Bouw en vliegen van een E-Flite Mini Edge 540 3D 8)

Tadango zei:
Hij heeft gevlogen :) best stabiel maar weinig vermogen :( ging wel verticaal maar 22A schiet niet heel erg op. De volgende prop wordt een 10x6E of 10x7E prop van APC.

@Ben
Tadango heeft blijkbaar een 10 X 6 prop nodig voor een goedvliegend toestel, word deze prop dan niet te groot als je een typhoon zou gebruiken?
met vr. Lex

dan neem je toch 9x6? Is wel weer minder voor 3D ;)

Ik heb een 10x7 besteld. Volgas wil ik rond de 28A hebben. Dat is alles overbelasten maar in mijn ander stunt kistje heeft zich dat goed bewezen. Daar trekt de 2808/16 met een 9x4 ruim 35A!! vliegtijden zijn 10+ minuten en hij vliegt erg goed met 1/2 gas. Dat is ook het uitgangspunt. Je moet goed en snel kunnen vliegen met 1/2 gas. Met de 10x5 heb je dan te weinig lucht verplaatsing. Daarom zal de 10x7 of 9x6 het beter doen :)

benvlieggraag zei:
Ik zoek zelf ook een motor met deze eigenschappen want ik heb net een Sukhoi van Simprop gekocht met 900 mm spanwijdte en een gewicht van ongeveer 450 a 500 gram, dus dan moet dat wel lekker vliegen.

Ik heb de HYPERION Z-2213-20. bevalt zeer goed. met 3 Lipo's en APC 9x6E trekt ie 18A. Ik vlieg ermee op mijn Fizza. Vlieggewicht in dezelfde range. Gaat balistisch.

http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/z22/z2213spec.htm

@ Mao
Die Axi motoren kunnen wel wat hebben want ik heb een 2820/10 zwaar mishandelt en hij leeft nog steeds, 60 A voor korte tijd maar ze geven 40 A voor 1 minuut op. Hoe die Typhoon zich houd weet ik niet maar de test gaat tot 22 A en de motor wordt niet te heet anders zou het er wel bij staan.
Die HYPERION Z-2213-20 is ook een goed alternatief en weer 20 gram lichter. Ik moet nog een paar projectjes afwerken en dan kan ik met de Sukhoi beginnen, maar ik heb keuze zat in de 50 a 75 gram klasse.

voor dit toestel is de Hyperion Z3007 ook heel erg geschikt. Iets meer toeren en net iets betere specs voor hetzelfde gewicht als de axi 2808/24

Bedankt voor jullie reacties , mijn vriend gaat zondag voor een week naar Engeland dus wilde hij er een meenemen :D voor me (72 pond).
Zie het wel zitten met dit toestel, lijkt mij goed alledag te gebruiken net als mijn tucano (het-rc) en roco lekker makkelijk om even een uurtje uit te stressen ook als er wat wind staat.
Motor keuze word nog lastig beslis wel zodra het zover , ook i.v.m. de inbouw.
Gr. Lex

eeh het vliegen is niet super relaxed hoor ;) Hij is enorm fel en zelfs met 40% expo stuur je nog te ver soms ;) Het blijft alleen wel super vliegen :) Ik ga morgen verder met de motor afstelling. Eens kijken of hij nu niet zo naar links trekt als hij verticaal gaat....

@Tadango
Met makkelijk :wink: bedoelde ik, toestel achter in mijn auto leggen (lipo’s zijn standaard geladen bij mij) naar vliegclub rijden (2 min. Max. mij hoor je niet klagen hoor) uit je auto halen , kaartje van je kanaal van het board pakken toestel op het gras zetten schakelaar aan zetten en gaaaaan. :D

jep, dat is zo. De vleugels hoef je bij dit formaat er niet steeds af te halen (ik wel, de trein is mijn vervoer ;))

Tadango, heb je nog nieuws omtrent je andere propellorkeuze ?
Ik ben zelf nog heel erg aan het twijfelen tussen de volgende kistjes :
* Hyperion extra (moeilijk verkrijgbaar in europa)
* Mini Katana van precision aerobatics
* Edge540/Extra330 van E-flite
* Quiet Storm / Prodigy Flite-on
* Seduction 100 van Pilot

Ik wil er mooie patroontje mee kunnen vliegen maar ook aan de prop kunnen hangen

Tips welkom

Als motor heb je ook nog de Z3007 Serie van hyperion :) Net een tikkie meer power.

