Bouw Evert Kreulen bootje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door De dobbe, 12 apr 2020.

  1. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Wat ik nog ben vergeten te antwoorden, ik woon in Geldrop (regio Eindhoven)
     
  2. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    E4CE9C80-8672-43AC-9B9B-9A84269BC154.jpeg 94E55F4D-9F20-47E2-BE7D-AF02211E22E0.jpeg [ATTAC FF5A5A32-9C97-42C3-9412-8CC5888B967E.jpeg H=full]441697[/ATTACH] FF5A5A32-9C97-42C3-9412-8CC5888B967E.jpeg
    Ben weer wat verder met de afbouw. Mahonie afwerk latjes gelijmd, de opbouw gespoten, de raampjes erin gelijmd. Dat laatste ging minder goed. In de 1 mm smalle randjes probeerde ik met een mesje een kunststoflijm, de Ruderer L 530, aan te brengen. Wat “draad” dat spul zeg. Met het gevolg een heel dun sliertje op het raampje. Je kunt het er niet meer afpoetsen omdat het direct de kunststof, in dit geval polycarbonaat, oplost. Resultaat een vlekkerig raampje. Met seconden lijm ging het een stuk beter.
    Nu wachten op beter weer om buiten de romp te kunnen spuiten.
    Ik twijfel nog hoe ik het teakdek met de mahonie afwerk latjes ga afwerken. Olie of hoogglans botenlak
     
    MarcT, k-k, ArthurP en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb zojuist de proefvaart met de Kreulen boot gedaan..hoefde er niet achteraan te zwemmen...
     
    MarcT, Marc w en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    :banana:Dat is ook toevallig.....ik gisteren! Jammer dat we hier geen video kunnen plaatsen, het was zeer geslaagd
    Om verder ff aan te sluiten bij de vorige post.
    Ik heb het teakdek en andere in het zicht komende houten delen van mahonie, afwerk latjes, deurtjes, luikjes, etc. Afgewerkt met teak olie. De naden op het dek heb ik niet zwart gemaakt, een proef wees uit dat we het niet mooi vonden.
    Verder heb ik de boot verder afgewerkt, navigatie bakken met leds, mast met led, stuurhut en achter kajuit voor zien van verlichting. En de besturing aangebracht en de LiPo accu’s geplaatst. Twee stuks van 3 cellen à 2200 mAh. Deze heb ik gekregen (twee jaar geleden) van een vriend. 6 cellen 2200 mAh. Ik heb er twee van 3 van gemaakt. Helaas is één cel van één van de twee kapot. Maar 12 Volt, 2200mAh vind ik ruim voldoende. Om de boot in balans te houden plaats ik de defecte ook, zoals aanvankelijk gepland.
    Hier volgen nog wat foto’s.....kan nu geen foto’s Uploaden???
    Probeer het later wel
    Gr Geert
     
    MarcT, Marc w en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. Jan van der Loos

    Jan van der Loos

    Lid geworden:
    15 jul 2021
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Harlingen
    Luitjes,
    Bij het "ontspullen" vond ik drie boekjes van de Muiderkring, Maak het zelf! serie. Radio-Besturing I en II, Electrische spoorbaan.
    Welk museum of serieuze enthousiasteling kan ik hiermee echt blij maken? Stuur maar een bericht.
    Uiteraard heb ik het bootje en het vliegtuigje gebouwd. Evert Kreulen was altijd druk bezig on in de vijvers van het Vroezenpark in Rotterdam zijn exemplaren te testen. Hij had toen zijn zaak in de Kipstraat.
    Later was hij druk doende om de eerste straalmotor te testen. een stalen pijp en een fietspomp. De buurt vondt het niet zo'n leuk idee, dus was het snel afgelopen.
    Groet,

    Jan
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Wat ik mij herinner is, dat zijn zaak zat in de Goudsewagenstraat, naast de poort van de 1e Goudsewagenhof.
    De volgende rechter zijstraat van de Goudsesingel richting Oostplein.
    Hij had hier een winkel, eerste deel was de winkel, het tweede deel de werkplaats.
    Over de straalmotor, dat was een ramjet.
    In Hoogvliet was er ook iemand bezig met deze aandrijving.
    Groet. Henk.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een ramjet. De efficiëntste manier om brandstof om te zetten in lawaai.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Pulsrohr... die worden hier in het Noorden nog wel gevlogen.
    Niet bij ons op de club. Dat kan met dB's niet uit :)
    Wel op Klazienaveen...
    Overigens... gaat dat erg vlot...

