Bouw Eagle - Quartel

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Gilbert, 5 okt 2006.

  1. Gilbert

    Gilbert Guest

    Stikken doe ik met de naaimachine, het garen is van polyester. De bandjes kleef ik eerste vast (met goede afplaktape) en stik het dan geleidelijk vast. Als wederdienst, wil ik dat wel eens doen voor je


    Die brushless komt uit USA, geen problemen met douane?
     
  2. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Gilbert,
    bedankt voor het aanbod, ik houd het in gedachten :)
    Die brushless heb ik vorig jaar gekocht bij RCtechnics, maar ik zie die motor nu niet meer op zijn website staan. Daarom heb ik maar gelinkt naar een willekeurige (google) andere website :wink:
     
  3. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
  4. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    Mooi werk Gilbert!

    Frank,

    Hoe heb je precies de connectie tussen de staart en de romp gemaakt?
    Het lijkt op een koolstof plaatje....
    Ik ga een iemand met een draaitafel een gunst vragen denk ik. En een connectie van aluminium (laten) maken/draaien.

    Groeten,

    Eefjan

    ps tzt zal ik ook wat foto's plaatsen.
     
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    @sietse: Die eerste motor zal misschien werken, maar dan heb je een vrij groot tandwiel nodig, de flapfrequentie moet wel in de buurt van 6 per seconde uitkomen. De motorbevestiging wordt dan lastig, de motor moet hoger gemonteerd worden :cry:
    De originele speed 300 heeft ongeveer 5000KV.
    Die tweede motor lijkt wel wat op die van mij, ze geven op dat ie 20mm dik is, is denk dat ze daarmee het echte huis bedoelen, zonder de koelvinnen, die van mij had koelvinnen van 28mm, dus afgedraaid naar 24mm.


    @Eefjan: Inderdaad heb ik koolstofplaat gebruikt, ertussen een koolstof staafje, spullen die ik nog had liggen :wink: Uit aluminium draaien is ook mooi natuurlijk :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2008
  6. Gilbert

    Gilbert Guest

  7. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Mijn motor heeft ook een 2.3mm as, ik heb een ander tandwiel gemonteerd, 2.3mm is een standaard maat :wink:
    Maar ik zie op die website nog meer mooie motortjes staan, ook met een as van 2.0mm, dus een ander motortje kan ook en dan gebruik je gewoon het originele tandwiel :wink:
     
  8. Gilbert

    Gilbert Guest

    Ramp, zware crash wegens loskomen staart en nu is de volledige achterkant total loss. Op dit momemt heb ik alleen nog de tandwielkast. Ik ben begonnen met de herstelling wat een 'hybride' zal opleveren (hout, aluminium en carbonbuis). Hopelijk vliegt deze bionische Eagle nog.

    Nog een paar vraagjes.

    1. De vasthechting van de vleugel (bij de originele Eagle) achteraan is iets lager in vergelijking met vooraan. Is dit met opzet? Ik neem aan dat dit lift creëert. Is meer of minder beter? Oops, heb dit nagemeten en er is geen verschil :oops: . Maar is dit een manier om te sturen? Ik bedoel door het niveauverschil tussen de vleugels te veranderen (kantelen rond een asje).

    2. Frank die tandwielen met 2.3 mm as, zijn die leverbaar als 48 DP? Ik ben een reductie aan het maken en gebruik 48 DP tandwielen (uit RC auto's).

    Gilbert
     
  9. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Gilbert,

    Hopelijk is het triplex gedeelte met de vertraging nog wel in orde? Dan zou je ook uit triplex of epoxyplaat een nieuw staartstuk kunnen figuurzagen, dan is ie weer origineel.

    De hoogte van de achterkant van de vleugel heeft invloed op de hoek tussen de vleugel en de staart, meer maakt het eigenlijk niet uit, dus de vleugel horizontaal en de staart op 20graden heeft hetzelfde resultaat als de vleugel op -5graden en de staart op +15graden. De romp hangt dan iets minder achterover in het laatste geval.