Mijn axi 2808/24 met APC E 10x5 prop trekt nu met nieuwe Thunderpower Pro-lite 2100 accu's 23.3A bij 10.8V. Dat is net iets over de 250W. Trekt in de hand heeeel aardig. Hangt aan de prop bij ongeveer 16-17A vermoed ik. Ik moet nog testen met de APC E 10x7 maar die zal een stuk meer trekken (richting de 30)

Verder heb ik nog geen props getest. Die APC E props woredn wel veel gebruikt omdat ze een goed rendement schijnen te hebben....

Gewicht zit nu rond de 700G dus 360W per kg ingaand vermogen. bij 80% rendement dan +/- 300W per KG op de prop, moet genoeg zijn.

De edge vliegt aardig strak maar is voor de figuren wat te onrustig en te fel. Expo op 80% en DR op 20% maakt hem rustig voor kunstvlucht. Ik heb hem ook meer als combi voor 3D / figuren. Dan doet hij het erg goed omdat hij toch ook fel genoeg reageert voor blenders, thumbles en torqen. mesvlucht was nog een ramp maar wat wil je met down trim voor recht vliegen :( Instelhoek moet eerst goed voordat hij echt mooi vliegt. Hij is zo wel erg fun :)

Zo, tijd voor een update :) Zondag ben ik bezig geweest met het veranderen van de instelhoek van de vleugel en door de achterste pin een paar mm omlaagte plaatsen (4mm ofzo) is het nu stukken beter. Nog niet perfect maar hij vliegt strakker en heeft niet zo veel up meer nodig. Hij blijft nu mooi in meskant hangen wat aangeeft dat het niet veel beter hoeft.

Vermogen met de nieuwe accu's is ook beter. Zelfs met dit koude weer had ik de hele accu lang meer dan genoeg vermogen om te torqen en volgas weg te trekken. Totale vliegtijd weet ik niet precies maar was erg voldoende :)

Onderstel was versterkt met glasmat en naar voren gericht met grotere hardere banden. Landen was nu geen probleem en zelf een noodlanding met lege accu in omgeploegd land gaf niets. Stond niet eens op zijn neus ;) Windkracht 3 helpt wel maar toch ben ik aardig tevreden zo.

@Tadango
ik had het al een keer eerder gevraagd maar nog geen antwoord gehad, dus vraag ik het nog maar eens.
onderstel is heeeeeeeeeeel erg flexibel en buigt enorm naar achteren
Hier is makkelijk iets aan de doen. wat dan?
gr. Lex

nauw... dat staat dus de post boven de jouwe :)

Onderstel in de buigpunten opschuren en lamineren met glasmat in 3 lagen ofzo. Ook de buigpunten goed bewegen en laten doordrengen met epoxy zodat deze sterker wordt.

Onderstel ook in een hoek naar voren zetten zodat hij veel minder snel op zijn neus gaat staan en omslaat, dat kan je de staart kosten. Grotere wielen doen het ook super. Ik heb dacht ik 48mm maar zou ik moeten meten.

Tadango zei:
Onderstel in de buigpunten opschuren en lamineren met glasmat in 3 lagen ofzo. Ook de buigpunten goed bewegen en laten doordrengen met epoxy zodat deze sterker wordt.

Bedankt voor de uitleg was me niet helemaal duidelijk hoe je het had gedaan.

tja, blijft knutselen altijd. Er moet meer stijfheid in het onderstel. Je zou ook een alu versie eronder kunnen zetten maar carbon door alu vervangen is achteruitgang :( Vleugelbuis moet ook nog van alu naar carbon geupgrade worden :)

Back