hallo bouwers,
Een nieuw draadje over de bouw en voortgang van mijn Sweet Pea.
Omdat ik toch wel een soort van trots ben op mijn project, wat ik overigens alleen maar uit kan voeren omdat ik fantastische hulp krijg. ik heb geen wtb achtergrond en alles is nieuw op dit gebied.
nadat ik de Sweet Pea opgehaald had ben ik gaan meten om te zien wat er wel goed zat en wat er uit elkaar moest om na te kijken of te verbeteren.
Toen ik aan het meten ging kwam ik erachter dat er tussen links en rechts 1,5 mm verschil zat, hierdoor kon de "loc"niet rijden en gleden de wielen alleen maar i.p.v dat ze draaide.
Ik was door de verkoper gewaarschuwd dat het een leuk project zou zijn waar ik m'n vrije tijd wel ik kwijt zou kunnen.
Via Ebay heb ik een boekje over de bouw besteld in Engeland zodat ik wat kon lezen en mij een beeld kon/kan vormen over hoe het geheel er uit moeten komen te zien. daarna nog een set met tekeningen bij Blackgates Engeneering besteld en toen ik die binnen had gaf dat nog meer duidelijkheid.
Dit was de Loc toen ik hem net opghaald had.
Het onderstel na demontage.
Toen had ik alleen een kaal frame over. dit heb ik meegenomen naar de zaak, even stralen en een likje verf in de spuitcabine doet dan wonderen.
omdat er een afwijking leek te zijn in de back to back maat hebben we de wielen van de assen gehaald, die assen bleken een taps einde te hebben, en hebben we besloten ook de assen te vernieuwen, daardoor konden we ook gelijk de wielen goed kwartieren. daar hebben we dit hulpstuk voor gemaakt.
tevens hebben we ook een mogelijkheid aangebracht om een spiebaan te brootsen. uiteindelijk werd het kwartieren daardoor ook eenvoudiger.
Wiel op de nieuwe as met spie.
Excentriek met spie.
Doordat we de lagerblokken van de assen hebben gehad paste deze niet meer in de pin houders die de veren op hun plek houden. deze ben ik nu opnieuw aan het maken.
De waterpomp (op mn werk noemen we dit de ketelvoedingspomp, hoe die in de loc business heet weet ik ff niet) loopt erg stroef en en zit ergens nog een kleine kink want soepel gaan het allerminst. de o-ring die op de zuigen/plunjer zit is er 1 van grafiet en ook de as-afdichting is een grafiet pakking, deze wil ik beide nog vervangen.
Ook heb buitenwerk aan de wielen wordt door de gemeten afwijkingen vervangen, hier komt een voor mij erg leuk onderdeel van het model bouwen om de hoek kijken...de draaibank. de bovenste is de oude, de onderste de nieuwe, al is deze nieuwe ook nog niet helemaal goed..maar zo voor een eerste werkstukje lang niet gek lijkt me.
En dan tot slot nog het monster wat het het meeste werk moet gaan verrichten.
Zodra ik weer wat nieuws heb zal ik het hier bij dit bericht plaatsen..
met vriendelijke groeten,
Kees
Een nieuw draadje over de bouw en voortgang van mijn Sweet Pea.
Omdat ik toch wel een soort van trots ben op mijn project, wat ik overigens alleen maar uit kan voeren omdat ik fantastische hulp krijg. ik heb geen wtb achtergrond en alles is nieuw op dit gebied.
nadat ik de Sweet Pea opgehaald had ben ik gaan meten om te zien wat er wel goed zat en wat er uit elkaar moest om na te kijken of te verbeteren.
Toen ik aan het meten ging kwam ik erachter dat er tussen links en rechts 1,5 mm verschil zat, hierdoor kon de "loc"niet rijden en gleden de wielen alleen maar i.p.v dat ze draaide.
Ik was door de verkoper gewaarschuwd dat het een leuk project zou zijn waar ik m'n vrije tijd wel ik kwijt zou kunnen.
Via Ebay heb ik een boekje over de bouw besteld in Engeland zodat ik wat kon lezen en mij een beeld kon/kan vormen over hoe het geheel er uit moeten komen te zien. daarna nog een set met tekeningen bij Blackgates Engeneering besteld en toen ik die binnen had gaf dat nog meer duidelijkheid.
Dit was de Loc toen ik hem net opghaald had.
Het onderstel na demontage.
Toen had ik alleen een kaal frame over. dit heb ik meegenomen naar de zaak, even stralen en een likje verf in de spuitcabine doet dan wonderen.
omdat er een afwijking leek te zijn in de back to back maat hebben we de wielen van de assen gehaald, die assen bleken een taps einde te hebben, en hebben we besloten ook de assen te vernieuwen, daardoor konden we ook gelijk de wielen goed kwartieren. daar hebben we dit hulpstuk voor gemaakt.
tevens hebben we ook een mogelijkheid aangebracht om een spiebaan te brootsen. uiteindelijk werd het kwartieren daardoor ook eenvoudiger.
Wiel op de nieuwe as met spie.
Excentriek met spie.
Doordat we de lagerblokken van de assen hebben gehad paste deze niet meer in de pin houders die de veren op hun plek houden. deze ben ik nu opnieuw aan het maken.
De waterpomp (op mn werk noemen we dit de ketelvoedingspomp, hoe die in de loc business heet weet ik ff niet) loopt erg stroef en en zit ergens nog een kleine kink want soepel gaan het allerminst. de o-ring die op de zuigen/plunjer zit is er 1 van grafiet en ook de as-afdichting is een grafiet pakking, deze wil ik beide nog vervangen.
Ook heb buitenwerk aan de wielen wordt door de gemeten afwijkingen vervangen, hier komt een voor mij erg leuk onderdeel van het model bouwen om de hoek kijken...de draaibank. de bovenste is de oude, de onderste de nieuwe, al is deze nieuwe ook nog niet helemaal goed..maar zo voor een eerste werkstukje lang niet gek lijkt me.
En dan tot slot nog het monster wat het het meeste werk moet gaan verrichten.
Zodra ik weer wat nieuws heb zal ik het hier bij dit bericht plaatsen..
met vriendelijke groeten,
Kees

Laatst bewerkt door een moderator: