Bouw "Cracker" a tiny live-steamer

Na mijn Wobbler avontuur lijkt het mij leuk om dit locomotiefje te gaan bouwen dit najaar.
Het betreft de "Cracker" a tiny live-steamer for gauge-0
Heeft één van jullie hem al eens gebouwd en hebben jullie tips.
Dit gaat mijn tweede project worden dus alle tips zijn welkom.
Ik heb de tekeningen en het idee van de volgende site gehaald.
Cracker
full

Laatst bewerkt door een moderator:
De "mono" heb ik jaren geleden getekend voor spoor 1 op basis van de "cracker"
Die spoorbreedte is populairder, vandaar.
Drie stuks van die lokjes heb ik gebouwd. Hier zie je de laatste versie.
Dirk

Gea, heb je de tekeningen nog? als die spoorbreedte populairder is en ik beter deze kan bouwen.
Ik ben nog nergens aan begonnen.
Ik ben van plan om dit najaar er aan te gaan beginnen en nu al het benodigde materiaal te gaan verzamelen.
Dus ik hou mij aanbevolen en ook voor eventuele tips.

Ik vind hem leuk! Leuk klusje ook, kan je precies in 1 seizoen doen denk, hoef je je niet te haasten.

Gea ik heb je nodig man, voor mijn volgende project : ''kriegslok BR 52'', in 7 1/4 inch. Ik heb de wielen al en de plannen, maar moet wel eerst de grote tripple afbouwen. Heel veel vragen........heb jij er documentatie van?

Groet, Monster Diesel

De tekeningen van de "mono" zijn ooit in het blad "onder stoom" verschenen.
Een craker op spoor 1 is bij de vereniging van modelbouwers te vinden.
http://www.modelbouwers.nl/webwinke...0.20.015/A&dbnr=0&foto=2020015.jpg&webshop=ja
Die tekeningen zijn niet van mij maar ik ben er zeker van dat ze uitstekende kwaliteit zijn.

Een mono bouw ik op ongeveer 40 uur.

Monster diesel, ik kan je zeker raad geven , maak eerst je trippel af.
Bedenk dat zo een "BR 52" op spoor 7 1/4 duizend maal meer werk is dan die trippel afwerken. Bezint eer ge begint.
Begrijp me niet verkeerd, het is een raad die ik je geef.

Dirk

Ja ik weet het, en ik weet dat je gelijk hebt. Maar het zit in m'n hoofd he, dus het gaat gebeuren...... Ik bouw wat ik mooi vind en zoals ik het wil he, dus voor mij kent dat niet veel grenzen. Je zal vast gezien hebben dat die grote triple ook niet echt een simpel machientje is, en die heb ik vanaf 0 gebouwd, dus ik ben niet gauw bang. Helemaal bezeten van die locomotieven joh, ik vind dat zo waanzinnig mooi. Ik heb in ieder geval wel 2 heel goede loc bouwers om mij heen, maar dat zijn wel oudere mensen waar ik niet de deur kan platlopen haha, dus ik kan elk goed idee gebruiken. En hij hoeft niet morgen klaar he.......

Hier 2 straten verderop staat een ns loc in 7 1/4 inch, fonkel-nagel-nieuw net afgebouwd , totale bouw 6 jaar. Nog geeneens nooit op stoom geweest, geen centimeter mee gereden. (helemaal weg van dat ding.........zo'n mooi beest) Deze man heeft al een aantal dikke locs gebouwd, en eindelijk heb ik de cirkel doorbroken en wil hij me helpen! De man wil geen publiciteit en gaat er nergens mee heen, ik mag er geen foto's van laten zien, dat heb ik beloofd, dus ik riskeer niks. Kort en goed......ik ben bijna helemaal verhuisd en zal hem weer eens bellen, eens door de tekeningen snuffelen.

Komt goed Gea, bedankt voor de waarschuwing maar ik ga het toch doen.....(wat zou jij doen) Wil je me nou toch nog helpen?

Met vriendelijke groet, Monster Diesel

Monster diesel

Hulp via forum kan er altijd komen, maar veel beter is als je bij mensen in de buurt langs kan gaan. Het "zien" maken is altijd interessanter.
Als je de "trippel" helemaal zelf gemaakt hebt zal je trouwens niet veel hulp nodig hebben. De onderdelen van een loc zijn niet moeilijker , alleen .... het zijn er véééél meer.
Succes Dirk

Cracker

Monster Diesel,

Een mono bouw ik op ongeveer 40 uur.

Wow, zolang doe ik over een wobblertje (wat dan nog maar half werkt) :D

Monster diesel, ik kan je zeker raad geven , maak eerst je trippel af.
Bedenk dat zo een "BR 52" op spoor 7 1/4 duizend maal meer werk is dan die trippel afwerken. Bezint eer ge begint.
Begrijp me niet verkeerd, het is een raad die ik je geef.

Dirk

Monster Diesel: mijn tip: luister naar Dirk, een heel best advies van hem :thumbsup:

Mijn advies: mee eens dat het gaat gebeuren maar NADAT je trippel af is ;)

BTW: 'B', heb je er bezwaar tegen op MBF met je voornaam aangesproken te worden?

"monster diesel" , ga je dan rijden op de spoorbaan in Hollandse Rading ?

Man dat wordt wel een apparaat hoor, een BR52 Kriegsloc.

Ik heb met de stoomdagen in leek een 01 gezien.... wat een ding, enorm.
Net iets groter dan 7 1/4 want de Genzelbahn heeft een eigen spoorbreedte.

Qua ketel, ..... dat wordt een stalen ketel denk ik, da`s nog een hele klus.

Succes allemaal, met de spoor 1 locjes, en de gote 7 1/4 machines.

