Bouw eigen ontwerp, deel 2

• Topicstarter Topicstarter 1107972
  • Startdatum Startdatum
1 brandstof motor. Nitro of benzine is nog niet zeker. Afhankelijk van wat past, de kostprijs enz. Dit keuze laat ik een beetje aan de kenners hier over. Dus hoop dat die mij in een later stadium willen adviseren :P.

mvg Eric

dat ziet er al uit als een boot joh! gaat lekker zo!

Kwa motorisering kom je in het nitro segment als je geen electro wil. Brandstof motoren zijn de groot voor een boot van 80cm.
Ik denk dat je zo rond de snelle 3,5cc's of 5cc moet gaan kijken.

Als je ook de romp bekleding wilt maken kan je het beste met iets van Rhino 3d werken. Ik heb het zelf nooit ermee geprobeerd, maar denk dat dat programma er het beste voor is.
Ik zelf gebruik Inventor 10, leuk programma, maar je kan er helaas ook geen bekleding mee maken voor zover ik weet.

verder succes met de verdere bouw en ben benieuwd hoe dit er straks uit ziet

grtz

ik ben vanplan om jou ontwerp te nemen, maar dan op 50% van de groote.
als motor heb ik een speed 400 elecktro motor.
maar ik vraag me af hoe die as van de motor naar buiten gaat lopen, om dat er in het midden een spant zit ( die van voor tot achter loopt)

jurriaan zei:
Kwa motorisering kom je in het nitro segment als je geen electro wil. Brandstof motoren zijn de groot voor een boot van 80cm.
Ik denk dat je zo rond de snelle 3,5cc's of 5cc moet gaan kijken.

Ik was daar al bang voor dat hij voor benzine te klein zou zijn. Als het model lekker vaart misschien daar nog ff voor anderen de tekeningen voor aanpassen. Waarschijnlijk zal het dan wel een 5cc motor worden. Constructief denk ik dat de boot wel meer kan hebben voor zijn lengte omdat ik alles overgedimensioneerd hebt en hij stevig aanvoelt. Denk dat ruimte in de romp de bepalende factor is.

jurriaan zei:
Als je ook de romp bekleding wilt maken kan je het beste met iets van Rhino 3d werken. Ik heb het zelf nooit ermee geprobeerd, maar denk dat dat programma er het beste voor is.

Eerlijk gezegd ken ik het programma alleen van naam. Ik weet wel dat je er fantastisch mooie rondingen mee kan maken. Ik vraag me dan wel af of je die rondingen weer kan omzetten naar een 2d vlak voor een zaagplan. Kan iemand die bekrachten of ontkrachten?

Verder schiet het nu al redelijk op met de romp, de onderste 2 zijn als verlijmd dus resteren de bovenste 2 nog. Daarna ga ik alles in de G4 zetten aan de binnenkant, 1 laag. Iemand een idee wat voor winkels dat spul verkopen in de omg. Gorinchem of anders via internet.

Alvast bedankt, als de romp dicht is volgen meer foto's.

Eric

Ik zelf heb nu een 3,5cc picco P5, deze motor heeft 2,6pk en 36000 toeren. Een klein monstertje. Deze zit in een H&M supersport (765mm lang), maar ik heb verder nog niet gevaren. Schijnt in ieder geval een potentieel snelle motor te zijn wat ik ervan heb gelezen op het Xtreme forum

Jaimy heeft een rossi met 3,5cc 2,7pk en 40000 toeren (zoiets dacht ik toch jaimy?) achter zn f1 tunnel. Is dan wel een outboard motor, maar het gaat er even om, om aan te geven dat een 3,5cc ookal aardig wat power kan leveren.

Hoe zwaar is je romp nu?

jurriaan

De romp exlusief het bovendek en 2 zijvlakken weegt 0,75kg.
De kap weegt 0,15kg. Afhankelijk van de benodigde ruimte binnen overweeg ik om de kap als moedermal te gebruiken voor een polyester kap of iets dergelijks.

mvg Eric

Ik zou je kap sowieso als moedermal gaan gebruiken. Ik zelf maak ook altijd eerst een mal van hout en daarvan een polyester of epoxy kap.
Je hebt dan voordeel dat de kap minder weegt en je hebt er meer ruimte onder 8)
kap van mijn cat woog nog geen 60 gram dacht ik.

grtz

jurriaan zei:
Ik zou je kap sowieso als moedermal gaan gebruiken. Ik zelf maak ook altijd eerst een mal van hout en daarvan een polyester of epoxy kap.
Je hebt dan voordeel dat de kap minder weegt en je hebt er meer ruimte onder 8)
kap van mijn cat woog nog geen 60 gram dacht ik.

grtz

Was het dus toch nog niet zon slecht idee. Maar goed, zon beslissing hoeft nu nog niet genomen te worden. We zien wel als het zo ver is. Zelfs als de boot helemaal klaar is zou ik er nog voor kunnen kiezen om de kap te veranderen.

Weet iemand een winkel in de omg. van gorinchem (zuid holland zuid) waar je G4 kan kopen. Tot nu toe is de verkoopsite van vosschemie mijn enige resultaat. Maar daar betaal je 20euro extra vanwege een kleinorder. Een internetshop is ook goed.

mvg Eric

nee, sorry ik ben niet bekent in die richting.
maar ik vraag me nog steeds af hoe je straks die as van de motor naar buiten krijgt ?
want als ik op de tekeningen kijk zie ik persies in het midden een spant van voor tot achter lopen, met aan weerszijden een versteviging.
zou je dit even kunnen toelichten ?

b.v.d.

