bouw Calmato 1400 EP

heb jij de folie nagestreken van jou toestel? weet niet of het in jou handleiding instaat maar in deze van de brandstof calmato staat in dat je deze best eens nastrijkt.

nastrijken

Nee, is niet nodig als het goed vast zit. Wel de randjes zou je kunnen doen, want ik hoorde dat het bij sommigen wat los zit. In mijn handleiding staat wel dat je de delen kunt inspuiten met polyeuretaan ofzo ... heb alleen nog niemand gehoord die dat heeft gedaan. Misschien dat dit ook helpt tegen loslaten van het folie.

Olaf

Calmato pre-flight checks ;-)

Ja hoor. De Calmato is klaar! Alleen de motor wil niet draaien.
De zender werkt wel en alle servo's draaien prima heen en weer. De motor echter niet. Deze geeft steeds een enkele pieptoon en geeft volgens de handleiding aan dat er iets mis is met het gas. Stand staat niet goed.
Jawel de trottlecheck ... maar die is ingeschakeld en staat op 'uit'.

Wel spreekt men steeds van uitgang 4 van de ontvanger. Daar zou het gas op moeten zitten, maar ik neem aan dat dit alleen voor brandstofmodellen zo is? Die hebben immers een servo voor het gas?????
Mijn regelaar heb ik dus aangesloten op de +- van de ontvanger en de andere servo's werken hier dus gewoon goed bij.

In mijn handleiding van mijn zender (Multiplex SX) staat echter niks over de ontvanger. De servo's 1 t/m 7 zijn wel duidelijk, maar ik heb ook nog een plus/min en een AUX uitgang. Staat mijn regelaar nu op de verkeerde plaats aangesloten? Wie weet raad? Ik durf het niet zomaar te wisselen. Je kunt misschien je ontvanger opblazen.

gewoon die regelaar in kanaal 4 pluggen en dan zou het normaal moeten werken, althans zo werkt het bij mij al jaren. Of het nu gaat om een servo, of een regelaar kanaal 4 regelt bij MPX de motor.

Maar maak eerst eens een foto van hoe je het nu hebt aangesloten, en post die hier, misschien is er meer niet helemaal correct aangesloten.

regelaar op kanaal 4

Hi Theo,

Okay, dan kan ik dat dus ongestraft proberen. Ik denk dat de rest wel goed is aangesloten, want daar kan weinig aan verkeerd gaan.
Polariteit is okay. Betreffende servo's en de aangewezen kanalen zijn mij ook duidelijk en werken dus ook gewoon goed met de zender.

Alleen dus die regelaar, maar nu ik weet dat ik die gewoon op een servouitgang kan zetten zal ik dat doen.
(Dacht dat 'ie op plus/min moest om de servo's en ontvanger van stroom te voorzien).

De regelaar voorziet de ontvanger inderdaad van stroom, via twee draden, de derde draad dient voor het gassignaal. De regelaar moet immers weten hoeveel gas je geeft op je zender, deze informatie krijgt hij van de ontvanger op die derde draad, aansluiting vier is dus the way to go voor jou. Die +/- aansluiting op je ontvanger dient voor stroomvoorziening van ontvanger en servo's als je werkt zonder regelaar (brandstof) of een regelaar zonder bec (battery elimination circuit). Jij hebt een regelaar met bec, die zet netjes 5 volt op de ontvanger, dus een aparte voeding op de ontvanger is niet nodig.

te snel gereageerd, mag weg, helaas lukt het zelf verwijderen van een post nog niet.

Calmato vliegt achteruit. Nu vooruit ;-)

He Igortje ... maar beloofd=beloofd, dus die komen echt!
Vandaag dus netjes kanaal 4 gebruikt voor 'gas' en ja hoor .... daar ging die Calmato gelijk weg, maar achteruit de kamer uit.:help:

Maar niet getreurd. Hier had ik al e.e.a. over gelezen, dus snel 2 draden van de motor/regelaar omgedraaid en ja hoor ... nu gaat 'ie vooruit. Wel zo handig als je wilt leren vliegen. Is er wel eens iemand andersom opgestregen?

Nu nog even de draad van de ontvanger wegwerken (zie ander draadje) en nog wat kleine zaken regelen.
Zo slaan de servo's wel erg ver uit. De vleugeldelen breken zowat af ;-). Heb dus maar hele kleine uitslagen nodig merk ik. Servo's zijn in elk geval sterk zeg!
Op de TODO-lijst staan nu de final checks ....
- Antenne goed vast maken/geleiden.
- Servokrimpkousjes verwarmen? (waarom kan ik die plastic clips niet lijmen?)
- Controleren of alle schroeven goed vast zitten.
- Reikwijdtetest.

Dan is deze beginner klaar met zijn Calmato en mag 'ie eens bekeken worden door de experts bij de vereniging.

