Bouw containerschip op basis van Norstar romp

Trekkracht slepers

Hoi Marco,
De kracht op je bolders is recht evenredig met de vaarkunst van de sleepboot kapitein, hoe slechter de kapitein hoe hoger de kracht op de bolder!
Ik zou ze gewoon met pinnen verder verankeren in het dek ipv alleen lijmen
grt
Hawser

mooi schip zat laatst voor het eerst op de princes seaways
en reedt zeelui vond altijd prachtig die grote schepen
en maakte ook hoop fotos

hij ziet er wel zoals je zelf al zei onhandig uit (qua vervoer)
maar wel machtig en als je het kunt doen waarom niet :D

succes met de bouw

Nou ja, zo'n schip moet wel eventjes schadeloos richting open water geholpen worden toch?
(En laten we wel wezen, manouvreren is leuker dan varen, toch?)

Oke heren, toch maar even de bezem gebruikt.

Uiteraad kan ze zelf varen, ze heeft een prima aandrijving waarmee ze behoorlijk vaart kan maken. Maar net als in het echt zal de haven wel wat lastig worden, langzaam varen en dus weinig roer, lastig om aan en van de kade te komen. Gezien de waterverplaatsing en de hoogte van de romp en containers heb ik er weinig hoop op dat de boegschroeven die ik heb laten zitten veel doen. Mijn enige voordeel zijn de dubbele schroeven waarmee ik de kont ook nog om kan drukken zonder voor of achteruit te bewegen.

Uit alle geveegde reacties begrijp ik dat er veel heren meelezen die weten hoe ze haar moeten gaan slepen, laat ik het zo samenvatten, ik zet m'n bolders rete goed vast.
En als jullie willen slepen dan kan dat door een lijtje om die extra vastgezette bolders te leggen. Jullie assistentie in de haven is vervolgens van harte welkom

Als er onder jullie zijn die inmiddels een goede oplossing (en dus niet de ideeen uit het linkje van Baggeraar) op hun sleper hebben om een sleeplijn op te pikken en los te gooien dan heb ik er wel zin in om aan boord enkele lieren te maken waarmee ik die sleeplijnen kan vieren of binnenhalen, dan hoeven we ook niet met oude rolmaatmechanismen te werken.

Ik hoor het wel,

Inmiddels zijn de beide nieuwe schroeven die ik besteld had binnen, ik kan dus aan de revisie van de schroefaskokers en assen beginnen.

Groeten, Marco

GROOT MAN:o kan niet wachten op de eerste vaarfoto's/video's. Als je zo gedetailleerd kan werken zal je ook wel een mooie fles champagne op schaal kunnen maken. wat is de zender eigenlijk? misschien staat-ie in het verslag. zo ja, kun je die met citaat sturen?

Hallo allemaal,

De schuur is weer ontdooit dus er kan weer gebouwd worden, bovendien zie ik langzaam een WSD aankomen.
In een eerdere post had ik al beloofd de koppeling van beide romphelften te laten zien.
Beide delen liggen gewoon tegen elkaar aan in het water en worden dan met twee bouten gekoppeld. wel hebben beide delen een kunststof passtuk dat precies in elkaar past zodat de beide delen altijd mooi in lijn met elkaar gekoppeld worden.
Het middendeel van de kopse rompdelen ligt iets naar binnen zodat er ruimte is voor de kunststof passtukken terwijl beide rompdelen toch strak op elkaar komen te zitten.

full

full

Daarna ben ik verder gegaan met de revisie van de schroefassen en kokers.
De eerste foto laat de overbrenging van de motoren naar de assen zien, gewoon met een tandriempje. De motor bevindt zich op een scharnierende plaat aluminium die ik met een trekstang laat kantelen. Daarmee bepaal ik de spanning op de riem.

full

De volgende foto laat de complete RVS schroefas zien, 8mm doorsnede en ongeveer 50 cm lang
De as draait aan beide uiteinden in een kogellager, te zien op de volgende twee foto's

full

full

full

Het kleine achterste lager is een gesloten lager een draait in het water. Dat lijkt misschien idioot maar het gaat al 15 jaar goed, er zitten nog steeds de eerste lagers in en ook nu bleken ze nog niet aan vervanging toe.
Achter deze kleine lagers bevindt zich in de koker een vetkamer van 3 cm die nog verder naar binnen is afgesloten door een kleine glijlager van POM. De vetkamer is volledig gevuld met maritiem vet.
Tot slot nog twee foto's van de weer gemonteerde as, 1 zonder schroef, de laatste met schroef.

full

full

De romp is dus weer waterdicht. Ik denk dat ik nu eerst maar weer verder ga met de opbouw.