    Op de computer klinkt het zelfs al hard...

    Er zijn... die er 4 op een jet zetten...
     
  9. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Evert Kreulen zat in Rotterdam eerst aan de Binnenweg 135 en later aan de Goudsewagenstraat 4, de Kipstraat is 1 straat verder aan hetzelfde blok waar de winkelpanden er wel hetzelfde uitzien. Daarvoor zat hij volgens mij ook nog in Den Haag.

    Onderstaand zijn advertentie:

    "Postorder verwerking door heel Nederland" dus webwinkels zijn niets nieuws, het netnummer 01800 is nog het oude kengetal van Rotterdam later verkort naar 010.


    Kreulen.jpg
     
    MikeMohawk, MarcT, Gerrit-Jan en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    02674C2F-088B-4A77-9141-EF8041CFF41F.jpeg 93EF6A17-1B7E-4988-AF28-8D9AB4F7CA5A.jpeg 8A832D4F-BA11-4316-9BCE-2F800531612A.jpeg D4062FA3-1ACD-4EAD-95BE-F9BD949AFFAC.jpeg 5475842B-0F17-4B20-82D2-19970D34B6D4.jpeg 8B746683-3A9C-49E7-8816-762806D99556.jpeg Na ruim een maand hier nog een update van de bouw en wat foto’s
    Zoals jullie kunnen zien is de bouw zo goed als klaar. Het enige wat nog moet gebeuren is een toepasselijke naam erop en kussentjes op de banken.
    Een toepasselijke naam bedenken valt niet mee.....heb hem nog niet.
    Waar ik wel goed in geslaagd ben, vind ik zelf, is het hergebruik van goede cellen van een kapotte fiets accu, die ik voor een habbekrats op de kop heb weten te tikken. Nu heb ik van de 40 cellen Li-ion MH (NRC 18650PF) à 3,6 volt, twee pakken van 2x3 cellen gemaakt ook voorzien van cel balans aansluiting voor het opladen. Die aansluiting gebruik ik tevens voor de LED verlichting. De capaciteit is meer dan genoeg, zo’n 5500 mAh per pak, totaal dus 11000 mAh!
    En het vaart prima. Ik beschouw dit bouwverslag dan ook met deze post als gesloten. Mochten de kussentjes op niet al te lange tijd klaar zijn ( mijn dochter maak ze) zal ik ze nog posten.
    Ik wil hierbij iedereen bedanken voor de goede adviezen en commentaren!!! Als niet ervaren modelbouwer heb ik heel veel van dit forum geleerd!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    k-k, wimo100, Bert V en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Dan noem je het schip toch gewoon naar je dochter :)

    zeer mooi eindresultaat :thumbsup:
     
    MarcT vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bijzonder sjiek bootje geworden hoor! Als jongensnaam zou je Evert kunnen nemen. Misschien niet zo origineel, maar als hommage aan de gangmaker achter dit model. Wens je veel vaarplezier! Gr. Klaas
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
     
  14. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Hallo De Dobbe
    Zou je mij svp de files door kunnen sturen van Evert Kreulen bootje . Bij mij ontbreekt blad met spanten tekening.

    Ik ga morgen tekeningen van een KPM scheepje en een keteltje laten kopieeren.
    Die file kan ik dan weer aan jouw of wie ze wilt sturen.
    Groeten en bedankt
    Email aan Blijlevens@xtra.co.nz
     
  15. CRICK RAPHAEL

    CRICK RAPHAEL

    Lid geworden:
    22 mrt 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    MERCHTEM
    Waar kan ik dit boekje bestellen aub, of eraan komen, Ik heb dit destijds gebouwd met zender, ontvanger,boot en alles maar heb het boekje niet meer.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het boekje heeft een tijdje op MP gestaan, nabij een maand…
     

Deel Deze Pagina