Bouw eigen ontwerp, deel 2

• Topicstarter Topicstarter 1107972
  • Startdatum Startdatum
1

1107972

Guest
Vervolg op de ontwerpfase

Intro:
Het betreft een deep vee romp van ongeveer 83cm lang, 26cm breed en 11cm hoog. Voor de constructie wordt gebruik gemaakt van 3mm triplex (0,5m2) en 6 ribben (6x6mm) van 1m. De romp wordt bekleed met triplex van 2mm (1m2). Voorstuwing zal gebeuren door middel van een brandstof motor.

Status:
De bouwplannen zijn uitgeprint en uitgeknipt. Een deel is al opgeplakt op het hout dat nogal lang op zich liet wachten. Om de zaagmachine uit te proberen heb ik gelijk 2 stukken uitgezaagd wat goed ging. Komende week begint eindelijk mijn vakantie dus ga ik er mooi mee verder.

Het plan is om nu eerst een goede en waterdichte romp te maken en daarna een keer een speciaalopzoeken (bussum waarschijnlijk) voor de gehele hardware. Hoe ik de romp waterdicht gaat maken weet ik nog niet. Alleen G4 of ook epoxy polyester. Heb echter met epoxy of polyester geen ervaring dus weet niet of het zo geschikt is. Tips zijn altijd welkom.

Zijn mensen geinteresseerd in de standaardtekeningen dan kunnen ze in pdf downloaden. De links staan in de volgende post. Voor het dwg formaat gelieve te mailen.

De bouwplannen heb ik voltooid in autocad en heb er leuke tekeningen van gemaakt voor publicatie. Het ontwerp wat ik maak is iets anders omdat ik een andere kap wilde.

bouwplan
3d view
zaagplan

Foto's:

001.jpg

De te zagen onderdelen zijn uitgelegd op een plaat triplex van 3mm dik en 0,5m2 om te kijken of alles eruit gehaald kan worden. Dit blijkt voldoende te zijnen. 2 langsspanten zijn al uitgezaagd.

002.jpg

Verdergegaan met zagen, op 3 stukken na is tot nu toe alles uitgezaagd voor de romp. Om een idee van de grote te krijgen zijn enkele stukken in elkaar gezet.

Ziet er klasse uit! Volgens een Diets gezegde is Schiffsbau Schiefbau. Jij bewijst dat dit niet zo is!

ziet er al leuk uit, maar je gebruikt 3mm voor je rompbouw. en 2mm voor bekleding?

dat is aardig wat zaag werk ;) Maar persoonlijk denk ik dat die 2mm te dik is.
denk dat je aan 1mm al genoeg heb dit is ook wat makkelijker te buigen.

En voor vegelijking kan je er een blikje cola ofzo naast zetten, dit geeft
meer indruk omdat je het met iets kan vergelijken.

Maar toch blijf ik dit draadje volgen ziet er leuk uit zo.
Voor al doorgaan zo ik zeggen. :!:

eric_laermans zei:
Ziet er klasse uit! Volgens een Diets gezegde is Schiffsbau Schiefbau. Jij bewijst dat dit niet zo is!

Ken de gezegde niet en begrijp hem ook niet maar toch bedankt voor het compliment.

narfer007 zei:
ziet er al leuk uit, maar je gebruikt 3mm voor je rompbouw. en 2mm voor bekleding?

dat is aardig wat zaag werk ;) Maar persoonlijk denk ik dat die 2mm te dik is.
denk dat je aan 1mm al genoeg heb dit is ook wat makkelijker te buigen.

En voor vegelijking kan je er een blikje cola ofzo naast zetten, dit geeft
meer indruk omdat je het met iets kan vergelijken.

Ik realiseerd me achteraf ook dat het misschien iets te dik was, maar ik probeer er het voordeel in te zien. Het is mijn eerste boot dus vind het een veilig idee als hij een beetje stevig is. Eerst maar eens kijken naar de vaar eigenschappen. En kan ik gelijk een beetje leren zagen.

Het idee van de grote was eigenlijk puur voor mezelf, maar voor jullie zal ik er voortaan wel iets bij zetten. Bedankt voor de tip.

Geweldig pdf-je dat ziet er goed uit bedankt , er is al zo weinig te vinden over bouw van mono-boten en het is zo een goede oefening mooi project voor wanneer t slecht weer is :wink: .

Michiel ,

Zeer mooi en knap gedaan!

Ik snij zelf alles gewoon! zelfs de 3mm triplex, als je er maar vaak genoeg over een stukje gaat! ik vind dat ook makkelijker omdat ik dan niet de hele tijd naar de werkbank hoef te lopen (ik bouw mijn boten meestal in de woonkamer :oops: (is m'n moeder blij mee))

Groet, Aad

Snijen is ook inderdaad een optie. Ik vertrouw mezelf alleen minder met een scherp mes dan met een zaagmachine. Maar misschien is het voor het 2mm plaat. Ondertussen is alles voor de romp gezaagd en geschuurd. Foto's voglen.

Maar even een vraagje over de constructie. Op de 2de foto heb ik 2 delen gearceerd op de langsspanten die ik eigenlijk wil verwijderen om zou meer ruimte voor de hardware te creëren. Mijn gevoel zegt dat het wel moet kunnen.

