aan te kunnen draaien zodat hij niet meer mee draait, soms gebeurde dat .[​IMG]


    Groeten Kees!
     

Deel Deze Pagina