Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 30 dec 2012.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Lo luitjes,

    Hierbij de eerste aanzet tot bouwen en vliegen van de Robbe Edelweiss, en daarmee ook een beetje het afsluiten van een draadje geopend 34 jaar geleden :)

    [​IMG]

    Voor wat meer info zie ook : http://wiki.rc-network.de/index.php/Edelweiss_von_Robbe

    Achtergrondje; Ik ben nu als 45 jarige pappa van (oa.) Mees af en toe bezig om het verleden te herbeleven merk ik ... ;-) ........(http://nl.wikipedia.org/wiki/Midlifecrisis) Terzijde, Ik ben gelukkig getrouwd met vrouw/psycholoog. Ik word bijgestaan met professionele thuiszorg :) .....anders kan ik altijd nog naar Arjen...;-)

    Om een lang verhaal kort te maken.......

    Ik was zoals velen hier als klein jochie bezeten van vliegen en vliegtuigen. Mijn ouders en vooral m'n vader (beiden inmiddels "long gone") vonden deze hobby wel interessant. Ik kreeg op verjaardagen, sinterklazen en weet ik veel nooit bouwdozen, wel altijd stapels balsa en vuren met een vaak een bouwtekening eromheen (met de boodschap; "veel succes"). Vaders ging op verzoek altijd langs "Eddy's modelbouw" op de nagtegaalstraat in utrecht. Die zaak bestaat al lang niet meer ,'m goed. Ik ging als tegenprestatie altijd sigaren halen bij de sigarenzaak op het plein.

    [​IMG]

    La Paz. 5 gulden en 10 cent. Wisselgeld mocht ik houden.

    [​IMG]

    Ik weet niet meer hoe ik aan de Edelweiss ben gekomen, maar ik weet wel dat het mn eerste echte kist was voor RC. Ik was op slag verliefd op deze kist, vooral de V staart. Ook had ik een Robbe starion bij elkaar geklust voor 375 gulden en 65 cent. Ik heb de zender niet meer, maar het bonnetje nog wel. Met 2 servo's. (zenders werden/worden toen/nu afgeleverd met 1 servo ???? huh??)

    [​IMG]

    Als jochie van 12 was ik elke zater- en zondag te vinden op het vliegveld van MVC Houten. Junior leden betaalden 65 gulden geloof ik, dat was best wat kluswerk. Elke zaterdag en zondag op de fiets, uren kijken hoe de modelpiloten met hun vliegtuigen aan de gang waren. En als er niemand was, ging ik op het hek zitten en verzon de rest gewoon in m'n hoofd. Ik weet allang niet meer alle namen en gezichten van de piloten daar, maar 1 naam en gezicht is me zeer wel bijgebleven.

    Meneer de Wit.

    Net zoals nu Mees (11) nu twee modelvliegvrienden heeft. (Edwin en Bart), toen was meneer de wit mijn "modelvliegvriend".

    Modelvliegvrienden zijn belangrijk voor jonge modelbouwers. Deze mensen zijn namelijk;

    1: niet je vader
    2: vol vertrouwen
    3. geduldig

    [​IMG]

    Meneer de Wit is dood, overleden. Alweer 7 jaar geleden zie ik nu. Ik heb hem nog gesproken op een mooie zondag bij MVC Midden Nederland, ik denk een jaar voor z'n dood. Het was een leuk gesprek. Hij vloog met z'n zwevertje, en was niets veranderd. Hij vloog zijn zwevertje, keek me aan en zei verder niks, gaf me z'n zender en rolde een shaggie. Hoe gek het ook klinkt, het was weer even leerling en leraar, en ik was weer even 12.

    Hij was mijn instructeur, zondags bijna altijd op het veld te vinden, soms met vrouw en hondje. (zij in bloemetjesjurk, hond was klein keffertje) Dus het invliegen van de Edelweiss werd gedaan door meneer de Wit, en dat ging goed. De hele zaterdag heb ik verder zelf gevlogen.(Ik had natuurlijk al weken geoefend op het voetbalveld achter ons huis, en ik was zo'n beetje olympisch kampioen handstarten :) ) . De tweede dag, zondag werd een drama (+crash en de rest :-/) , ik laat de details terzijde.

    Genoeg nu even over het verleden. Arbeit macht frei !! Eine zweite chance für edelweiss!! Ik heb van Arjan (PH-AJH) een ribbensetje gekegen (top!), van Frits heb ik de tekeningen van de Edelweiss op PDF gekregen. Deze heb ik inmiddels uitgeprint. Morgen met Mees naar de modelbouwzaak en stapels balsa kopen !!! (en folie + zooi voor de PT20 :))

    Een Edelweiss wel met de nodige aanpassingen. De reden van de aanpassingen zijn mij niet duidelijk, ik bouw het gewoon zo.

