Bouw containerschip op basis van Norstar romp

@ Adam,

Bedankt voor de foto's daar kan ik wel wat mee. Het enige dat ik me afvraag is of een sleeptros niet vrij eenvoudig onbedoeld van de haak kan schieten op het moment dat er even geen spanning op staat. Wat me wel erg aanstaat is de robuustheid bij het loskoppelen. Een pennetje dat losgetrokken wordt zag ik ook niet zo erg zitten gezien de spanning die er op kan staan.

Nu nog op afstand vastmaken en we zijn er.

Groeten, Marco

Toevallig hebben we daar woensdagavond ook over staan discussiëren. Maar wij denken dat, als de lus niet als te groot is, hij niet van de haak af zal schieten bij het eventueel slap raken van de sleeptros.

Ben het wel een beetje met Marco eens.
In het echt zit er gewicht in een draad. Door dat gewicht zal de draad echt niet los schieten
Bij modelbouw word er vaak een kunstof lijntje gebruikt was soms nogal "stijf" kan zijn en niets weegt. Van de haak afschuiven sluit ik dan ook niet uit.
De praktijk zal het leren.

Wij hebben er 4 op de MailLine Lifter staan. De eerste geplande vaardag is 30 april. Daarna weten we meer :D

gezien de spanning die er op kan staan.

Niet overdrijven Marco.
Wat weegt een doorsnee model?
Hoeveel weerstand heeft dat als dat opgang getrokken wordt in het water?
Drie keer niks toch zeker.

Is overigens een leuke constructie.
Niet om mee aan te koppelen op afstand, maar losgooien kan zeker op deze manier.

Op mijn model uit 1932 zal ik zo'n haak wel ver moeten verstoppen, want het ziet er natuurlijk niet uit voor in die tijdsperiode.

Zal dan toch nog maar verder moeten denken.

@ Baggeraar,

Citaat: "Hoeveel weerstand heeft dat als dat opgang getrokken wordt in het water?
Drie keer niks toch zeker."

Heb je eigenlijk ook wel weer gelijk in. Tenzij de sleperkapitein vol gas aan het geven is zal het wel meevallen. Losgooien terwijl er vol gas wordt getrokken is geloof ik ook " not done" dus misschien valt het in de praktijk inderdaad wel mee.

Ik begrijp hier trouwens uit jij ook met een dergelijke constructie bezig bent. Lijkt me leuk, kunnen we op WSD veel meer acts uitvoeren omdat alles lekker uitwisselbaar wordt.

Groeten, Marco

Afgelopen weekend is de MailLine Lifter uitgedokt.
Assisterende sleepboten hadden vast gemaakt op de nieuw geïnstalleerde "losgooi voorzieningen".
Zonder problemen werd ze naar open water gebracht en werden de slepers los gegooid en bedankt.
Geen enkel probleem gehad met het "van de haak afschieten" van de sleepdraden ;)

IMG_7542.jpg

IMG_7535.jpg

IMG_7543.jpg

Adam,

Ziet er goed uit en mooi dat de test geslaagd is! Ik zal eens bekijken of ik voor de WSD ook nog iets dergelijks kan maken en inbouwen.
Ik heb de afgelopen tijd vooral aan de opbouw gewerkt en ga me nu richten op het meer technische deel, alle electronica moet er nog in en ook een loskoppelsysteem. Foto's volgen nog.

Groeten en bedankt voor de foto's

Marco

Hier dan de beloofde foto's

De eerste twee laten de stand van zaken zien zonder lading, de volgende twee met containers.

Ik heb inmiddels de opbouw verder af gemaakt. de reling geplaatst en het geheel een kleurtje gegeven.

Ik moet nu even gaan ophouden met het afwerken en eerst de techniek er in gaan bouwen anders heb ik over twee weken alleen maar een sleepobject. De regelaars zijn besteld, hopelijk zijn die er eind van de week.
Ik ga nu eerst beginnen aan het losgooien van de sleeptrossen.

full

full

full

full

Groeten maar weer.

Marco

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi schip geworden Marco. Straalt toch wat functionelers uit dan de wat gedateerde North Sea Ferry.
Ben benieuwd naar haar op de WSD. Staan toch wel bolders op om vast te maken ;)

Ontkoppelsysteem

Hallo Adam;

Is het met het oog op losschieten van de lijn nog een idee om de opening in de ronde schijf op 1 kant wat meer als een haak uit te voeren zodat de lijn zodra deze iets omhoog zou komen, nog achter dit hakende deel blijft zitten...

Verders een mooi uitgedacht systeem, nu nog vastmaken...

Grt, Berend

Is het met het oog op losschieten van de lijn nog een idee om de opening in de ronde schijf op 1 kant wat meer als een haak uit te voeren zodat de lijn zodra deze iets omhoog zou komen, nog achter dit hakende deel blijft zitten...
Gisteren de hele middag in "jullie vaarwatertje" aan het slepen geweest en de trossen zijn geen één keer onbedoeld los geraakt. Uiteraard is het een mogelijkheid, maar onze ervaring is nu dat het niet nodig is.

Verders een mooi uitgedacht systeem, nu nog vastmaken...
Daar zit half slepend Nederland nog op te wachten denk ik ;)

Zo, eindelijk een update en wel de laatste.

Ze is wat mij betreft klaar. Na het affikken van de elktronica tijdens de WSD was ik het behoorlijk zat. Maar goed, toch maar weer opnieuw geprobeerd. Ik heb eerst de storingen maar aangepakt en ben overgestapt op 2,4Ghrz. Afgelopen zomer een zender uit Amerika laten overkomen (ja het is een goedgekeurd model voor Europa) dat scheelt toch wel behoorlijk met de prijzen hier. Daarna heb ik nieuwe vaartregelaars besteld en alles ingebouwd. Deze regelaars zijn behoorlijk robuust en dus was de proefvaart afgelopen zaterdag een groot succes. Ik heb een uur lang bijna vol gas gegeven en na afloop waren de regelaars warm maar ook niet meer dan dat. Ik heb bovendien geen enkele storing of iets dergelijks gehad.
Ze vaart als een log en zwaar varken. Maximale snelheid is ongeveer loopsnelheid (wat op schaal natuurlijk veel te veel is) en daarbij heeft ze een heel mooi vaarbeeld, ik ben dus dik tevreden. Enige nadeel is dat er bijna niet mee te manoevreren valt dus assistentie in de haven blijft heel welkom. Ze hangt nu aan de muur in afwachting van de volgende WSD.

Bedankt voor het meelezen en alle leuke reacties die ik van jullie kreeg, nu weer verder met de Oranje Nassau en een volgend project.

Groeten, Marco

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back