bouw basic jolle

• Topicstarter Topicstarter niels polfliet
  • Startdatum Startdatum
N

niels polfliet

Guest
Hey

Normaal ben ik heli, vliegtuig en brushlessmotormodelbouwer :wink: , maar heb wel eens zin in een zeilbootje.

Ben bezig aan een Basic jolle. Ik bouw hem van coroplast platen (afval reclameborden) , gelijmd met tek7, zodat hij meteen waterdicht en watervast is. Bouwt ook lekker snel, is miss een tip.

maar mijn vraag, ik zou m'n basic jolle liever met standaardzeilen uitrusten ipv een "swing rig". Vind een swing rig er echt niet uitzien, srry. Ik kan wel wan tuig namaken van foto's van de graupner saphir, dus dat moet wel lukken dacht ik.

vragen;
-zeilen gewone zeilen even goed als een swing rig?
-kan ik hetzelfde patroon zeilen gebruiken of moet de vorm anders? (de ophanging verzorg ik zelf wel)
-Watvoor draad kan ik best gebruiken? Ik neem aan dan nylondraad teveel rekt?
-is en standaardservo dan nog sterk genoeg voor beide zeilen? Ik heb een C5007 liggen, een +-5kg gekogellagerde servo. Is dit "meer dan sterk genoeg" of kan ik beter een winch bouwen? Heb geen zin om iets nieuws te kopen, nog teveel oude rommel;) liggen...
-heeft het veel nut de fok en het grootzeil appart te bedienen? ook ivm servokracht? mix je dit dan op de zender of echt een apparte stick?

ik heb een weekje 1:1 zeilervaring dus ik hoop wel dat ik em onder controle ga kunnen houden ;)
bedankt,
Niels

45 hits, nog geen reply...waar zitten de pro's;)

miss een fotootje plaatsen

Niels

Zoeken op internet, even googelen en je vind van alles.

Nederlands PDF bestand.

http://www.modelbouwers.nl/pdf/basic-jolle.pdf

Swingrig.

http://www.modellbaurodenkirchen.de/Basic/DasSwing.htm

Duits Forum.

http://www.modellbaurodenkirchen.de/Basic/BASIC.htm

Modelbouw Forum verrek dat is dit Forum.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=40004&sid=92d0e5773b6309d5aaac0e5d64f9c4e4

Voor de tuigage ga je naar een visbenodigheden zaak.
Dyneema vissnoer rekt niet.
Je kunt een Pb sturen naar de persoon hier op het forum.

PDF komt van NVM die club kan je daar dus vinden.

hey

bedankt voor de links, had zelf al gegoogeld en het meeste dus al gevonden, ik hoopte dat miss iemand ervaring had met de basic jolle. die in de andere draad is precies nooit afgeraakt, spijtig.

zover ben ik al; (kleine zeiltjes, niet?)

Heb provisoir de zeiltjes eens opgehangen om te kijken hoe alles uit zou komen. Nu nog maar met stukjes tape, ijzerdraad en ty wraps, dit word uiteraard nog vervangen door alu bevestigingsstukjes (morgen ff achter de draaibank). mast wordt ook nog vervangen door een 6mm carbon buis, scheelt weer bijna 100gr...dan zal het totaalgewicht op ong 1.5kg komen.

zoals je kan zien zit er in de voorlijst van het grootzeil een dus staafje carbon, om het zeil makkelijk met ringetjes aan de mast te kunnen hangen. Ik dacht hiermee iets goeds gedaan te habben, maar mag dit wel zo? Ik kan het zeil niet aantrekken langs de voorlijst zo. het staat we gespannen hoor. uiteraard moet er vanaf de voet van de mast nog een spanner naar de giek.

Zie dit er ongeveer goed uit? Had nog 1 vraagje, aangezien de fok en het grootzeil elk hun "draad naar de servo" krijgen moeten er dus 2 gaatjes in het dek komen (waar de kruisjes staan). Is het goed zo dat fok en grootzeil elk exact evenveel uitslag hebben? (maw afstand aansturingsbuisje tot scharnierpunt even groot) Of heeft de fok bij bvb een micromagic meer uitslag dan het grootzeil?

nog tips?

Nu nog ff morsen voor het kielgewicht...

bedankt!
Niels

kielgewicht is klaar. Had er geen 17€ voor over, dus zelf maken van (gebruikt) dakdekkerslood...Het moet natuurlijk wel en goed gestroomlijnde zijn, dus was heel wat denkwerk en geknoei met Cad nodig...

vrij mooi gelukt, al zeg ik het zelf...
Niels

dit is hem dan...

Let vooral op het zelfgemaakte tuig 8)

heb er ook al een beetje mee gezeild, is best wel leuk! Ben nu iets bredere zeiltjes (vooral grotere fok) aan het maken, want hij duikt een beetje en gaat vrij traag. Er was wel weinig wind, daar zal het ook wel aan liggen.

zeilen is best wel leuk!!!

