Bouw EcoCombi

• Topicstarter Topicstarter Alicon
  • Startdatum Startdatum
Nog meer opties

Opties genoeg
scania5.gif

Maar mag onderstaande optie wel op de nederlandse weg?
scania49.jpg

nee de onderste mag in nl niet op de openbare weg komen

wat htenbrinke al zei de lengte mag max 25,25 zijn

bakwagen trailer is bak lengte van 8 meter en trailer 13,60 wat over blijft is voor de cabine en de tussen ruimte

de container lzv`s zijn rond de 24 meter 1 20ft container 6 meter
en een 40 ft container 12 meter

nee de onderste mag in nl niet op de openbare weg komen

wat htenbrinke al zei de lengte mag max 25,25 zijn

bakwagen trailer is bak lengte van 8 meter en trailer 13,60 wat over blijft is voor de cabine en de tussen ruimte

de container lzv`s zijn rond de 24 meter 1 20ft container 6 meter
en een 40 ft container 12 meter

45 ft 13,60 ;)

Dit is dus een aardig realistisch plaatje.
scania52.jpg

Bij een rekenschaal van 1:12,8 komt de gehele combinatie op een lengte van 1,97m.

Laatst bewerkt door een moderator:
Lzv

hallo,

Deze LZV hebben we gemaakt in 2005.
Toen waren de LZV's op de nedelandse wegen nog als proef project.

scania-contw_0021.jpg

scania-contw_0031.jpg

persoonlijk vin ik dit het mooiste.

G Pieter

Hebben jullie deze nog?of is die verkocht

Gr

hoy robin.
Deze hebben we nog en wordt ook niet verkocht.in de zelfde stijl hebben we nog een container aanhanger.Op de oplegger kan nog een andere bak geplaatst worden en dan hangt hij achter de knight hauler.Bij mijn foto's no 14.
vr.gr.adrie

Laatst bewerkt:
Oei Auw dat doet pijn. Maar terecht, van je fouten moet je maar weer leren. Heb ik in ieder geval weer wat te lezen.

Kijk ik eens goed naar optie B dan valt me wat op
scania1.gif

Trailer 1 is/lijkt op een standaard trailer maar dan met het kontje er af. Borduren we hier op door met wat knip en plak werk dan krijg je
scania46.jpg

Ziet er toch aardig uit. Ja, Ja we kunnen dan ook verder.
scania47.jpg

Maar verder ga ik niet :)

Wordt wel even sparen. Mocht het dit worden dan moeten er ook wat assen gestuurd worden.

p.s. Sjon, pb'tje komt er aan, ontvang graag wat foto's.

Zo nog even wat gepaint. Wordt dit hem?

scania48.jpg
////

Laatst bewerkt:
Kom dit filmpje nog tegen.
Dat geeft perspectief.
ecocom1.jpg

Eens kijken, stuurbare trailer...
ecocom2.jpg

En nu met eco-combi ...

ecocom3.jpg

Zou dat gaan lukken?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Max,

een tweede oplegger achter de truck moet wel lukken. Op Youtube staan wel meerdere schaalmodellen met dubbele (of zelfs meer) opleggers. De kunst lijkt me echter om het geheel op een modelbaan te kunnen laten rijden. Hierin zul je dan de echte auto''s moeten imiteren met sturende assen en/of schuivende delen.

Even een vraagje: ik neem aan dat je in het plaatjes de LZV uit het filmpje probeert te tekenen. In het tweede plaatje staan dan beide opleggers enkel achter de truck en een keertje samen. In het derde plaatje staan dan de stuurlijnen voor de gestuurde enkel oplegger en in het laatste plaatje de EcoCombi. Als dit klopt heb ik het volgende verschil gezien:
In het filmpje stuurt van beide opleggers alleen de de laatste as. De laatste oplegger is trouwens volgens mij gelijk aan de Tamiya Reefer (of moet ik zeggen de Tamiya Reefer is gelijk aan de oplegger in het filmpje)

(even tussen twee haakjes:
- Moeilijk he om zo'n plaatje met stuurlijnen te maken. Om de lijnen netjes uitgelijnd te krijgen in 1 punt. Dat vond ik wel. Het trucje dat ik nu gebruik is om eerst de stippelijnen te tekenen en daarna pas de assen/banden in de goede stand te zetten.
- Trouwens wat ik mijzelf nog afvraag is of de stuurlijnen van de truck altijd wel in een gelijk punt met de lijnen van de oplegger uitkomen. Ja, er zullen situaties zijn waar dit zo is, maar volgens mij geldt het namelijk niet altijd. Maar misschien is de situatie van truck + oplegger wel de situatie die je moet tekenen om de stuurinrichting goed uitgelijnd te krijgen.)

In het derde plaatje zouden dan de stuurlijnen van de truck op de tweede as van de eerste oplegger uit moeten komen als je uitgaat van een oplegger zonder stuurassen. (Indien je uitgaat van een stuuras zou het net voor de tweede as een punt moeten liggen.)

Verder als ik naar de het idee kijk (modeltechnisch gezien), dan denk ik dat het wel haalbaar is. Niet makkelijk, wel haalbaar. Kost je veel denken, heel veel tijd en waarschijnlijk ook genoeg geld, maar het lijkt me haalbaar. Er zijn mijns inziens wel wat dingen waar je goed over na moeten denken voordat je start met de daadwerkelijke bouw: Voor mijn gevoel in volgorde van moeilijkheid:
- sturende oplegger. Daar komen we wel uit, want daar zijn we al mee bezig.
- de voorste oplegger moet op het achterste stuk een laag chassis hebben. De schotel op deze oplegger moet namelijk de achterste oplegger kunnen ondersteunen. Volgens mij kun je door simpelweg de hoogte te meten van je truck en je opleggerchassis al zien of dit haalbaar is en hoeveel verbouwwerk je dit gaat kosten.
- Wil je het schuivende assenstel van de voorste oplegger namaken? Of laat je het gewoon bij een vast assenstel. Het schuivende deel lijkt me namelijk een echte uitdaging! En ook een hele leuke om over na te denken hoe dat dan opgelost zou moeten worden. Heb zo nog geen ideeen.

groeten,
Erik

Back