    1. Vleugel wordt er een met D-box (Orgineel heeft dit niet, en flutter was deels oorzaak van de crash)
    2. Motoropzet : nu geen coxje maar electro. (wie heeft nog zo'n motoropzet...wit eitje ????) Of motor in de neus ?
    3. Rolroeren, en wat minder V stelling in de vleugel.

    Nou dat was het even voor vandaag !! Als iemand meer info, spullen, suggesties of gelijkwaadige herinneringen heeft heeft, laat het me weten !


    Het enige filmpje van een Edelweiss op youtube ? :

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. JungleMonkey

    JungleMonkey

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    297
    Deze ga ik volgen !!
     
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.272
    Locatie:
    Kortrijk
    terechte keuze

    Robbe Edelweis, een terechte keuze.
    Naar wat ik vroeger nog gezien heb, vliegt deze kist zeer goed.
    Was ontworpen voor electro vliegen.

    De motor gerust in de neus bouwen.
    Dus, geen motoropzet vandoen.
    Je kan hem inderdaad met een sterkere vleugel uitrusten.
    Alhoewel de originele vleugel, goed gebouwd welteverstaan, ook moet voldoen. (voorwaarde, sterkste balsa zoals a-grain met hoge dichtheid)
    De originele vleugel in de wetenschap dat de elektro uitrusting van nu wel de helft minder weegt of deze van destijds (minder belasting).

    Met rolroeren zou ik inderdaad kiezen voor een D-box en een ander profiel.
    Clark Y 10% of 11% zou in dit geval een optie kunnen zijn.
    De Robbe Milan deed het trouwens zeer goed met dit profiel.

    Voor een goed begrip, de Robbe Milan was een zwever van dezelfde orde (van dezelfde ontwerper trouwens)

    Veel succes met je prachtig vintage-project.

    Mvg,
    Aurectar
     
  4. Berrie

    Berrie

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.202
    Locatie:
    Schoonhoven
    Leuk dit! Go Franck, go!!!

    Ik hoop 'm een keer in Montfoort te zien vliegen!
     
  5. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.766
    Locatie:
    IJsselstein
    Bij deze op de volg lijst :)
     
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.272
    Locatie:
    Kortrijk
    fladderen

    Ik heb het filmpje van op you tube bekeken.
    Je kunt duidelijk merken dat het toestel redelijk onderhevig is aan turbulenties.
    Dit vergt van de piloot voortdurende correcties.
    In het zweven is het zo dat elke roermanipulatie hoogteverlies betekent.
    Typisch voor al die early elektro toestellen.
    Ze zijn licht gebouwd en ontworpen voor redelijk zware elektro uitrustingen.
    Mosquito,Hi-Fly,Edelweis en Super-Monterey om er een paar te noemen.

    Deze toestellen zijn echter vatbaar voor modificaties.
    Een sterkere vleugel met ander profiel (plus rolroeren) laten deze kistjes muteren in top-zwevertjes die veel beter vliegen.

    Ietsje sterker (lees ietsje zwaarder) bouwen heft dit storend fladderen op en het toestel laat zich dan zo veel preciezer sturen.

    Ik heb de oefening gedaan met een Monterey en dit heeft de verwachtingen optimaal ingelost.

    Deze geometrie zou ik uitrusten met een clark Y 10%.

    Bij mijn Monterey had ik gezien de smalle koordes geopteerd voor een 11.8 %.
    Je moet alles ook bekijken in het licht van de vleugel opp.
    Bij de Edelweis is deze wat groter dan de Monterey vandaar profiel ietsje dunner aanbevolen.

    Nog een voordeel van de clark Y is zijn bouwcomfort.
    Je zit in dit geval met een platte onderkant in tegenstelling tot het Edelweis-profiel dat als ik me niet vergis een holle onderkant heeft.

    Mvg,
    Aurectar
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    't Klopt wat je zegt. Ik kan me herinneren dat de edelweiss tot op het fragiele af gebouwd werd. Iig niet veel steviger dan de gemiddelde vrije vlucht zwever die ik tot dan bouwde. Als je de tekening ziet dan verbaasd het me ook niet. Ook het wiebelige vliegbeeld op het filmpje kan ik me herinneren. Het profiel weet ik niet precies, het is vlak van onder,het lijkt op clark Y met ongeveer 10/11% dikte.

    [edit: ik heb clark y uitgeprint met profili, 11%, tis praktisch een 1:1 match]

    Iig gaan we op gewicht en stevigheid niet besparen.
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2012
  8. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.713
    Franck,

    Jouw verhaal doet mij denken aan mijn meneer de "pottenbakker"... Hij heeft voor mij de basis gelegd voor het vliegen wat ik nu doe. Ook ik ga dit draadje volgen.
     