Daarnaast zijn voor mijn gevoel de luchtinlaten trechters geworden voor inkomend water omdat ze verdiept liggen. Deze ga ik dus dicht maken en krijgen een puur visuele functie. Ik ben ooit eens een keer een site tegengekomen waar ze luchtinlaten van plastic los hadden voor inbouw. Kan de site alleen niet terug vinden. Misschien begrijpt iemand wat ik bedoel en waat waar ik het kan vinden. mvg Eric

Thanks voor de reactie en link bstar. Heb de site even bekeken maar viel me toch tegen dus ik heb zelf in cad maar iets ontworpen. Klik hier voor een 3d view.

Ondertussen verder gegaan met de romp. De spanten zijn in elkaar verlijmd en heb de ribben met behulp van afplaktape en tai-ripjes (hoe schrijf je dant :S) vast gezet. Laat het zo een paar dagen zitten zodat de latjes kunnen wennen aan hun nieuwe vorm. Daarna ga ik kijken hoe ik de ribben laat samenkomen in de punt.

007.jpg

008.jpg

Een kleine update van de vooruitgang na een weekje knutselen in rustig tempo.

De ribben bleken flexibeler dan verwacht. Tijdens het losmaken na 2 dagen gingen ze direct weer terug naar hun oude vorm. Heb nu de ribben spant voor spant vastgelijmd. Om vervormingen te voorkomen is zowel links als rechts gelijk gedaan. Van de 6 ribben zijn er nu 4 gedaan. Komende week zal ook de laatste 2 ribben op hun plek komen.

Ondertussen is er ook een start gemaakt aan de kap en kapaansluiting. Dit wordt gemaakt van 2mm triplex. Tijdens het inbouwen van de hardware zal gekeken moeten worden of de kap voldoet anders bouwen we er gewoon nog één. Behalve de luchthappers is nog niks verlijmd.

Alle gemaakte foto's (ook enkele die niet op dit forum staan) zijn in de volgende map te vinden: klik hier

Enkele foto's:

010.jpg

011.jpg

Warrior 360 zei:
ziet er prima uit :!:

Thanks warrior, heb er ook een goed gevoel over.

UPdate:

Ik ben nu in de fase aanbeland dat de romp aan de onderzijde met 2mm triplex bekleed kan worden. De rompconstructie is geheel verlijmd en het voorste gedeelte van de kap is ook klaar. Het achter gedeelte laat ik nog even wachten omdat de invloed van de uitlaad hierop nog onbekend is voor mij. De naden en de kieren die nu in de kap zitten ga ik afwerken met een houtvuller (easy vuller van alabastine).

Voor het bekleden van de romp met het 2mm triplex was het plan deze in 4 stroken in de lengte over de romp aan te brengen. Omdat de kromming van de rom in meerdere vlakken is was het niet mogelijk om in autocad van elk deel van de romp een mal te generen. Vraag me af of er andere programma's zijn die dat wel kunnen trouwens. Nu heb ik geprobeerd met karton een mal te maken. Echter het lukte niet zoals ik wilde dus ik vraag me af of mensen hier tips voor hebben omdat de maatvoering nogal lastig is.

alvast bedankt

mvg Eric

Enkele foto's:

015.jpg

016.jpg

ziet er al heel goed uit. je bent verder dan mij :wink: ik ben nog net zo ver als me laatste bericht :oops:

Maar probeer het met gewoon papier. dit vouw je makkelijk in elke hoek die je wilt.

Maar heb je misschien een detail foto van die neus punt? ben best
benieuwd hoe je dat zo mooi voor elkaar heb gekregen.

Maar ga zo door, echt een toppertje.

Groeten Dennis

Heb geprobeerd er een foto van te maken maar is niet goed gelukt. Heb geen digitaal fototoetsel, enkel een uitgebreide telefoon.

klik hier voor de foto

Maar heb eerst de bovenste 2 ribben gelijmd. Daar zat de meeste spanning op maar de kop wat het makkelijkst. Daarna de onderste. Door niet te snel stukken eraf te zagen heb ik redelijk nauwkeurig de lengte gekregen. De laatste 2 zijn op maat gemaakt door houtsnijwerk. Op het einde is alles met wat houtsnijwerk verder in model gebracht.

1107972 zei:
Nu heb ik geprobeerd met karton een mal te maken. Echter het lukte niet zoals ik wilde dus ik vraag me af of mensen hier tips voor hebben omdat de maatvoering nogal lastig is.

alvast bedankt

mvg Eric

Eric,

Wat je kunt doen is beginnen met de bodem te bekleden in 2 helften en dit aan de buitenranden iets laten uitsteken.
Vervolgens doe je hetzelfde met de zijkanten en laat je deze aan de bovenkant iets uitsteken.
Dan kun je de bodem flush schuren met de randen en de bovenkant flush schuren met de bovenrand.
Aks laatste het bovendek.

Jock

k,heb nog een vraagje over de tekeningen.
is alles op schaal? want ik zie nergens maten bij staan.

Warrior 360 zei:
k,heb nog een vraagje over de tekeningen.
is alles op schaal? want ik zie nergens maten bij staan.

De tekeningen zoals ik gemaakt hebt zijn op A1 formaat en zijn op schaal 1:1. Dit is ook zichtbaar in de onderhoek als ik me goed herinner. Echter in het bouwplan (blad 1) is de lengte niet helemaal correct maar deze is naar mijn mening ook niet echt van belang. Het zaagplan is wel op schaal 1:1. Hopelijk heeft u zo voldoende informatie.

het staat idd rechts onder in de hoek.
stom dat ik dit zelf niet gezien heb :oops:
bedankt

Back