    Theoretisch moet het wel mogelijk zijn om te sturen d.m.v. verdraaing tussen de beide vleugels, maar praktisch is dat meestal moeilijk uitvoerbaar, er komen vrij grote krachten op de vleugel te staan. Er bestaan wel modelzwevers die sturen door de vleugels te laten kantelen, maar ook hier is dit mechanisch lastig te bouwen.
    Misschien heb je een leuke constructie in gedachten?
    Via de staart sturen is veel eenvoudiger, de staart is licht en er staan minder krachten op.

    Trouwens vandaag (zondag) nog 2 vluchtjes met de Eagle gemaakt, vroeg op pad gegaan (10uur, erg vroeg voor mij :wink: ) omdat voorspeld was dat de wind later zou aantrekken. Dat viel dus erg tegen, ik heb gevlogen tussen 10:15 en 11:15 uur en de wind was erg vlagerig, op het ene moment leek het bijna windstil en een minuut later veel wind :cry:
    Onlangs heb ik een hand-windmeter aangeschaft, deze maar eens een tijdje bekeken, wat zag ik? Windsnelheid varieert tussen 3km/u tot 20km/u :cry:
    Tot 10km/u kun je redelijk vliegen met de Eagle maar daarboven wordt het erg moeilijk, dus om 11:15 gestopt, gelukkig de Eagle heel gebleven.......

    Ik weet niet wat 48 DP precies inhoud, wel weet ik dat het originele motortandwiel van de Eagle 8 tanden heeft met M 05, wat moduul 05 betekent.

    Misschien weet iemand hier meer over te vertellen? Wat betekent moduul 05 en wat is dan de vergelijking met DP?
     
  10. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    Gilbert,

    Mocht je nog een bouwtekening van de eagle nodig hebben, ik heb alles ingescand en de lijntjes mbv Illustrator overgetrokken.
    Kan de boel evt exporteren naar een ander formaat (pdf, dxf, o.i.d.).

    Eefjan
     
  11. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    Nog wat vraagjes, ik ben nal op een cruciaal gedeelte van de bouw beland.

    Moeten er uitsparingen in de vleugel zitten waar de houten onderbouw doorheen moet?
    In bv een foto van de Eagel van Frank hangt hij via een draad aan het plafond. In mijn
    vleugel zitten geen uitsparingen om het houten gedelte erdoor te steken. Ik zou ze dus erin moeten snijden niet?
    Ook, wat is de beste orientatie van de vleugel? Ik bedoel met de dwarslat (het enige opnaaisel dat overblijft) onder of boven?
    Maakt het uit hoeveel Carbon staafjes je aan de vleugel zet? Ik was van plan te werken met verschillende staaf diktes van 1.5, 1.3-1.2 en 1.0.... heb nog niet bedacht waar ik de stevigste zet.

    Eefjan
     
  12. Gilbert

    Gilbert Guest

    Bedankt Frank. De vertraging is nog OK. Ik wil de achterkant in carbon buis proberen maken. Bedankt voor de uitleg over de hoek van de vleugel. Ik begrijp het volledig. DP 48 komt vanuit de inch maatgeving en wordt in RC wagens veel gebruikt. Ik probeer een complete vertraging te maken op basis van DP 48 tandwielen (die zijn vrij courant). In de verre toekomst wil ik graag een orni maken zonder staart en daarom ben ik aan het denken hoe ik moet sturen. Ik heb ook gemerkt dat de staart voor de lift zorgt. Zou een staartloze orni kunnen vliegen?

    Eefjan, bedankt voor het voorstel van de bouwtekening. Ik heb de houten platen ingescand alvorens met de bouw te beginnen. De uitsparingen moet je zelf maken denk ik. Het opnaaisel zou ik naar onder plaatsen. Carbon staafjes bepalen stijfheid vleugel. Experimenteren is hier aan de orde denk ik. Ik gebruikte allemaal dezelfde dikte (1,5 mm). Volgens mij moet je ervoor zorgen dat het uiteinde van de vleugel nog efficient is, want die heeft de grootste uitslag. De staart kan ook lichter (zie bovenstaande foto's). Goede raad : Maak je eerste vlucht met een goede schokdemper, want ik vind de Eagle vrij fragiel. Ik moet toegeven dat ikzelf geen geoefende piloot ben, maar dat komt nog...

