Bouw fietskar

Geachte forumisten,

Doordat ik sinds kort in het bezit ben van een geelectrificeerde, fullhouse, F3J bak (Vision Sport X met Vision Plus vleugels) wordt het tijd mijn fietskar aan te passen. Waarvan hier een kort verslag.

Dit was hem:

full

Na enig denk, nog meer denkwerk en enige schetsen vandaag naar de bouwmarkt getogen en al het spul opgehaald (met de oude kar!!) (:-? wat is multiplex prijzig geworden!!), daarna de huif van de oude kar gesloopt en alvast een begin gemaakt met alle steunlatten op maat zagen en enkele alvast met montagekit en spijkers op de juiste plek vastgezet (bodemplaat en voorzijde).
En natuurlijk nog eens passen en meten voordat het binnenwerk er definitief ingaat.

full

Het geheel wordt morgen vervolgd.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Laatst bewerkt door een moderator:
Fietskar

He Rob,

Leuk dat je zo'n karretje maakt. Veel suc6 er verder mee. benieuwd naar de volgende foto's:p

mooi toen ik vroeger met vliegen begon samen met mn vader heeft hij ook n fietskar gebouwd erg leuk daarna groeide de modellen en werd het n aanhanger voor aan de outo bij ons op de vereniging wingman op het forum komt ook altijd met zn fietskar :yes:ik vind het :thumbsup:

mvgr johan snijders

ik wil ook een fiets kar maken maar dan voor me auto´s

ik blijf het volgen voor de tip´s

Vervolg

Hallo Forumisten,

"Weiter im text" zoals de duitsers zouden zeggen.

Vanochtend de hele handel in elkaar gelijmd en gespijkerd.

full

full

full

Effe kijken hoe het staat:

full

full

And ready for paint powdercoat and chrome.

full

Ondertussen zit de eerste verdunde meubellaklaag er al op.
En zullen de resterende onverdunde laklagen vandaag volgen.
Morgen nog het "hang en sluitwerk" erop en definitief de kist op het frame knopen en klaar is klara.
Foto van het gereed product volgt.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

bij ons op de vereniging wingman op het forum komt ook altijd met zn fietskar

en die wingman ben ik dus ;)
eerst had ik een gigantische doodskist erachter hangen, maar toen wilde ik de kar ook achter de brommer hangen; een andere kar dus (zelfde onderstel, maar andere opbouw) en nu is die een stuk kleiner. ook heb ik alle wanden gewoon met zeil dichtgemaakt. werkt perfect!! ;)
full

trouwens ook een nieuw lid bij ons heeft een fietskar voor zijn vliegtuig(en) en die heeft hem van 10mm multiplex gemaakt... een beetje overdreven, maar onbreekbaar XD

succes met de bouw nog!!

is hij niet erg groot?
Ik had vroeger een soort kist die als een fietstas opver de bagage drager ging.
Deze wwas tot aan de as ongeveer van het achterwiel en daar zetten we aan de beide kanten de vleugels en rompen rechtop in.
In het stuk boven de bagagedrager hadden we een schuifvak waarin gereedschap en zender ed ging.

Afmetingen:

@Gera

De afmetingen zijn zo gekozen dat echt alles binnenboord is. Hij lijkt lomp groot, maar dat valt in de praktijk reuze mee.
Lengte 160cm, breedte 60cm, hoogte 70cm, schuine kant 2x25cm 45°, 1e legger 30cm hoog, 2e legger 45cm hoog.

Onderste vak is voor stoel, hoogstartlijn en materiaalbox (met daarin zender/lader/gereedschap etc.etc).
Middelste vak is voor de rompen.
Bovenste vak is voor vleugels/hoogteroeren.

Het romp- en het vleugelvak zullen voorzien worden van schuimrubber (campingmatras!!).

Met Vriendelijke groet,

Rob Hermens

P.s. 2e Laklaag is aan het drogen.

Leuk! Fietsen is altijd mooi :).

Maar het lijkt wel een beetje op een caravan. Maak hem een half metertje langer en je kan er in slapen! Heb je wel mooi de kleinste caravan van Nederland :D.
(niet voor claustrofobische mensen...)

ok het enige dat ik niet mee kon nemen wat je opnoemt was de stoel.
rest nam ik ook allemaal mee.
bij mij stak het naar boven uit maar omdat het achter je zat had je daar ook geen last van. Alleen uitkijken bij afstappen, dat kon niet gewoon .
Succes met je nieuwe transportmiddel.
Misschien nog accu en radio inbouwen?;)

Laatst bewerkt:
Maar het lijkt wel een beetje op een caravan.

