Bouw catamaran

• Topicstarter Topicstarter imported_Frank_
  • Startdatum Startdatum
hallo frank

vervang die aquarium slang maar heel snel door een siliconen slangetje
daar ga je meer plezier van hebben op de lange baan
die aquarium slang wordt namelijk hard en dan dicht die niet meer af

groetjes raf

@Jan
De 40.000 toeren heb ik nog lang niet gehaald, alleen het kleinste beetje gas was bijna genoeg om hem uit het water te laten springen. Ik ben begonnen met een 31K prop, een 29K heb ik ook nog wel ligen. Ik denk dat ik het zwaartepunt iets meer naar voren leg en de hoek van de strut een fractie aanpas (fractie negatief).

@Raf
Wat voor een siliconenslang gebruik jij? Ik heb bij mijn eerste bootje een siliconenslang gebruikt, die ook gebruikt worden bij brandstof RC autotjes. De diameter van de slang was te smal om de waterkoeling goed te laten werken. Ik heb deze toen vervangen door een aqariumslang en heb hier (nog) geen problemen mee gehad.

hallo frank

ik heb een gele siliconen slang met een grote diameter
hij gaat op een buisje van 5 mm gemakkelijk op dus doe ik er voor de zekerheid een strapje rond
ik gebruik deze slang ook in mijn duikboten en heb er nog nooit problemen mee gehad
groetjes raf

Hoi Raf,

Waar haal jij deze slangetjes vandaan, bij een modelbouwwinkel? De modelbouwzaak hier om de hoek heeft alleen die slangen met een (te) kleine diameter.

groeten, Frank

Vanavond na het eten wat aan gewichtsverplaatsing gedaan en de strut iets aangepast, zodat de hoek een fractie negatief is. Vervolgens met camera naar het water gegaan. Die had ik dan weer wel bij me, maar mijn koffertje met gereedschap / onderdelen had ik in mijn enthousiasme thuis gelaten. De gewijzigde setup is een kleine stap naar iets wat op een boot moet gaan lijken. Op dit moment is het nog een redelijk ongeleid projectiel. (Op het filmpje geef ik minimaal gas.)

Op dit moment zit er nog een 31K propje onder. Kleiner nog niet geprobeerd (koffertje niet bij me). Volgende keer zal ik de 29K eronder zetten en wellicht hoek van de as nog een fractie negatiever instellen.

groeten, Frank

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Frank,

hoe diep staat jou as? Kan je daar eens een foto van maken?
En hoever staat de prop achter de romp? (einde drijvers tot begin prop)
Op hoeveel procent ligt het zwaartepunt nu?

groeten Jurriaan

Hoi Jurriaan,

Een foto van de as positie:

De prop begint 7cm na het eind van de drijvers.

Vanmiddag bedacht ik me plotseling dat ik een stomme fout heb gemaakt bij het vaststellen van het zwaartepunt. Men neme L1 en denkt hiermee het zwaartepunt te bepalen. Moet even e.a. verbouwen om het zwaartepunt goed te krijgen op basis van L2. Ik denk dat dit in ieder geval een belangrijkste oorzaak is.

Groeten, Frank

Mooie catamaran!
Over de afwerking: is dat puur hout met spuitplamuur, primer en lak?
Is dat niet erg gevoelig voor water? Een scheurtje of kras kan voldoende zijn om het hout eronder water te laten opslorpen lijkt mij?
Ken niets van boten, maar zo'n bouwsels lijken mij wel cool.

Zoals die nu op tafel ligt .. opschuiven tot de prop de tafel raakt.

Dan moet de prop-naaf PLAT op tafel liggen .

Blijft de romp onrustig ? .... dan de voorkant vd strut luciferhoutje onderleggen ,

zodat de achterkant van de strut lager komt te staan.

Wél weer met de achterkant vd propnaaf op tafel.

Zo duwt die de 'kont' omhoog , en dus de neus naar beneden.

Het hout is voorzien van een laagje epoxy en vervolgens een laagje glasweefsel. Daarna is de spuitplamuur, primer, lak en blanke lak er op gespoten. Prima om het water buiten de boot te houden!

De foto geeft misschien niet helemaal een goed beeld van de positie.
Hij staat nu zo:

pos1s.jpg

Dan ga ik de positie van de strut iets aan passen (het tekenwerk verdient geen schoonheidsprijs en het luciferhoutje ontbreekt) zodat de hoek negatief wordt:

pos2x.jpg

Video 2 & vraag setup

Met de hiervoor genoemde aanpassing is de boot beter controleerbaar, maar hij stuitert nog steeds wat. Gisteravond in ieder geval geen flip gemaakt. Het zwaartepunt ligt nu op 31%. Wellicht dat ik dat dat ook nog iets meer moet zijn. Zou het nog kunnen helpen om de strut een fractie hoger te zetten, wat (hopelijk) leidt tot iets meer contact van de boot met het water? Of heb ik dit mis?

Een kort filmpje van gisteren:

Groeten, Frank

Laatst bewerkt door een moderator:
Back