Ook nog even een vraag. Ik overweeg inderdaad een paar lieren in te bouwen voor het slepen maar dat heeft alleen zin als er slepers zijn die de trossen kunnen losgooien. Volgens mij zijn die er bijna niet. Ik meen wel gezien te hebben dat meerdere van jullie slepers hebben met een sleeplier. Heeft het misschien meer zin als ik zorg dat ik op de Maersk de sleeptros kan losgooien?

Tot de volgende keer weer.

Marco

Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft het misschien meer zin als ik zorg dat ik op de Maersk de sleeptros kan losgooien?
Zo gaan wij het wel op onze MailLine Lifter doen.
Voordeel is dat je niet afhankelijke bent van boten met een sleephaak, want die zijn er inderdaad niet zo veel meer.
Woensdagavond hebben we weer "klusavond", als ik er aan denk zal ik er even een foto van maken hoe wij het denken te gaan doen

@ MarcoB: Je zou zoiets natuurlijk zowieso kunnen maken ;)
Dan ben je nl ten alle tijd "geholpen", of de sleper nu wel of geen sleephaak heeft.

Ben zowiezo erg benieuwd naar jou idee, omdat ik hier zelf ook al over aan het nadenken ben voor mijn boot straks.

Vorderingen zien er iig goed uit en blijf je project volgen ;)

Losgooien is de kunst niet.
Lus door een oogje met daar achter een wegtrekbare pen.
Als jullie toch aan het denken zijn, zou je dan meteen willen denken aan het vastmaken op afstand (niet met een afschietbare haak, die krijg je op afstand weer niet los).

@ Adam,
Oke, ik hou me aanbevolen. Ik heb zelf ook wel enkele ideeen maar ben benieuwd hoe jullie het gaan doen.

@ Baggeraar.
Een oud probleem en al vaak besproken op het forum. Ik weet nog steeds geen goede oplossing die ook op redelijke afstand van de wal nog werkt.
We zoeken iets wat niet alleen in de haven werkt als je er zelf met de snufferd op staat maar ook een oplossing voor als je naar binnen wilt en dus op 20 meter afstand van de bestuurder moet vastmaken. Kleine haakjes en vergrendelingen werken dan gewoon niet omdat je op 20 meter afstand al problemen krijgt met het inschatten van de onderlinge afstand. Veel mensen zien op die afstand het verschil al niet meer van een meter meer of minder. Ik heb nog steeds intresse voor goede suggesties.

Groeten, Marco

Als je een lijn overschiet en deze vastmaakt aan de haak om los te gooien kan je 2 dingen tegelijk doen. Ik ga dat ook toepassen op mijn boot. De lijn niet te lang maken zodat hij wel geschoten kan worden en dan als het moet losgooien, leek mij een goede oplossing, maar er zullen vast nog betere zijn.

Op ons booreiland hebben we op 3 plaatsen een huisje gemaakt met daarin een losgooi mechanisme. Aan de kant 2 of 3 boten eraan en dan op lokatie slepen. Daar gooit het eiland los, als het droog staat en als het weer afzinkt ophalen met over te schieten lijnen. Effectief en heel simpel te maken. Op een eiland kun je meer "container" achtige constructies kwijt. Op de boot zal je een andere oplossing moeten zoeken. FF wachten op Adam zijn foto's.

Gr. Ron

Lijnen met haken overschieten is wat mij betreft geen optie. Leuk voor een ponton met een beugel, maar niet voor een (semi) schaalmodel. Wat wel zou ik ook niet weten. Het systeem wat Neptunes? gebruikte bij hun act werkte goed, maar vraagt wel een speciale vangarm op het achterdek van de sleper. Daarnaast weet ik niet op je dit ook op een meter of twintig voor elkaar krijgt.