Groetjes,

Olaf

Sorry, ik bedoelde natuurlijk de quicklinks van plastic. Die klik je in elkaar en als je daar een beetje lijm tussen doet ... zou toch moeten kunnen? De fabrikant zegt echter: krimpkousje gebruiken en die dus verhitten.

Sorry, ik bedoelde natuurlijk de quicklinks van plastic. Die klik je in elkaar en als je daar een beetje lijm tussen doet ... zou toch moeten kunnen? De fabrikant zegt echter: krimpkousje gebruiken en die dus verhitten.

Stukje brandstof slang werkt ook perfect. Lijm moet je niet doen want het is een beweegbaar onderdeel, gaat niet goed met lijm.

beter is ipv plastic quicklinks om metaal te gebruiken >>> http://www.rctechnics.eu/hardware-kwik-links-c-203_208.html

Gr

Die quicklinks kunnen dan nog steeds bewegen, want ik lijm geen beweegbare delen vast. Alleen het deel wat de link sluit bedoelde ik.
Discussie over plastic of staal is al eerder gevraagd en gevoerd. Overigens zien ze er best sterk uit. Alleen de servo's goed afregelen denk ik, want die maken de boel snel stuk heb ik gezien bij te grote uitslag van de servo. Ik denk dat ook zo veel problemen ontstaan.

Je kan op je zender de uitslagen verkleinen ( dat het eerste stuk wanneer je je knuppel beweegt minder zijn dan normaal) maar mocht je een "grote" stuurcorretie moeten uitvoeren is aan het eind de uitslag nog groot.

Plastic kwiklinks zijn ook wel goed alleen is metaal wat beter (persoonlijk)

Ja, die uitslagen wijzigen achterop de zender heb ik ook gezien. Je kunt dan zorgen dat de servo's maar beperkt heen en weer kunnen. Is alleen weer niet handig bij een nieuwe vliegtuig dat je koopt, dus misschien is het handiger dit softwarematig in te stellen.
Heb er niet zoveel zin in dat ik straks met de zender/servo de boel stuk kan maken.
Ik ben alweer druk aan het lezen.
Zoals je ziet zit er nog heel wat aan vast als je het echt goed en grondig wilt doen en ja, ik sta dan ook bij elke stap die ik zet even stil.
We hebben wel de juiste zenderkeuze gemaakt merk ik. Wat heeft die veel mogelijkheden zeg!

Ja, die uitslagen wijzigen achterop de zender heb ik ook gezien. Je kunt dan zorgen dat de servo's maar beperkt heen en weer kunnen. Is alleen weer niet handig bij een nieuwe vliegtuig dat je koopt, dus misschien is het handiger dit softwarematig in te stellen.
Heb er niet zoveel zin in dat ik straks met de zender/servo de boel stuk kan maken.
Ik ben alweer druk aan het lezen.
Zoals je ziet zit er nog heel wat aan vast als je het echt goed en grondig wilt doen en ja, ik sta dan ook bij elke stap die ik zet even stil.
We hebben wel de juiste zenderkeuze gemaakt merk ik. Wat heeft die veel mogelijkheden zeg!

Met vliegen ligt hij heerlijk in de hand. is echt een perfecte zender!!!

Olaf, als je de stuurstangen op het roerhoorntje op de servo een gaatje naar binnen monteert, wordt de uitslag van de roeren vanzelf kleiner. Even checken wat de fabrikant voorschrijft als aanbevolen roeruitslag en je hieraan houden.
Groet, Luk

Hi Olaf,

De maximele uitslagen voor de knuppels moet je inderdaad in de zender zelf inprogrammeren. Dit staat goed in de handleiding beschreven van de SX! NIET via de schroefjes aan de achterkant van de zender: deze regelen o.a. de kracht die je moet uitoefenen moet op de knuppels en niet de maximale uitslagen. Voor ieder modelgeheugen kan je zo de uitslagen etc. instellen.

De door Kyosho aanbevolen roeruitslagen voldoen prima. Verder is het handig om zo'n 35% EXPO in te stellen in je zender (zie wederom je handleiding). Dit is vooral bij je eerste vluchten erg prettig. EXPO zorgt er (simpel gezegd) voor dat je wat rustiger de uitslag van de roeren opbouwt.

De maximale uitslag blijft gelijk, maar deze wordt geleidelijk (exponentieel) opgebouwd, en niet zoals gebruikelijk lineair. In het begin zal je de neiging hebben te grote correcties uit te willen voeren. Met EXPO kan je dit wat soepeler laten lopen.

Succes verder!

Wel er in eerste instantie naar streven de uitslagen mechanisch aan te passen. De roer- en servo-hevetjes dichter/verder van servo / roer inhangen. Daarmee maak je de uitslag zo klein mogelijk maar nog steeds groter dan de gewenste uitslag. De rest regel je via de zender weg.
Doe je alles via de zender dan gooi je daarmee stelkracht en nauwkeurigheid weg.

Back