Mooi werk hoor Danny, ik maak op deze manier vaak m'n romp om er later een mal van te maken...
Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
bart je wil toch geen boot bouwen van pur en plamuur.
ik hou het liever net zoals de meeste andere gewoon op het ouwe ambacht van hout bouwen dus. en je zelf zo goed leren bouwen dat je eigenlijk geen plamuur nodig bent en al helemaal geen PUR.
-Daarnaast is het schuim veel sterker en stijver dan latjes.
Ik denk dat je een ieder zijn eigen uitdaging moet gunnen.
Beste Mike.
(...)
Waar ik werk verwerken ze tientallen tonnen plamuur op elk schip. En ze worden er prachtig van. Er zijn zelfs mensen die durven te zeggen dat we de mooiste schepen ter wereld bouwen.
Het is maar net wat voor smaak je hebt.
(...)
Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen waar je werkt? Uit deze opmerking maak ik op dat het één van de "megajacht-jongens" is... Ik heb ooit eens een blauwe maandag iets voor die tak van sport gedaan.
Ik zou toch eerder er beplanking als huid op maken... Dat formica is wel mooi en je hebt meteen rechte schone stukken, maar als je een onevenheid heb, is dat minder makkelijk op te lossen. Als je houten beplanking neemt en je plamuurt die licht en dan even met de spuitbus er over om het licht een kleurtje te geven en dan schuurt, dan weet je wel dat alles even mooi glad is en zonder onevenheden.. Daarna goed in de was zetten ( laag of 7 ) en dan eerst in de gelcoat en daarna een paar flinke lagen vezelmat.. Dan heb je een super mooie mal! Die daarna in de was en dan weer het zelfde maar dan aan de binnenkant van je mal. Lossen is ook erg makkelijk! Klein kiertje en dan luchtspuitje er op en blazen maar.. Super makkelijk gelost
Maar even wat anders.... Je wil dus meerdere rompen maken??? Zoniet, dan snap ik het niet hoor.. Je hebt zo een mooie strakke spantenbouw.. Denk dat als je hem netjes afzet met latjes als huid; je net zo een mooi resultaat krijgt..
Ach ik zag deze soortgelijke bouwwijze op het forum en het sprak mij ook wel aan. het is maar net wat je leuk vindt.
Ik dacht al dit komt me bekend voorIk bouw op dezelfde soort manier. Alleen onervaren als ik ben/was, teveel weg geschuurd tussen de spanten zodat je een soort skellet krijgt. Mijn volgende boot wil ik op dezelfde manier bouwen als de eerste, alleen wil ik dan met een proxxon foam snijder het schuim, in model brengen. Als je een hete ijzerdraad over de spanten heen trekt heb je volgens mijn een hele mooie afwerking(idee?). Ik blijf je in ieder geval volgen.
Gr Geert.
P.S. als iedereen het op dezelfde manier zou doen zouden er vast nooit nieuwe dingen uitgevonden worden.