Bouw DLG

Gisteren heb ik bij mijn schoonvader de bouwtekening van de OFA die ik van Theo heb gekregen op de plotter laten afdrukken, dus was het tijd om te gaan knutselen !
Ik had beloofd om het bouwverslag op het forum te zetten, dus bij deze het eerste deel:

Na gisteren de hele dag te hebben zitten bouwen heb ik uiteindelijk dit:
ofa1.jpg

Enkele moeilijkheden waar ik tegenaan liep:
de torsie veertjes die verkeerd om zaten na het monteren van de roeren :? :D
het recht opgeljimd krijgen van het hoogteroer aangezien je 2 assen in de gaten moet houden (uiteindelijk vrouwlief er maar ff bij geroepen.)
Het inpassen van de servo's, ik wilde de romp ook weer niet te veel vergroten ten opzichte van de tekening, maar ik denk toch dat ik aan nog kleinere servo's moet.

ofa2.JPG

ofa3.JPG

ofa4.JPG

ofa5.JPG

ofa6.JPG

ofa7.JPG

Erg leuk om te doen dit, ik kan niet wachten tot vanavond, om aan de vleugel te beginnen.

Oei, ik zie op foto 4 drie draadjes aan elkaar gezoldeert boven je ontvanger hangen.....stukje krimpkous zou geen kwaad kunnen. 8O

In welke richting hed je de nerf lopen in het blokje tussen je boom en hoogtroer?
Het lijkt op de foto dat je hem in de lengterichting heb lopen :| ...als dat zo is zou ik tijdens de eerste vlucht zeker een flesje ca meenemen naar het veld.
Ik had dat foutje gemaakt en bij de eerste landing knak tweede landing knak derde landing knak. :roll:

Maar verder erg netjes....nu nog een vleugel en gooien dat ding. :D

die draadjes daar moet idd nog krimpkous omheen, dat weet ik, ik kwam er alleen achter toen ik het al gesoldeerd had.

De draad in het blokje tussen hoogte roer en staartboom loopt idd in de lengterichting, maar dat zijn 3 op elkaar gelijmde stukje van 2mm balsa.

Heb gisteren een 1 cell lipo binnengekregen, 3,7 Volt, 300mah.
Past precies mooi op de bodem van het rompje.

@ ariekraakjr, het voelt toch erg stevig aan, maar ik zal eens kijken of het houdt met werpen en landen, zoniet is het zo weer gefixed.

Dan zal ik straks eens met de vleugel gaan beginnen maar, wat is wijsheid...? eerst de vleugeldelen op maat snijden en dan het profiel erin schuren of eerst de gehele vleugel het profiel erin schuren en dan op maat snijden en lijmen ?

Het makkelijkst is om eerst de omtrek van alle delen op maat te maken.
Twee middendelen en twee tippen.
Zorg ervoor dat de uiteinden, waar de mallen op komen, mooi haaks zijn.

Zie foto voor een handige manier van schuren.
schuur0.jpg

schuur1%7E1.jpg

schuur2%7E1.jpg

Als de omtrek netjes op maat is kan je de schuurmallen op de uiteinden lijmen.
Die mallen kan je goed uit 1,5 mm dik triplex maken.
Lijm de mallen met een paar druppels CA vast. Na het schuren zijn de mallen eenvoudig weer los te "breken".
Niet vergeten een linker en rechter tip te maken. :oops:

Als alles in profiel is geschuurd kunnen de einden schuin worden geschuurd.
Elk paneel voorzien van de halve V-stelling.
Het eenvoudigst gaat dit met de zelfde methode als voor het haaks schuren alleen hoog je een kant op zodat de juiste hoek ontstaat bij het schuurblok.

Ik vind hem er nu al erg mooi uitzien!

Vraagje:
Hoe maak je een mooie snede in de koolstof stok waar het richtingsroer in komt te zitten zonder dat het koolstof gaat splijten??

Zou je ook een foto van de onderkant van de romp willen maken?

Heb je met de bouw van de romp de bovenkant (waar het klepje in zit) als basis gebruikt, plat op de werktafel, zoals hier http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10282/romp1~0.jpg en toen de hele romp er omheen gebouwd en toen het klepje van buitenaf eruit gesneden??

Vanmiddag ga ik de bouwstoffen bij Qaurtel in Veenendaal halen, ik hoop dat ze alle ingredienten hebben liggen!

Groet
Jeroen

De snede in de stok heb ikgemaakt met de dremel en een slijpschijfje, wel even een stofkapje opzetten !!!

