Bouw Douanevaartuig Albatros.

Mooi werk hoor Danny, ik maak op deze manier vaak m'n romp om er later een mal van te maken...

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bart je wil toch geen boot bouwen van pur en plamuur.
ik hou het liever net zoals de meeste andere gewoon op het ouwe ambacht van hout bouwen dus. en je zelf zo goed leren bouwen dat je eigenlijk geen plamuur nodig bent en al helemaal geen PUR.
 
bart je wil toch geen boot bouwen van pur en plamuur.
ik hou het liever net zoals de meeste andere gewoon op het ouwe ambacht van hout bouwen dus. en je zelf zo goed leren bouwen dat je eigenlijk geen plamuur nodig bent en al helemaal geen PUR.

Bart is geen boot aan bouwen van pur en plamuur. Hij maakt een plug om een mal te kunnen maken.
Met de mal gaat hij een romp maken van polyester.......waarschijnlijk zonder plamuur en pur;)
 
-Daarnaast is het schuim veel sterker en stijver dan latjes.

dit is dus echt niet waar en je had het ook over gaten in de romp varen.
dat heb ik echt nog nooit gehad en ook bij niemand gezien die het had.
als je dat hebt doe je iets echt goed fout. maar nu een vraag hoe wil je de rest van de romp gaan bouwen. er nu dat speciale gaas brengen dat gaat geheid fout als je er geen laten onderdoet. dan ga je kuilen krijgen en die worden dan warschijn weer super dik dicht geplamuurt en dat valt dan toch tegen en elende elende elende. als ik jou was zou ik om de 1cm ongeveer een lat legen en dan dat gaas dan krijg je denk ik wel een mooi resultaat. maar het liefst zie ik toch een boot die helemaal van hout dat is toch wel het mooiste;)
 
oke als mal zou het dan meschien nog kunnen maar wat ik op het forum heb gezien van mensen die met polyester aan de gang gaan dat het vaak niet echt mooi word. en dan toch naar de plamuur grijpen en veel plamuur. ik hoop dat bart er een uitzondering op is en het wel kan. maar wat ook heel mooi werkt is glasvezel en epoxy.
 
Beste Mike.

Ik denk dat je een ieder zijn eigen uitdaging moet gunnen.
De één is gek van hout, de ander van kunststof. En of dat nu epoxyhars of polyesterhars bevat dat maakt niet uit.
Jij houdt van traditie, ik van modern.
Er zijn zelfs mensen die plezier hebben in het bouwen van een schip van lollystokjes. Ook die mensen zijn er gelukkig mee......totdat hij zonk, maargoed.
Waar ik werk verwerken ze tientallen tonnen plamuur op elk schip. En ze worden er prachtig van. Er zijn zelfs mensen die durven te zeggen dat we de mooiste schepen ter wereld bouwen.
Het is maar net wat voor smaak je hebt.

Het zal best zijn dat houten latjes mooier stroken dan polyester op de spanten.
Maar mijn keuze valt hierop omdat het snel bouwen is met een sterk eindresultaat, een watervast geheel is waar krimp of vocht nooit zichtbaar zal zijn. Ook niet over 20 jaar.

En er zal best wat lichtgewicht epoxyplamuur op komen maar dat is mijn beroep geweest dus je mag er wel gerust op worden dat je in het eindresultaat je haren kunt kammen.

Duidelijker kan ik het niet motiveren.

Ow, en waar of niet waar. Er zijn polyurethaneschuimen die zo hard zijn als hardhout. Alle schepen hebben noodpompen en ik heb er ook nog nooit een zien zinken, maar het gebeurd wel. En zachthouten latjes zijn slapper dan een kern van pu schuim. Daarom is de sandwichconstructie ontworpen.
Voorkomen is beter dan genezen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je een ieder zijn eigen uitdaging moet gunnen.

Uiteraard. Ik wil ook geen werkwijze opdringen, alleen maar zeggen wat mijn voorkeur zou zijn.
Iedereen moet het op zijn eigen manier doen, die hem het beste ligt en waar hij het meeste vertrouwen in heeft. Het belangrijkste is dat er over nagedacht is, en dat is kennelijk zo.
Succes, ik ben nieuwsgierig naar het resultaat. Het lijkt me een leuk model om te bouwen.

