Bouw cockpit voor Tutor

Tadango

Forum veteraan
Voor mijn tutor ben ik een cockpit aan het bouwen. Niet echt schaal, dat is de kist ook niet. Het bijgeleverde dashboard ga ik gebruiken en voorzien van meters edg. De plastic schalen voor de stoelen edg zijn alleen zo lelijk dat ik die niet ga gebruiken. Het geheel van hout wordt wel zwaarder maar op dit gewicht maakt dat weinig uit.

Het doel is iets te maken wat in grote lijnen overeenkomt met de echte versie maar het wordt wel een eigen creatie. Dat is veel makkelijker. Het is al een uitdaging om alles panelen op de juiste maar en positie te krijgen in de romp. Weinig rechte lijnen en referentie punten. Dus eerst eens de achterwand en bodem gemaakt via een karton mal. Beiden gemaakt van 3mm timmerplaat. Relatief licht maar wel sterk. Er is nog geen piloot dus van karton iets gemaakt als referentie.

IMG-20151114-WA0000.jpg

IMG_20151114_184020.jpg

Lijkt zo te moeten passen. Piloot moet nog wel omhoog maar dat is eenvoudig. Meteen een uitdaging:
Aohz7CyblJwlDo5Fsu3DzQ-IRRdlrhL1yNLFryz-CI3e.jpg

De aansluiting van de tank steekt door de achterplaat. De leidingen kunnen niet zo kort de bocht om dus dit zal anders moeten. De ontluchting wordt tygon, dat kan dat wel. De aansluiting naar de hopper wil ik liever niet van tygon maar het is wel een oplossing. Haakse om via vaste verbindingen kan ook maar ben ik ook geen voorstander van. Zien we later wel....

Stoelen gemaakt van 5mm balsa en 0.8mm triplex voor de zij platen. Middenconsole is ook gemaakt van 5mm balsa en panelen van 0.8mm triplex. Schakelaars zijn houten prikkers afgesneden op 5mm. Grijze grondverf is prima als kleur zo. Al 163 gram......
AqCUWUkBv7apdFN55dnj3-o8u_FyK8YnMDNvvVHTg5fU.jpg

Stoelen krijgen "kussens" van een simpel laagje schuim. De rug en hoofd steun zijn van balsa gemaakt. De hoofdsteun is 5mm balsa en de rugsteun is hol gemaakt van 1.5mm balsa op balken van 5mm. Kleurtje erover en het lijkt al veel meer :)
AgxhG26WKqEf7enhufdzz1E7Q-1nh00IpJpGCnPpRZdP.jpg

AqpXAQAl2ziPWmvQ4o2z-tUlmYwoeY3kk-BTveFMNyym.jpg

Toen eerst maar begonnen met monteren van de platen in de romp. Eerst de steunen voor de bodemplaat aan de voorkant. Achter worden de 2 platen aan elkaar gemaakt en zit de achterplaat bovenin vast. Het kan er niet in 1 keer in dus moeten de stoelen ook demontabel. De midden console komt vast op de bodemplaat voor stevigheid.
AiZXJA4mwQsbfEOQcajDPMe8QHxgHlj65u-JBR_uijpr%20(1).jpg

Zo mag de bodemplaat even onder gewicht liggen terwijl de steunen drogen. Komt aardig uit met de positie van de stoelen. Deze moeten nog wel 10mm omhoog maar zitten qua uitlijning prima.

De verbinding tussen tank en hopper is ook tygon geworden. Heb ik eerder gebruikt en ging toen ook prima. Het is de makkelijkste manier om de slangen te kunnen verbergen in de cockpit. De platen zitten voor nu ook gemonteerd en het past goed. De glazen zijn helaas niet symmetrisch in de kap verlijmd waardoor de rechterkant bijna tegen de stoel aan zit. Is niet anders.

IMG_20151126_180048.jpg

IMG_20151126_180101.jpg

Ziet er toch best aardig uit zo :) Tijd om een piloot in te huren en onderdelen voor het dashboard te bestellen....

Dankje Berto. Onderdelen voor het dashboard en piloot zijn net besteld :) Mooi iets om te doen straks tussen kerst en oud en nieuw ;)

Piloot en spullen zijn er :) Komt met de stoel perfect uit. Kan de hoogte van de piloot nog aanpassen met een kussentje als het moet. Details zijn prima maar de afwerking hier en daar heeft aandacht nodig om alles mooi te laten passen. Vulling van de helm edg ook om het goed te laten zitten. Ook nog kijken hoe ik de benen edg ga fixeren.