Ik weet niet hoe anderen dit doen, want je moet wel een redelijk vaste hand en een timmermansoog hebben anders zit je zo scheef.

Ik heb de romp ondersteboven gebouwd, een plankje balsa op tafel gelegd, en van daa af op gebouwd, later het klepje er van buitenaf in gesneden.
Op deze manier past het klepje ook altijd weer lekker strak terug in de romp.

ofa8.jpg

ofa9.jpg

zoals je kunt zien op de tweede foto heb ik een lijstje ingelijmd van 1 mm balsa zodat het klepje niet wegzakt in de romp.
Het uitsnijden van het dekseltje kun je het beste doen met van die rechthoekige scheermesjes, die ook in een davidschaafje zitten.
63b825cc036eb2eeb213f8db9486dbfb.small.jpg

Ik zie dat je de nerf van de zijkanten van de romp vertikaal hebt lopen. Dit kan natuurlijk. Ik weet niet wat voor een gevolg dit heeft op de sterkte van de romp. Bij het smijten wil al je RC natuurlijk graag via de rechterkant van je romp je kist verlaten :P Des te zwaarder de ingebouwde RC is des te meer kracht krijgt je romp te voorduren. hou daar rekening mee.

Verder lekker doorgaan met de bouw en daar waar jij denkt dat het anders kan of moet gewoon doen.

Waarschijnlijk gaat de vleugel een toffe carbon look krijgen, ik heb bij Conrad, Oralight met carbon look gevonden !

Uuuuh, ik weet niet per hoeveel ze dat verkopen, maar als het per meter is... vind ik 21.95 wel erg prijzig.....
Ik heb er doorzichtig spul van 6 euro op zitten.

@ Theo: ja de nerf loopt verticaal, dit komt omdat ik probeerde om het hout te buigen met de nerf horizontaal maar het brak elke keer.
Toen ik alles al in elkaar gelijmd had zag ik in je post dat je het hout nat maakt om het te kunnen buigen, maar ja... te laat ! :?
Zoals ik in de PB al zei, soms ben ik erg enthousiast en dan ga ik wel eens te snel :wink:

@ sietse: dat is de prijs per rol, ik weet niet precies hoeveel er op een rol zit maar een vriend van me besteld het ook bij Conrad.
Overigens ga ik voor en normaal kleurtje want het prijsverschil tussen die carbon en gewoon is me net ff te veel.

@ sietse: sorry, je hebt gelijk, dat is per meter !!! 8O
Ik heb net voor de zekerheid ff gebeld met Conrad, nu heb ik oralight blauw besteld bij quartel, dat scheelt een heel stuk in de prijs !!!
Bedankt.

per rol zou nog wel gaan idd (ligt aan de lengte van de rol....)

Maar het is dus idd per meter... altijd handig om ff te checke ;).
Ik vond die oracover al duur. Bij Quartel hadden ze ook ander spul en dat is een stuk goedkoper. volgens sommigen ook slechter, maar voor mij goed genoeg :D

Theo: ja de nerf loopt verticaal, dit komt omdat ik probeerde om het hout te buigen met de nerf horizontaal maar het brak elke keer.
Toen ik alles al in elkaar gelijmd had zag ik in je post dat je het hout nat maakt om het te kunnen buigen, maar ja... te laat ! :?

Dus hoe zit het met de nerf-richting en stevigheid? De nerf in lengterichting van de buiging voor meer stevigheid? En vochtig maken om te vergemakkelijken.

Lijmen gewoon met niet al te dunne secondelijm voor hout?

Heeft iemand anders nog een alternatief om de koolstof stok in de snijden of zagen?? Anders heb ik een goede reden om een dremel aan te schaffen :D

Jeroen

ja idd, balsa is in de lengterichting gesneden vrij taai, maar in de breedte richting ontzettend buigzaam maar ook breekbaar.

als je een dremel aanschaft neem er dan gelijk de grote zwarte slijpschijfjes bij ipv die kleine bruine, je komt met die kleintjes net ff ruimte tekort om een mooi recht snede te maken.
waar ik ook achter gekomen ben is dat het makkelijjker is om eerst de snede te maken en dan pas de stok in te lijmen in de romp zodat je tijdens het lijmen de snede goed kunt uitlijnen met de romp.
anders bestaat de kans dat je de sleuf zaagt en er nadien achter komt dat je richtingsroer scheef zit :?

Back