Groet,

Ad Bakker
 
Hallo Mensen ,

Ik heb 35 jaar geleden mijn rijnsleper gemaakt op een toen vreemde manier .
Mijn jongere broer zei toen , dat word niks .
Ik heb de boot op de volgende manier gemaakt .
Plastic spanten en daartussen schuim , vraag me niet welke , dat weet ik niet meer .
In de vorm geschuurd en 3 lagen polyester met 2 matten .
En daarna maar schuren en geen plamuur gebruikt .
Het resultaat een perfect gladde boot .
Toen een flinke lading water er in , het schuim viel uit elkaar , spanten er uit geslepen en
voila een boot met heel veel ruimte onder het dek en heel stevig .
29xtbx0.jpg


Mvg Hans
 
Beste Mike.

(...)
Waar ik werk verwerken ze tientallen tonnen plamuur op elk schip. En ze worden er prachtig van. Er zijn zelfs mensen die durven te zeggen dat we de mooiste schepen ter wereld bouwen.
Het is maar net wat voor smaak je hebt.

(...)

Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen waar je werkt? Uit deze opmerking maak ik op dat het één van de "megajacht-jongens" is... Ik heb ooit eens een blauwe maandag iets voor die tak van sport gedaan.
 
Het gaat in ieder geval wel lekker snel op deze manier ! En een beetje plamuur geeft niks, tenzij je blank wilt aflakken.

Vindt je het niet lastig schuren; kops multiplex, dan schuim, dan weer kops multiplex, schuim etc? Wat is jouw truc daarvoor...? Of gewoon 'vaardigheid en vakmanschap' ?

Het gewichtszwaartepunt is wel hoger komen te liggen zo, want geen plek onderin meer voor lood. Maar zonodig kun je dat nog wegschrappen zodra er glas omheen zit.
 
Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen waar je werkt? Uit deze opmerking maak ik op dat het één van de "megajacht-jongens" is... Ik heb ooit eens een blauwe maandag iets voor die tak van sport gedaan.

Bij de Feadship groep, en wel in Makkum. En dat zijn echte joekels. Vraag me er niet naar want ik mag er helaas helemaal niets over vertellen.

De truc van het schuren is er eigenlijk niet. Je moet inderdaad zoals al gezegd een lat nemen die meerdere spanten bestrijkt. Dan kan je eigenlijk niet mis. Dubbelzijdig tape op de lat en schuurpapier erop drukken.

En rustig werken is altijd belangrijk. Bij snel werken hoort snel fouten maken.

Als het echt moet heb ik een kleine bovenfrees en kan ik een ruimte in de vloer frezen voor ballast, de motoren of wat dan ook.
Deze frees kan 35mm uit een kant frezen.
Ik denk niet dat dit nodig is.
 
Grappig. Ik ben afgestudeerd op een onderdeel voor een schip van de hand van jullie bijna-buren, Bloemsma & van Breemen.

Feadship maakt inderdaad aparte boot"jes" ;-)
 
Het heeft even wat tijd gekost, maar de stroken voor de verschansing zijn klaar en gaan er vanavond op.

Ik heb gekozen voor hoogglans formica. het is polyesterbestendig en is erg glad. Ik lijm ze op de tijdelijke spantjes die tpv het gangboord staan en deze zijn deels doorgezaagd van de spanten zelf.
Op deze manier kan straks na het polyesteren het geheel gemakkelijk uitgebroken worden en houden we een strakke binnenzijde over van de verschansing.

Formica zagen is nog wat anders dus ik heb ze op de zaak gezaagd met een speciaal blad, anders versnipper je de randen snel.
Ik heb ze drie dagen op een ronde mal geperst en op de radiator gehad om ze een voorbocht te geven.
Op deze manier vallen ze eigenlijk op hun plek over de spanten.
Deze plaat is 0,4mm dik dus valt qua dikte weg onder het polyester.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou toch eerder er beplanking als huid op maken... Dat formica is wel mooi en je hebt meteen rechte schone stukken, maar als je een onevenheid heb, is dat minder makkelijk op te lossen. Als je houten beplanking neemt en je plamuurt die licht en dan even met de spuitbus er over om het licht een kleurtje te geven en dan schuurt, dan weet je wel dat alles even mooi glad is en zonder onevenheden.. Daarna goed in de was zetten ( laag of 7 ) en dan eerst in de gelcoat en daarna een paar flinke lagen vezelmat.. Dan heb je een super mooie mal! Die daarna in de was en dan weer het zelfde maar dan aan de binnenkant van je mal. Lossen is ook erg makkelijk! Klein kiertje en dan luchtspuitje er op en blazen maar.. Super makkelijk gelost ;)

Maar even wat anders.... Je wil dus meerdere rompen maken??? Zoniet, dan snap ik het niet hoor.. Je hebt zo een mooie strakke spantenbouw.. Denk dat als je hem netjes afzet met latjes als huid; je net zo een mooi resultaat krijgt..
 