    Gilbert
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Eefjan,

    die uitsparingen moet je er inderdaad zelf insnijden.
    Op de tekeningen in de handleiding zie je dat de diagonale ligger aan de bovenkant zit, in de praktijk maakt het weinig uit of die boven of onder zit.
    Ik zou het dunste staafje aan de vleugeltip zetten, daar moet de vleugel het meest flexibel zijn.
     
  14. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Volgens mij gaat een staartloze orni niet goed vliegen, een echte vogel zonder staart heb ik nog nooit gezien :wink:
    Ofwel je zou een soort verlengstuk aan de vleugel moeten maken wat niet meeflapt en wat dan een beetje omhoog staat, maar dan heb je eigenlijk toch weer een staart gemaakt 8O
     
  15. Gilbert

    Gilbert Guest

    ik zag vandaag een vogel bijna zonder staart, nl een gans. Veel vogels maken hun staart zeer klein als ze eenmaal vliegen. Ik zal nog eens naar wat vogelwebsites gaan kijken. Ik denk dat een staart enkel gebruikt wordt bij start en aankomst en soms voor snelle wendingen. Ik vraag dat omdat ik ooit een vliegende draak wil maken en een draak heeft geen brede staart.

    [​IMG]
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Als ze eenmaal zweven of rustig flappen, dan zijn het bijna vliegende vleugels idd. Maar goed. doordat zei 40 miljard turbosensortjes in de vleugels hebben die direct communiceren met de spiertjes via de centrale computer, kunnen ze ook met een een instabiel profiel perfect vliegen. Dit zullen wij nu niet kunnen. Daarom zijn we nog steeds genoodzaakt om het één en ander net wat stabieler te maken.

    Bij het echte flapwerk (start/landing) gebruiken ze idd de volle breedte van de staart.
    Goed te zien op deze filmpjes:
    http://media.putfile.com/SLOW-Duif
    http://media.putfile.com/SLOW-vogeltje
    http://media.putfile.com/SLOW-Hummingbird

    Mijn uiteindelijke doel is om een natuurgetrouwe meeuw te maken, dus idd die met ingeklapte staart rustig flappend op hoogte kan blijven... Liefst ook met knikbare vleugels :).
     
  17. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    Hallo,
    Hier een plaatje van een ruwe versie van hoe de kop gaat worden.
    Ik heb inmiddels de staart constructie bijna klaar en zal morgen proberen wat foto's ervan te plaatsen.

    Eefjan

    [​IMG]
     
  18. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    Hallo,

    Hier dan de staart koppeling die ik had bedacht.
    (Sorry voor de wat groot uitgevallen foto in het vorige berricht)

    Eefjan


    Hier zoals de bevestiging van het koppelstuk aan de eagle eruit ziet

    [​IMG]

    Hier de boel gelijmd aan het staartstuk

    [​IMG]
     
  19. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Eefjan,

    netjes gemaakt, dat koppelstuk, gedraaid?

    Die foto van de ornikop is inderdaad wat groot uitgevallen, mijn monitor heeft er wat moeite mee. Het nadeel van plaatsen van grote foto's is dat alle berichten in het draadje dan op die breedte op het scherm komen, je moet dan steeds heen en weer scrollen. Je kunt gewoon alsnog op de oorspronkelijke plaats waar die foto staat, deze wat verkleinen, naar 640x480 of in die buurt.

    Die kop heb je van een soort schuim in een mal gemaakt?
     
  20. Bro!

    Bro!

    Lid geworden:
    14 jul 2005
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Odijk
    De kop is inderdaad van PUR-schuim in een mal gemaakt (de originele plastic dingen die bij de eagle geleverd waren).
    Is nu iets van 5 gram.
    Het koppelstuk is inderdaad gedraaid van PVC (2.5 g). (kost me een flesje wijn)
    Heb inmiddels de achterkant wat verlengd met overgebleven stukken 2mm multiplex om de servo's onder de staart te kunnen plaatsen.

    Zoals je zag de andere foto's waren kleiner...


    Eefjan
     

Deel Deze Pagina