Ja maar ja, je moet de lat hoog blijven leggen he. Ik zie mezelf niet zo snel aan een simpel stuart setje beginnen...(met respect voor iedereen die stuart bouwt, maar ik vind ze vrij simpel en allemaal hetzelfde, neemt niet weg dat het mooie machientjes zijn van uitmuntende kwaliteit, al vind ik de prijs van gietstukken belachelijk).

Als ik terugkijk naar hoe ik de tripple bouwde, gewoon uit niks, van schroot en zonder tekening, ik ben niet snel bang begrijpt u? Al dat passen en meten, alles uitdenken en deeltje voor deeltje maken, dat is nou mijn hobby zeg maar, en het heeft geen haast. Maar hij moet eens af idd, er is de laatste 1,5 jaar weinig gebeurt, door de verhuizing en zo, als mijn nieuwe werkplaats klaar is gaat het weer verder. Al het materiaal ligt er, en er zijn plannen genoeg.......

(ik zit nog 6 dagen in het oude huis, met een tv, een krukje en een laptop, alleen de meubels moeten nog weg) Z'on verhuizing is horror voor een knutselaar. Zie je het voor je, myford super7 kaal gesloopt, 2 trappen af en weer 2 trappen op. Freesbank kan amper uitelkaar dus die moest alleen zonder kruistafel, de rest van de machines etc zijn opgeslagen in de loods, tussen de scheepsmotoren. Een goede fysio of kraker kan ik wel gebruiken, of als iemand een alu spalk voor mij wil frezen......ik zou er erg mee geholpen zijn.

Weet je John, wat ze doen met die grote ketels? Allemaal rvs wanden, gewalst en laten lassen, alleen zelf afwerken. Goedkoper en makkelijker dan koper, en net zo sterk. Maar ik wil expres de keteldiscussie niet op mbf hebben, ik heb dat vaak genoeg gezien. En hier bij die oude man om de hoek, die grote locs hebben allemaal 3 of meer veiligheden, terwijl het eigenlijk nergens over gaat : die 7 1/4 inch rijd al weg onder de 3 bar (je weet niet wat je ziet)

Iedereen bedankt voor het meedenken, ik sta open voor ideeen en suggesties.

(huis afmaken en nieuwe werkplaats bouwen........)

Groet, Benjamin

Gea bedankt voor de link.
Ik ben helaas geen lid van deze vereniging, en om dat nou te gaan worden voor deze tekening vind ik wat te gek worden.
Misschien in de toekomst als ik wat meer ervaring heb en wat moeilijkere dingen wil gaan maken.
Mijn probleem is, ik heb meerdere hobby's en om dan lid te gaan worden van allerlei verenigingen word mij te kostbaar.
Ik snap natuurlijk dat een tekening geld kost.
Het word dus gewoon de Cracker voor spoor 0, uiteindelijk gaat het om het plezier van het maken en mij niet op wat voor spoor hij moet gaan rijden (ik heb geen eens rails).
Ruud.

Hoi Benjamin,

ik zit "bijna" in hetzelfde schuitje...
Mijn hobby schuur gaat volgende maand tegen de vlakte en er wordt een nieuwe geplaatst.
Allemaal net weer even beter, netter want de oude schuur is een allegaartje van 3 bewoners geleden en zeker 30 jaar oud, dak lekt enz enz enz.

Dus ook mijn machines moeten er uit, de opslag in, materiaal modellen en weet ik wat nog meer.
Dus ik kan op het moment ook niet veel, maar heb wel veel plannen, en het jeukt om te gaan bouwen.

Anyway, over de ketel.
De meeste 7 1/4" rijden met een koperen of een stalen ketel met koperen vlampijpen.
Om terug te komen op de Genzelbahn met de 01 loc, zij rijden op 8 bar omdat ze passagiers vervoeren.
Maar even in de grijze massa duikend..... stoom van hogere druk bevat meer energie dan stoom van lage druk, en je hebt meer reserve in je ketel met hogere druk.
Er zijn nog wel wat theoretische zaken die het gebruiken van hogere druk aanbevelen, maar dat weet ik allemaal niet uit het hoofd.

In ieder geval gaat je stoom, en dus waterverbruik omlaag als de druk hoger is, en door de hogere temperatuur koelen de cilinders ook minder af bij korte stilstand.
Daarnaast geeft een lagere druk ook een mindere slag op het vuur in de schoorsteen.
Wil je met een injecteur werken om de ketel te voeden ? helaas die doen het niet op 3 bar, die werken pas lekker vanaf 4 - 6 bar en "grote" locomotieven voeden de ketels bijna uitsluitend via injecteurs.

Daarnaast, als je de ketel op schaal na maakt, dan ligt er zoveel vuur in de vuurkist dat op 3 bar de veiligheden constant afblazen, en de kans is groot dat als je dit tegen wil gaan door een dun vuur te stoken met de vuurdeur vaak open zetten dat het vuur uit gaat.

Je hebt gelijk dat een dergelijke machine met gemak op 3 bar weg rijd maar een beetje stijging in het spoor of passagier wagons trekken kan lijden tot wegvallende druk, of blazende veiligheden en een enorm water verbruik.

Er zijn een aantal locs in NL en BE met een RVS ketel, onder andere de Harsan van Dhr. ten broeke van Rading spoor.
Ketel materiaal is RVS 316L.

Qua keuring etc is hij de juiste man om te benaderen, of probeer anders Dhr Marc Verhellen in Belgie eens op te sporen, hij heeft een BR 23 met een RVS ketel gebouwd.

In ieder geval met een druk boven de 3 bar voor een dergelijk model komt LLoyds register om de hoek kijken qua keuring.

Back