Ik zou toch eerder er beplanking als huid op maken... Dat formica is wel mooi en je hebt meteen rechte schone stukken, maar als je een onevenheid heb, is dat minder makkelijk op te lossen. Als je houten beplanking neemt en je plamuurt die licht en dan even met de spuitbus er over om het licht een kleurtje te geven en dan schuurt, dan weet je wel dat alles even mooi glad is en zonder onevenheden.. Daarna goed in de was zetten ( laag of 7 ) en dan eerst in de gelcoat en daarna een paar flinke lagen vezelmat.. Dan heb je een super mooie mal! Die daarna in de was en dan weer het zelfde maar dan aan de binnenkant van je mal. Lossen is ook erg makkelijk! Klein kiertje en dan luchtspuitje er op en blazen maar.. Super makkelijk gelost ;)

Maar even wat anders.... Je wil dus meerdere rompen maken??? Zoniet, dan snap ik het niet hoor.. Je hebt zo een mooie strakke spantenbouw.. Denk dat als je hem netjes afzet met latjes als huid; je net zo een mooi resultaat krijgt..

Zoals ze het wel noemen wordt dit een one-off. Ofwel er wordt maar één romp gemaakt.
Ik zag het nut er niet van in om er meerdere te maken.
Als het een plug zou moeten worden dan had ik misschien wel hout gebruikt.
Ach ik zag deze soortgelijke bouwwijze op het forum en het sprak mij ook wel aan. het is maar net wat je leuk vindt.

Als dit project eens afgerond is dan zou ik wel een lange bakdekker op schaal willen maken en dan zullen we het met hout proberen.;)
 
je hebt gelijk.. Gewoon proberen toch? Ik vond het alleen sonde van je mooie spanten.. Maar ik laat me verrassen.. Kep niet voor niets aan abo hier hahahha..

Keep up the good work! ;)
 
Ach ik zag deze soortgelijke bouwwijze op het forum en het sprak mij ook wel aan. het is maar net wat je leuk vindt.

Ik dacht al dit komt me bekend voor;) Ik bouw op dezelfde soort manier. Alleen onervaren als ik ben/was, teveel weg geschuurd tussen de spanten zodat je een soort skellet krijgt. Mijn volgende boot wil ik op dezelfde manier bouwen als de eerste, alleen wil ik dan met een proxxon foam snijder het schuim, in model brengen. Als je een hete ijzerdraad over de spanten heen trekt heb je volgens mijn een hele mooie afwerking(idee?). Ik blijf je in ieder geval volgen.

Gr Geert.
P.S. als iedereen het op dezelfde manier zou doen zouden er vast nooit nieuwe dingen uitgevonden worden.
 
Ik dacht al dit komt me bekend voor;) Ik bouw op dezelfde soort manier. Alleen onervaren als ik ben/was, teveel weg geschuurd tussen de spanten zodat je een soort skellet krijgt. Mijn volgende boot wil ik op dezelfde manier bouwen als de eerste, alleen wil ik dan met een proxxon foam snijder het schuim, in model brengen. Als je een hete ijzerdraad over de spanten heen trekt heb je volgens mijn een hele mooie afwerking(idee?). Ik blijf je in ieder geval volgen.

Gr Geert.
P.S. als iedereen het op dezelfde manier zou doen zouden er vast nooit nieuwe dingen uitgevonden worden.


Schuren gaat hier het beste met een lange, dunne schuurlat. Die maak je zelf gemakkelijk van 3mm mdf.
Dan krijg je de mooiste vorm.
Zodra je met een gloeidraad gaat werken snij je te recht.
Daar komt nog bij dat je eigenlijk alleen maar over pu schuim kunt polyesteren. En pu schuim mag je eigenlijk niet snijden met een gloeidraad omdat er dan blauwzuurgas vrijkomt. dat is bijzonder ongezond voor je lichaam.

Met schuren werk je langzaam naar de spanten toe. Meer controle.
 
Back
Top