N
niels polfliet
Guest
zalig, bedankt! dat is net wat ik nodig had!
stukje voor stukje, dit is te interessant om zo te laten;
Kan je die zin even iets meer uitleggen voor een leek? Wat is aan de wind?(ik gok de wind langs zij op 90°) Wat is oploeven? Met de neus in de wind wind draaien?
Miss is er een site met de nederlandse zeiltermen ofzo? ik gebruik aleen lester guilbert...
wel, als ik de backstay (sorry ken enkel de engelse termen, de zwarte lijn van de mast naar de spiegel) meer aanspan en zo dus de mast meer schuin naar achter zet, gaat het zeil halverwege te los hangen. Bij het ontwerpen van de zeilen heb ik voor de bolling rekening gehouden met een kaarsrechte mast...ik hoop dat dit dus geen probleem is
ach, dus toch...Ik heb ooit op vakantie een weekje katamaran gezeild, en daar leek het mij, hoe harder aanspannen, hoe sneller...niet dus haha, bedankt voor de tip
Aan de aansturing van de zeilen word gewerkt, word helemaal veranderd eigenlijk. Ik had ze afgesteld volgens onemetre.net zodat ze, volledig aangetrokken, ongeveer 6°(groot) en 12°(fok) hadden. Maar omdat elke draad appart naar de servo ging is de stuurweg niet over de gehele weg gelijk, en haalt het grootzeil de fok zelfs in als ik ze volledig loslaat. Dit word nu aangepast, samen met een sterkere zeilservo (7.5kg), zodat beide zeilen aangetrokken ong op 6° en 12° staan, en los gelijk op +-85°...Dus het grootzeil haalt de fok bij indien voledig los...klopt dit of moet de fok over de gehele weg iets minder aangetrokken?
bedankt voor de leuke reacties
Niels
stukje voor stukje, dit is te interessant om zo te laten;
Heb je al eens naar de hellingshoek van je mast gekeken? Dit is ook een erg belangrijke trim mogelijkheid. Bij het 1 op 1 zeilen moet je de mast zo zetten dat hij bij neutraal roer aan de wind rechtuit vaart of een heel klein beetje oploeft.
Kan je die zin even iets meer uitleggen voor een leek? Wat is aan de wind?(ik gok de wind langs zij op 90°) Wat is oploeven? Met de neus in de wind wind draaien?
Miss is er een site met de nederlandse zeiltermen ofzo? ik gebruik aleen lester guilbert...
wel, als ik de backstay (sorry ken enkel de engelse termen, de zwarte lijn van de mast naar de spiegel) meer aanspan en zo dus de mast meer schuin naar achter zet, gaat het zeil halverwege te los hangen. Bij het ontwerpen van de zeilen heb ik voor de bolling rekening gehouden met een kaarsrechte mast...ik hoop dat dit dus geen probleem is
Het tweede wat me opvalt is dat je erg schuin vaart. Uiteraard is dit erg spectaculair om te zien maar het kost snelheid; dus zeilvoering iets losser.
ach, dus toch...Ik heb ooit op vakantie een weekje katamaran gezeild, en daar leek het mij, hoe harder aanspannen, hoe sneller...niet dus haha, bedankt voor de tip

wsl heb je fok en grootzeil op een servo en kun je de fok niet apart los zetten of aanspannen, je moet dan opletten dat de fok niet te strak staat en als het ware dicht gaat staan, dit zal ook een sterker duikende boot opleveren, de druk wordt dan omgezet in een kracht naar beneden ipv naar voren wat je eigenlijk wil.
Aan de aansturing van de zeilen word gewerkt, word helemaal veranderd eigenlijk. Ik had ze afgesteld volgens onemetre.net zodat ze, volledig aangetrokken, ongeveer 6°(groot) en 12°(fok) hadden. Maar omdat elke draad appart naar de servo ging is de stuurweg niet over de gehele weg gelijk, en haalt het grootzeil de fok zelfs in als ik ze volledig loslaat. Dit word nu aangepast, samen met een sterkere zeilservo (7.5kg), zodat beide zeilen aangetrokken ong op 6° en 12° staan, en los gelijk op +-85°...Dus het grootzeil haalt de fok bij indien voledig los...klopt dit of moet de fok over de gehele weg iets minder aangetrokken?
bedankt voor de leuke reacties

Niels