Ik heb geen G4 kunnen vinden dus heb ik maar een product van sikkesn gekocht wat normaal gesproken toegepast wordt in de jachtbouw. Omdat triplex als redelijk hard is van zichzelf gebruik ik enkel een beschermende laag. Het produkt dat ik ga gebruiken is Bottomcoat CR Extra.

Hieronder weer een paar foto's van de huidige staat voordat ik de binnenzijde van de boot ga verven en het dek erop gaat lijmen.

020.jpg

021.jpg

023.jpg

Warrior 360 zei:
Maar ik vraag me nog steeds af hoe je straks die as van de motor naar buiten krijgt ?
Want als ik op de tekeningen kijk zie ik persies in het midden een spant van voor tot achter lopen, met aan weerszijden een versteviging.
zou je dit even kunnen toelichten ?

Om eerlijk te zijn warrior weet ik dat zelf ook nog niet. De spant zit idd precies in het midden en loopt tot achter door. Deze word aan beide zeiden met rib verstevigd. Mijn plan tot nu toe is om gewoon met een boor het gat voor de as te gebruiken. Of ik ga als het mogelijk is op 1 motor 2 assen zetten. Aangezien je op kleine schaal misschien niet de ribben gebruikt weet ik niet of het mogelijk is voor jou om te boren.

oke, ik denk dat ik er ook gewoon door heen boor en dan op die plaats wat verstevigingen aan breng.

heb je mischien ook wat tips, uitleg, foto's over het bekleden van je boot?
en voor de rest kan ik er niks anders over zeggen dat je (naar mijn weten) zeer goede vorderingen maakt :!:

Grappig, je laatste reactie hierboven lijkt van een eerder tijdstip dan de reactie ervoor.

Maar ik heb voor het bekleden eerst met karton een vorm gemaakt. Deze iets ruimer uitgezaagd. Vooral bij de punt is het verstandig om dat te doen. Daarna op maat gemaakt door passen en meten. Bij de punt kan je beter wat extra hout laten zitten. Bij het lijmenheb ik de laatste 5cm op de punt niet verlijmd. Dit heb ik pas gedaand toen ik alle delen verlijmd had en met behulp van een scherp mesjes alles op maat had gesneden. Mijn werkwijze was van onder naar boven en voor het klemmen heb ik gebruik gemaakt van tai-ripjes.

Voor alle foto's moet je kijken hier kijken. Maar ben bang dat je hier niet veel meer zal vinden.

idd, en jou andwoord is ook al weer eerder gepost dan een van mijn vragen.

ik denk nu dat ik wel een beetje een idee heb hoe ik alles ga maken, dus ga ik binnen kort beginnen met de bouw. wel moet ik nog ergens hout gaan halen, maar dat gaat wel lukken.

als er straks in de bouw iets niet duidelijk is, dan zal ik dit vast nog wel posten. :D

ff een kleine update vanaf mijn werk,

het dek zit er inmiddels op en alle naden zijn geplamuurd. Verder is de boot ook helemaal glad geschuurd en is er aan de onderkant de 1ste laag verf opgezet. Het online zetten van foto's is nu helaas nog niet mogelijk.

De vraag:
Ik heb tot nu toe het achterste gedeelte van de kap met luchtuitlaat nog niet gemaakt. Reden hiervoor is omdat ik me afvraag of er voldoende ruimte is om de uitlaat binnen de kap weg te werken of dat er een sparing gemaakt moet worden. Aangezien ik ook nog geen spullen heb en niet weet welke is het lastig/niet uit te meten. Nu wil ik toch graag de kap gaan afwerken. Dus mijn vraag is of jullie aan de hand van onderstaande foto kunnen oordelen of er voldoende ruimte is voor een inwendige uitlaat aan de hand van ervaringen. Maten ontbrengen nu helaas. De motor zal een nitro motor worden. Hier een voorbeeld van hoe de kap zou moeten gaan worden en onderstaand de foto.

022.jpg
[/url]

heej,

De hoogte zal niet het probleem vormen. Bij mij is de lengte van de uitlaat + motor 31cm. Dit is overigens wel een 3,5cc (picco P5)

31.jpg

als je je motor net voorbij het zwaartepunt zeg zou je deze ruimte ook kunnen hebben (30% van 80 = 24cm) Het verschilt natuurlijk per motor en uitlaat, maar nu heb je in ieder geval een indicatie 8)

succes en laat die pics van de romp met het deck erop maar komen!

grtz

Ik heb ook wel het gevoel dat het zou moeten kunnen maar toch is het fijn als het even bevestigd kan worden.

De afmetingen van de ruimte volgens de tekening is: lengte 430mm, breedte 140mm, hoote tot dek 74mm

Het zwaartepunt ligt op 249mm (30% van 830) vanaf de achterzijde.

Blijkt dat het niet gaat lukken dan is het denk ook nog mogelijk om een buisje tussen de motor en ht U-stuk te zetten om de uitlaat verder naar voren te laten beginnen.

De beloofde foto's:

De foto's zijn gemaakt nadat het dek erop gelijmd is. De naden moeten nog geplamuurd en geschuurd worden. Inmiddels is dit reeds gebeurt en is de onderzijde geverfd.

025.jpg

026.jpg

028.jpg

mvg Eric

Back