Bouw EcoCombi

• Topicstarter Topicstarter Alicon
  • Startdatum Startdatum
A

Alicon

Guest
Hoi bouwers, ik ben eens aan het rondkijken naar een model van een ecocombi maar kom hem op dit forum niet tegen. Wel veel zwaar geweld zoals 5 assers (allen bekend bij jullie) maar geen dubbele oplegger. Leuke uitdaging voor mijzelf.

Wat is mogelijk:

Nu ben ik in het bezit van een SCANIA R620
scania21.jpg

A is een uitbreiding op de oplegger die ik heb maar variant B variant is een grotere uitdaging. Een keuze moet ik nog maken, wat is jullie mening?

Ik wil beginnen met bouwtekeningen en afmetingen. Ook ben ik nog niet zo thuis waar ik onderdelen moet kopen om zelf een dergelijke aanhanger te bouwen. De koppeling bij variant A kom ik veel vaker tegen. Is een dergelijke 2 oplegger, herstel aanhanger, standaard los te koop? Ik hoor graag ideeen of tips.

van wat ik tot nu toe aan echt combi's gezien heb op de weg vindt ik op B de mooiste. ik weet dat er een paar van die combi's in rotterdam met scania's er voor geen idee welk type maar hele mooie combinaties deze eco combi's succes met de bouw en ik zou gaan voor optie B.

grt jeroen

ik vind een variant op (B) de mooieste die in nederland rijd. en dan met 2x een city-oplegger. (2-assers waarvan de achter as gestuurd is. het as stel van de voorste oplegger kan onder de laadbak schuiven, zodat je de oplegger gewoon kunt laden. uiteraard alleen wanneer de achterste oplegger er achter vandaan is.) o.a. simon loos en peter appel rijden hier mee.

aangezien je al een oplegger hebt, zou ik voor (B) gaan.
(D) zie je al wat vaker ook in model, en is wel makkelijker te realiseren. tenminste....als je al een bakwagen hebt. dan is (D) de kortste klap om te maken.

onderdelen voor tamiya zijn o.a. bij Der Getriebedoktor te krijgen.

ook zou je van bruder modellen onderdelen kunnen gebruiken wanneer je low budget wilt bouwen. bij bruder onderdelen zit er over het algemeen minder detail in.

succes met de keuze, en de bouw

Optie E heb ik nog nooit in nederland zien rijden.

Zelf had ik optie C of G gekozen

Hoi Alicon,

sjon_r heeft optie A al gebouwd, hier de link naar zijn bouwverslag:
scania-r470-broersma

heb wel gezien dat de foto's weg zijn, maar je kan misschien contact opnemen met via pb ofzo :wink:

voor de rest qua keuze, denk dat je ook wat moet kijken naar de manouvreerbaarheid
zo denk ik dat je met optie E niet veel gaat kunnen rijden omdat je dan grote bochten gaat moete nemen omdat je laatste trailer naar binnen gaat komen

Laatst bewerkt door een moderator:
Blokker combi

Kwam deze tegen, zou leuke uitdaging zijn mbt stuur regel techniek. Weet niet of hij het wordt maar wilde hem even delen.

Hallo Alicon,
Zoals al geopperd heb ik een LZV gebouwd ala type A, tevens heb ik type B ook al eens gebouwd. Dat was een knight hauler met twee flatbed trailers.
knight-hauler-b-double-ice-road-edition

Voor info stuur me maar een PBtje, heb alle foto's nog wel. Dat ze hier niet meer staan komt door mijnalbum, die hebben me 'afgesloten'. Helaas.

Hallo Alicon

Foei foei foei.
Hier krijg je van mij een pak op je blote billen (hahahahahahaha).
Kijk eens op de laatste pagina van de bouwverslagen.
Daar staat het verslag van de (in mijn ogen) mooiste eco combie die ik hier gezien heb.
Het is een verslag van henk v

Foto-L4FAPHMU-D.jpg

Mvg Opa Wil

Hallo Alicon

Foei foei foei.
Hier krijg je van mij een pak op je blote billen (hahahahahahaha).
Kijk eens op de laatste pagina van de bouwverslagen.
Daar staat het verslag van de (in mijn ogen) mooiste eco combie die ik hier gezien heb.
Het is een verslag van henk v

Mvg Opa Wil

Niet in alleen in Uw ogen is dit de mooiste eco combie...:wink::D:wink::D

Oei Auw dat doet pijn. Maar terecht, van je fouten moet je maar weer leren. Heb ik in ieder geval weer wat te lezen.

Kijk ik eens goed naar optie B dan valt me wat op
scania1.gif

Trailer 1 is/lijkt op een standaard trailer maar dan met het kontje er af. Borduren we hier op door met wat knip en plak werk dan krijg je
scania46.jpg

Ziet er toch aardig uit. Ja, Ja we kunnen dan ook verder.
scania47.jpg

Maar verder ga ik niet :)

Wordt wel even sparen. Mocht het dit worden dan moeten er ook wat assen gestuurd worden.

p.s. Sjon, pb'tje komt er aan, ontvang graag wat foto's.

Zo nog even wat gepaint. Wordt dit hem?

scania48.jpg

bij deze variant is de baklengte 10,50 meter zowel van de voorste als de achterste maar van het voorste deel kunnen de assen eronder geschoven worden zodat er geen stukje meer achter uit steekt beetje lastig lossen via de achter deuren dan denk

tekno heeft van deze een model gemaakt wel in 1:50 maar mischien wel een goed voorbeeld

http://img638.imageshack.us/img638/1466/18032011069.jpg

http://img705.imageshack.us/img705/4450/18032011067.jpg

http://img194.imageshack.us/img194/4199/18032011068.jpg

heb het model zelf niet foto´s een ander forum

Kijk ik eens goed naar optie B dan valt me wat op
scania1.gif

Trailer 1 is/lijkt op een standaard trailer maar dan met het kontje er af. Borduren we hier op door met wat knip en plak werk dan krijg je

Ziet er toch aardig uit. Ja, Ja we kunnen dan ook verder.

Maar verder ga ik niet :)

Wordt wel even sparen. Mocht het dit worden dan moeten er ook wat assen gestuurd worden.

p.s. Sjon, pb'tje komt er aan, ontvang graag wat foto's.[/QUOTE]

Back