IMG_20151216_171101.jpg

Verhoudingen kloppen prima al hadden de stoelen wat kleiner gemogen.

Ook nog een hele hoop te doen
IMG-20151216-WA0001.jpg

Ook details van de piloot over zoals een koptelefoon, bril, pet edg. Is voor op de beurs wel leuk als hij er dan naast staat. Daarom de benen niet vastlijmen maar anders fixeren. is een simpele holle plastic pop dus iets van rubber bij de scharnieren oid is een optie.

Stuurknuppels zitten er ook bij alleen als ik die op de bodemplaat lijm krijg ik de stoelen er niet meer uit op deze manier. Binnenkort de cockpit eruit en eens kijken wat er mogelijk is. Ook veel details voor de middenconsole zitten erbij zoals een stoppenkast en schakelaren edg...... alleen die is al klaar. Achja, dashboard moet nog dus komt wel goed :)

Gaatje in het dashboard zijn goed gelukt. De grote dan... De kleine meters zitten zo dicht bij elkaar dat ze tegen elkaar aan komen. Materiaal in het midden valt dan weg maar het is ook niet mooi erin de smelten..... ja smelten. De makkelijkste en nauwkeurigste manier om de gaten in abs te maken is door deze met een conische slijpsteen te smelten. Gat van 10mm voorboren en dan de slijpsteen erin en draaien maar. Je maakt een mooie trechter aan de onderkant en kleine rand aan de bovenkant. Deze even wegsnijden en dan nog even met de slijpsteen erdoor voor een perfect cirkel en klaar. Ging erg snel en je hebt een heel constant resultaat. 2 meters vallen er uit, de rest zit er mooi klem in. Valt me enorm mee. Helaas wou dat niet met de kleine meters omdat die te dicht op elkaar zitten. Daar verzin ik nog een andere oplossing voor. Randjes nog even zwart maken en dan kunnen de meters er in. Er moet nog een rand boven aan het dashboard maar daar heb ik nog geen perfecte oplossing voor. Ik denk een balsa randje afgerond en zwart gespoten. De overgang naar het andere stuk van het dashboard gaat met een randje plakband en die wordt dan ook gespoten. Het origineel heeft ook zo'n rand / overgang dus klopt ook nog :)

IMG_20151217_223729.jpg

Ook de piloot aangepakt en de gewrichten vaster gezet. De simpelste oplossing was om een elastiek tussen de delen de plaatsen voor weerstand. Werkt super en weegt niets. Hij blijft nu mooi in alle standen staan. Het hoofd zit op een kogel en daar zit een laagje plakband om zodat die ook blijft zitten. Daarna de helm opgevuld met stukjes schuim om het hoofd klem te zetten en het vizier en zuurstof masker afgesteld en goed vast gezet. Piloot zit nu goed rechtop en past perfect in de stoel. Was een gok om de stoelen te maken zonder piloot. Had wel een dummy gemaakt en dat was voldoende dus.

IMG_20151217_223627.jpg

IMG_20151217_223639.jpg

Piloot zit vast in de gordel die op de stoel verlijmd zit. De positie stuurknuppel kan zo ook prima alleen die kan niet op de bodemplaat verlijmd. De stoel moet naar voren kunnen schuiven om los gemaakt te kunnen worden. De knuppel verder naar voren klopt niet. De knuppel moet maar aan de stoel vastgemaakt worden. Dan kan de stoel met piloot en knuppel in 1 keer de cockpit in. Wel zo makkelijk....

Ik zit alleen met die slang van het zuurstofmasker..... Da's wel erg kort. Die gaat normaal naar een aansluiting op de stoel zover ik kan zien maar dat haalt hij nog lang niet. Eens kijken hoe we die gaan verlengen....

Dashboard ging best vlot, en is ook aardig gelukt. Alleen de kleine meters zijn niet mooi geworden.... valt toch niet op.

IMG_20151219_122154.jpg

IMG_20151219_122400.jpg

IMG_20151219_122416.jpg

Alleen de rand van het dashboard moet nog gemaakt maar dat komt later.

Vandaag even een vluchtje gemaakt met nieuwe cockpit er in. Beetje up trim erbij en hij vloog prima. Hoogte staat nu nog iets down maar minder dan eerder. Hij rolt nu iets lekkerder en is een fractie tammer op hoogte. Alleen bij vol flaps moet er nog iets down bij nu want hij remt erg af zonder dat de neus gaat zakken.

Cockpit en piloot blijft prima op zijn plaats, motor blijft mooi door lopen :) Leidingen zijn dus prima zo.

Back