  9. RC-Europe

    RC-Europe

    Lid geworden:
    24 dec 2012
    Berichten:
    1
    Dat is pas nostalgie, heb dit gehad met een vergelijkbaar model van Graupner, heb deze ook 20 jaar later nog eens gebouwd. Echt leuk.
     
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Net maar eens goed gekeken op de tekening waarmee ik ga beginnen....

    Eerste conclusie; de Edelweiss is gekrompen ! Ik kan me herinneren dat de romp een handvol breed was, maar als ik het nu zie is het een dun dingetje.... Ik zal wel gegroeid zijn. :)
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2012
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.147
    Locatie:
    away
    Leuk Franck veel succes! De ribbenset komt bij meneer Visser uit Hattem vandaan, een modelbouwer die gezien zijn leeftijd aan het opruimen is. Ik heb van hem twee Volkwagen Passat Varianten vol vliegtuigen en onderdelen gekregen met de opdracht er mensen blij mee te maken. Ik denk dat het ribbensetje dus op zijn plek is. Overigens had ik ook een set vleugels en een stabilo van hem, die voelden zeker niet fragiel aan. Zijn echter al twee jaar geleden naar iemand anders gegaan.
    En leuk detail; de HAI die ik gister bij me had komt ook uit zijn schenking.

    Even over de motor; als je een opzet gebruikt zit de massa daarvan in het zwaartepunt en moet je de neus alsnog verzwaren om de juiste balans te verkrijgen. Een pilon is in feite "dood" gewicht wat je extra mee sleept.
    Een motor in de neus vervangt een heleboel lood. Daar wordt het eindproduct dus lichter van.
    Ten tweede, een klapprop in de neus geeft véél minder weerstand dan een pilon.
    Ik kan me voorstellen dat je vanuit nostalgische overwegingen kiest voor de opzetmotor, vliegtechnisch gezien zou ik voor de motor in de neus gaan.
     
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Je opdracht is wat dit betreft geslaagd, ik ben er blij mee, en het setje gaat nog de lucht in ook ! :)

    Wat betreft motorisering, ik ga idd voor een inbouwmotor in de neus...m'n hang naar herbeleving en nostalgie is nu ook weer niet zooooo extreem, ha ha ha. Ik heb de spullen nog liggen dus de investering is alleen een bos hout, spanfolie en TLC :)
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2012
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Lol, ik denk dat we allemaal wel op een of andere manier een "meneer de Wit" hebben. Iemand die wat extra aandacht geeft aan de beginnend modelpiloot, en waar je als jochie tegenop kan kijken.

    Ook Mees heeft er nu een, of zelfs twee... Bart en Edwin van Midden Nederland.
     
  14. fireforx309

    fireforx309 Guest

    knap toestel! al blijf ik het een raar zicht vinden dat die Vstaart zo groot is (en een kleine V opening heeft vergeleken met hedendaagse toestellen)
     
  15. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    erg leuke vintage zever ! deze ga ik zeker volgen suc6 met de bouw !! :yes:
     
  16. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.687
    Locatie:
    Barneveld
    Die hedendaagse toestellen zullen dan wel rolroeren hebben.
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik heb de tekeningen aan elkaar geplakt....wat een monnikenwerk, mn kieeen vielen er bijna af met opstaan :) Morgen maar wat balsa inslaan, 2brothers was dicht op oudjaarsdag :-/ Ook even voor mezelf verzonnen wat de beste stappen in bouwvolgorde zijn.

    Btw : ik heb op "gevraagd" forum maar de vraag gesteld of iemand nog een motorsetje voor deze zwever heeft ? Ik kan het wel nieuw kopen en dat kost ook geen drol meer, maar misschien heeft iemand nog wat liggen waar ie niets mee doet..

    [​IMG]
     
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm, hmm, vandaag hebben we een nieuwe gasthaus gevonden in oostenrijk voor de wintersport, und verdammt, en er zijn ook nog 3 mooie plekjes op de helling !!.....Maw; kan ik in een maand een Edelweiss van stapel hout naar vliegende kist bouwen ?? Schnellbaukasten!!!!! LOL

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2013
  19. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.415
    Locatie:
    Ermelo
    Ga je ons ook vertellen waar dat mooie plaatje is?:confused:

    Terence
     
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    zekers, Obervellach (dorpje linksonder...en daar was het dus niet zo optimaal vliegen). Achter de berg/helling op het plaatje ligt het skigebied, Molltaler/Ankogel.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2013

Deel Deze Pagina