bouw basic jolle

• Topicstarter Topicstarter niels polfliet
  • Startdatum Startdatum
zalig, bedankt! dat is net wat ik nodig had!

stukje voor stukje, dit is te interessant om zo te laten;

Heb je al eens naar de hellingshoek van je mast gekeken? Dit is ook een erg belangrijke trim mogelijkheid. Bij het 1 op 1 zeilen moet je de mast zo zetten dat hij bij neutraal roer aan de wind rechtuit vaart of een heel klein beetje oploeft.

Kan je die zin even iets meer uitleggen voor een leek? Wat is aan de wind?(ik gok de wind langs zij op 90°) Wat is oploeven? Met de neus in de wind wind draaien?

Miss is er een site met de nederlandse zeiltermen ofzo? ik gebruik aleen lester guilbert...

wel, als ik de backstay (sorry ken enkel de engelse termen, de zwarte lijn van de mast naar de spiegel) meer aanspan en zo dus de mast meer schuin naar achter zet, gaat het zeil halverwege te los hangen. Bij het ontwerpen van de zeilen heb ik voor de bolling rekening gehouden met een kaarsrechte mast...ik hoop dat dit dus geen probleem is

Het tweede wat me opvalt is dat je erg schuin vaart. Uiteraard is dit erg spectaculair om te zien maar het kost snelheid; dus zeilvoering iets losser.

ach, dus toch...Ik heb ooit op vakantie een weekje katamaran gezeild, en daar leek het mij, hoe harder aanspannen, hoe sneller...niet dus haha, bedankt voor de tip;)

wsl heb je fok en grootzeil op een servo en kun je de fok niet apart los zetten of aanspannen, je moet dan opletten dat de fok niet te strak staat en als het ware dicht gaat staan, dit zal ook een sterker duikende boot opleveren, de druk wordt dan omgezet in een kracht naar beneden ipv naar voren wat je eigenlijk wil.

Aan de aansturing van de zeilen word gewerkt, word helemaal veranderd eigenlijk. Ik had ze afgesteld volgens onemetre.net zodat ze, volledig aangetrokken, ongeveer 6°(groot) en 12°(fok) hadden. Maar omdat elke draad appart naar de servo ging is de stuurweg niet over de gehele weg gelijk, en haalt het grootzeil de fok zelfs in als ik ze volledig loslaat. Dit word nu aangepast, samen met een sterkere zeilservo (7.5kg), zodat beide zeilen aangetrokken ong op 6° en 12° staan, en los gelijk op +-85°...Dus het grootzeil haalt de fok bij indien voledig los...klopt dit of moet de fok over de gehele weg iets minder aangetrokken?

bedankt voor de leuke reacties;)

Niels

Aan de wind = zo hard mogelijk tegen de wind in dus (ongeveer een hoek van 45° a 35° tegen de wind in, is het maximaal haalbare)

Halve wind = wind opzij aan 90° tov de romp

Ruime wind = tussen halve wind en voor de wind

Voor de wind = wind recht van achteren

Oploeven = met de neus naar de wind toe draaien
Afvallen = met de neus van de wind weg draaien

Backstay = Achterstag
en vooraan = voorstag
en zijkanten = want (topwant = dat tot boven loopt, onderwant = dat maar tot onder de 1° zaling loopt)
zaling = die dwarse spullen op de mast

Nog termen nodig? Vraag maar raak!

@ Dazzler bedankt, niets aan toe te voegen

Niels
Wat jij beschrijft gaat alweer een stap verder; namelijk je mast een kromming geven, dat is trimmen voor gevorderden. Ik bedoelde eigenlijk het achter- of voorover leunen van een kaarsrechte mast. In de regel zul je dit doen door je voorstag te verstellen en vervolgens je zijstagen weer op spanning te brengen.

Verder zou je kunnen denken aan zeillatten. Ik kan het op de foto's niet goed zien maar volgens mij ben je daar al mee bezig. Ter illustratie: prof. catamaran zeilers zullen afhankelijk van de windsterkte hun zeil een andere bolling geven (kortweg: bij harde wind vlak en bij zachte wind bol). Sterker nog, je bent daar zelf al mee begonnen: je onderlijk (het stuk zeil dat direct langs de giek loopt) hebt je nu vrij los staan, je kunt dit dus strakker trekken voor minder bolling.

In je kop van dit topic geef je aan dat je vlieger bent; vergelijk een vleugel van een vliegtuig maar eens met een zeil en je zult een aantal opmerkelijke overeenkomsten tegenkomen!!

Tav van de spanning op de fok, dit zal je toch een beetje proefondervindelijk vast moeten stellen. Mijn ervaring is dat iets losser minder erg is als iets te strak.

Helaas, zeilen is niet eenmalig iets instellen en dan achterover leunen (al zullen velen dat wel doen) maar afhankelijk van wind, koers etc blijf je bezig. Je zult ook pas echt weten of je goed bezig bent als je jezelf kunt meten met anderen (wedstrijdjes op een afgesproken parcours).

Als je op een vol rondje wordt gezet tijdens een wedstrijdje dan weet je dat je nog veel hebt te leren, helaas spreek ik uit eigen ervaring :oops:

Tenslotte een heb ik een beetje zitten surfen voor je: http://www.scoutingniftarlake.nl/zeilen/cursus/index.php, hier staat een minicursusje zeilen waarin eenvoudig een heel aantal begrippen in het nederlands worden uitgelegd, beetje flauw misschien maar wel informatief.

Groet
André

Back