Intussen heeft m'n meisje de eerste zeilenset betekent met viltstift, er staat nu een draak op... zal nog wel eens een fotootje maken

vinden jullie hem mooi;)?
Niels

hoi niels

ze ziet er mooi uit , en zo te zien vaart ze ook mooi.
als ze teveel duikt, zou je de bulb van de kiel wat meer naar
achter kunnen verplaatsen, of je accu verder achterin de boot
leggen

groeten en veel zeil plezier johan

mja, dat ga ik dan maar doen.

vreemd, heb speciaal de kiel zo ver mogelijk naar voor bevestigd om het evenwicht goed te krijgen. In de handleiding stond dat de kiel 10mm en de spiegel 2mm boven water moeten komen. Er stond ook bij dat de het zwaartepunt zeker niet verder naar achter mag komen :? . Heeft dit nog ander effect op het vaargedrag misschien?

Niels

hoi niels
In de handleiding stond dat de kiel 10mm en de spiegel 2mm boven water

ik begrijp dit niet helemaal,de kiel zit altijd onder water , bedoel je de
boeg niet?
meestal staat er op een tekening wel een waterlijn aangegeven,
en als je boot in het water ligt , moet dat overeen komen.
bij een bewezen ontwerp zoals de Basic Jolle, zouden de maten in
de tekening correct moeten zijn, of je moet ook nog andere
afwijkingen hebben

groeten johan

Door een ander tuig dan het standaard swing rig te gebruiken heb je natuurlijk de eigenschappen een beetje veranderd.
Op de sites van Leister Guilbert en Pim Geurts kun je theorie nalezen hoe je je schip kunt trimmen. Inclusief theorie over krachten en koppels.
Hoewel de site van Leister Guilbert voor de one meter is en die van Pim Geurts voor 1 op 1 hebben modelzeilers er volgens mij wel wat aan.

Wim

@perk, weet je soms hoeveel de jouwe weegt? De mijne is vaarklaar 1510g

Ik bedoel uiteraard de boeg 10mm boven het water.

Mijn lood zit inderdaad opvallend ver naar voren, maar het zou zelfs nog verder naar voor moeten eigenlijk :? . De spiegel raakt net het water. Zal het eens een stuk verder naar achter zetten, dan zie ik meteen wat de invloed is.

Als de jouwe tot aan de mast in het water duikt dan heb ik duidelijk geen probleem, de mijne duikt maar een beetje...ga er eerst nog wat meer ervaring mee opdoen voor ik iets verander, heb nog nooit echt in harde wind gevaren. :wink:

Het tuig is inderdaad anders aangestuurd, maar de afmetingen van de zeilen zijn dezelfde...bedankt voor de sites, zal eens wat gaan lezen

Niels :wink:

Naar ik begrepen heb, is het normaal dat de Basic bij het zeilen voorover vertrimt.
Mijn Basic doet 1470 gram, met swing-rigg.
De spiegel is net los van het water als ze stil ligt, heb de boeg niet gemeten.
Het voorover trimmen viel mij redelijk mee, moet ook zeggen dat ik <4 Bft gezeild heb en dat de voorsteven tot halverwege in het water kwam.
Dek dus nog niet onder water gezeild.

hey

Heb voor m'n jolle een compleet nieuwe rig gemaakt. Heb de zeilmaten van een graupner saphir verkleind naar 1m hoogte. Het oppervalk komt nu ong overeen met het A-rig van een Iom (op 70 cm schaal gebracht uiteraard).

De spanning op de zeilen is nog niet optimaal, maar man, dat gaat een stuk sneller! Ziet er naar mijn mening ook veel meer "zeilboot" uit nu. De huidige servo (5kg) lijkt nu wel niet sterk genoeg meer, heb al een liertje gebouwd, dit komt er waarschijnlijk in :
[img=http://img443.imageshack.us/img443/5076/dsc00975oc8.th.jpg]

Kan er nu geen fotootje van het totaal posten maar dat doe ik later wel

Niels

Zaterdag wezen zeilen, enkele sfeerbeelden;)

De nieuwe zeiltjes gaan veel beter dan standaardgrootte!

pict0011kleinqz8.jpg

Hierboven zie je dan hij nog iets duikt, het zwaartepunt moet dus nog iets naar achter (is al veel minder dan in het begin)
pict0014kleintl7.jpg

pict0027kleinjx0.jpg

pict0029kleinom7.jpg

duik! (romp was door omstandigheden iets zwaarder :oops: )
pict0047kleinpk0.jpg

pict0017kleinky9.jpg

wat vind je ervan?
niels

Niels, ziet er erg leuk uit. Zeil zelf erg veel 1 op 1 catamaran en 1m klasse leen ik wel eens van mijn broer.

Heb je al eens naar de hellingshoek van je mast gekeken? Dit is ook een erg belangrijke trim mogelijkheid. Bij het 1 op 1 zeilen moet je de mast zo zetten dat hij bij neutraal roer aan de wind rechtuit vaart of een heel klein beetje oploeft.

Het tweede wat me opvalt is dat je erg schuin vaart. Uiteraard is dit erg spectaculair om te zien maar het kost snelheid; dus zeilvoering iets losser.

wsl heb je fok en grootzeil op een servo en kun je de fok niet apart los zetten of aanspannen, je moet dan opletten dat de fok niet te strak staat en als het ware dicht gaat staan, dit zal ook een sterker duikende boot opleveren, de druk wordt dan omgezet in een kracht naar beneden ipv naar voren wat je eigenlijk wil.

Hoop dat je er iets aan hebt. Spelen blijft leuk ook al ben je >40!!!

Groet
André

Back