Ik geloof ook niet zo in zo'n vangarm. Je moet aardig met je sleper overweg kunnen om "raak" te vangen, op zich geen probleem maar wel op die afstand als je het lijntje en de vangarm allebei niet kunt zien, en geloof me ik heb goede ogen.
Overschieten leuk, maar niet bij mijn modelen, ik zie de railing, masten en alles wat boven dek staat al beschadigd raken of in de plomp verdwijnen. Bovendien zijn zowel de MaiLine lifer als mijn Maersk veel te zwaar voor dit soort lichte oplossingen, we hebben iets nodig dat wat steviger is.

Eigenlijk toch te gek, we zijn hier met honderden creatieve modelbouwers en geen mens heeft ooit een echt werkbare oplossing bedacht.

Groeten, Marco

De nano technologie staat nog in de kinderschoenen. Over een aantal jaar hebben we gewoon bemanning op schaal die zelfstandig op onze modelschepen werken. Daarmee behoord het probleem van het vast maken ook tot het verleden. Alleen nog even geduld hebben tot ze aangemonsteerd zijn, maar geduld hebben wij als modelbouwers natuurlijk voldoende

Ik geloof ook niet zo in zo'n vangarm. Je moet aardig met je sleper overweg kunnen om "raak" te vangen, op zich geen probleem maar wel op die afstand als je het lijntje en de vangarm allebei niet kunt zien, en geloof me ik heb goede ogen.
Overschieten leuk, maar niet bij mijn modelen, ik zie de railing, masten en alles wat boven dek staat al beschadigd raken of in de plomp verdwijnen. Bovendien zijn zowel de MaiLine lifer als mijn Maersk veel te zwaar voor dit soort lichte oplossingen, we hebben iets nodig dat wat steviger is.

Eigenlijk toch te gek, we zijn hier met honderden creatieve modelbouwers en geen mens heeft ooit een echt werkbare oplossing bedacht.

Groeten, Marco

Misschien met een helicopter? ;)

En dan vlamterugslag de machine kamer in zeker?

Echt niet!

Die ventilator piraten blijven maar boven land, is voor de bootjes minder gevaarlijk ook.

Ik denk dat drenkelingen die ooit door een heli zijn gered, daar anders over denken. ;)

Wat betreft het sleepkabel probleem. Is het niet mogelijk om een schip met een kraan de kabel op het dek te laten droppen? Dan heb je niet de kans op schade zoals met een afgeschoten sleepkabel.

Ik had belooft nog wat foto's te maken van ons losgooi "systeem".
Wij hebben als basis een soort van sleephaak gemaakt. Je ziet deze dingen ook wel een op steigers en/of meerpalen staan.

IMG_0418.jpg

Zo zitten er twee gemonteerd op het voordek en twee op het achterdek. We kunnen de Lifter dus met vier boten vast maken, en iedere boot kan afzonderlijk los gegooid worden.

IMG_0419.jpg

Dat losgooien gebeurd door aan de onderzijde aan een pen te trekken. Deze pen is veerbelast en druk dus altijd tegen de aluschijf aan Doordat deze pen d.m.v. een servo naar beneden te laten trekken, wordt de aluminium schijf vrij gegeven en door de trekkracht in de kabel zal de schijf draaien en zal de sleeptros van de schijf afschieten, en los is de boot.

IMG_0417.jpg

Wij denken dat dit systeem wat voordelen heeft t.o.v. een simpel pennetje wat in in blokje schuift.
Ten eerste kun je hier altijd een lus van een sleeptros om leggen. Je hoeft de lus dus niet ergens in of tussen te friemelen.
Hoe harder er aan de tros getrokken wordt, hoe beter de schijf zal draaien. Bij een pennetje zal het lastiger gaan werken naarmate er harder aan de tros getrokken zal worden.
Als laatste voordeel kan de haak weer gebruiks gereed gemaakt worden zonder het bedienen van de zender, door hem simpelweg weer terug te draaien, waardoor de pen weer achter de sparing schiet en de schijf weer geblokkeerd staat

Back