Vind ik eigenlijk ook wel, maar moet je je niets van aantrekken. En je kunt je clubmaten nog het gras voor de voeten wegmaaien door er zelf al ramen en een deur op te schilderen...:-D

Max.

trouwens ook een nieuw lid bij ons heeft een fietskar voor zijn vliegtuig(en) en die heeft hem van 10mm multiplex gemaakt... een beetje overdreven, maar onbreekbaar XD

En dat nieuwe lid ben ik dan weer:p, inderdaad bij nader inzien wat overdreven maar echt onbreekbaar!!!

Heb hem vandaag even in de lak gezet.
DSCN4586.jpg

En ook nog voor de mensen, die erachter rijden een waarschuwing!
DSCN4587.jpg

(Letters moeten nog beetje worden bijgewerkt...)

Tim

en die wingman ben ik dus ;)
eerst had ik een gigantische doodskist erachter hangen, maar toen wilde ik de kar ook achter de brommer hangen; een andere kar dus (zelfde onderstel, maar andere opbouw) en nu is die een stuk kleiner. ook heb ik alle wanden gewoon met zeil dichtgemaakt. werkt perfect!! ;)
full

succes met de bouw nog!!

Hey Wingman,

Allereerst mooi karretje, blijft het een beetje stabiel achter de brommer? Bij mij ging dat destijds nogal stuiteren en slingeren, maar ik had dan ook een nogal oud karretje.:D

Ik wil je plezier niet bederven, maar hou er wel rekening mee, dat aanhangers achter een brommer bij mijn beste weten in Nederland niet toegestaan zijn. Heeft iets met verzekeringen en registraties te maken geloof ik, in elk geval ik heb er destijds een prent voor gekregen die een flinke hap uit mijn toenmalige beperkte hobbybudget haalde, en waardoor ik toch maar weer met de fiets ging....
(of de regels moeten met de invoering van het kenteken en rijbewijs voor brommers, ook in dat opzicht gewijzigd zijn, maar volgens mij niet)

Groet, Bert

Ik wil je plezier niet bederven, maar hou er wel rekening mee, dat aanhangers achter een brommer bij mijn beste weten in Nederland niet toegestaan zijn.

Sedert 1990 is het toegestaan een aanhangwagen achter een bromfiets te koppelen. Personenvervoer is niet toegestaan in een aanhangwagen achter een motorvoertuig of bromfiets.
Overigens gelden dezelfde regels als voor een aanhangwagen achter een fiets.

Mvg Johan

Hey Wingman,

Allereerst mooi karretje, blijft het een beetje stabiel achter de brommer? Bij mij ging dat destijds nogal stuiteren en slingeren

de eerste keer dat ik ermee reed, reed ik ook voorzichtig om te kijken wat ie deed. en inderdaad hij ging slingeren, maar op de rechte weg draaide ik mijn gas open en toen bleef ie mooi recht erachter, ik denk dat er in het midden gebied (gas) ergens een resonantie punt oid zit.

Ik wil je plezier niet bederven, maar hou er wel rekening mee, dat aanhangers achter een brommer bij mijn beste weten in Nederland niet toegestaan zijn. Heeft iets met verzekeringen en registraties te maken geloof ik,

ik heb mijn 'doodskist' (2.70m lang), die ik achter de fietskar vervoerde, speciaal omgebouws naar huidig model, om aan de eisen, gesteld aan een fietskar voor achter de brommer, te voldoen.
sinds de invoering van het brom(/snor)fietskenteken is het wel verplicht een witte kentekenplaat met zwarte letters, overeenkomend met de letters van je bromfietskenteken, te voeren. ook moet er bepaalde verlichting en dergelijke opzitten.

in elk geval ik heb er destijds een prent voor gekregen die een flinke hap uit mijn toenmalige beperkte hobbybudget haalde, en waardoor ik toch maar weer met de fiets ging....

had je misschien niet een te zware fietskar? als je hem achter de brommer aansleurt, mag ie maximaal de helft wegen, van het leeggewicht van je brommer.

Overigens gelden dezelfde regels als voor een aanhangwagen achter een fiets.
dat lijkt me sterk, want een bromfietskar mag maximaal de helft wegen van het leeggewicht van de brommer. en als ik dat op een fiets betrek mag er dus ongeveer maximaal 10kg achter een fiets hangen (aangenomen dat je een zware fiets van 20kg hebt) maar op de markt zie je ontzettend veel van die fietskarretjes voor moeders, waar ze de kids in kunnen vervoeren. dan zit je toch al snel tegen de 20kg aanhangergewicht aan hoor...
misschien dat er op bepaalde vlakken verschil zit in fietskar/bromfietskar-regels?

Klaar....

...en ook weer niet!!:confused:

Nadat ik gisteravond het hang en sluitwerk had gemonteerd bleek vanochtend tijdens de rijtest dat het geheel toch te staartlastig is.

En staartlastig vliegt (rijdt) niet goed zoals bekend.

Met andere woorden het zwaartepunt moet verder naar voren (toch kist midden boven de as) en dientengevolge moet de dissel van de kar verlengd worden.

Tevens bleek dat de ,reeds verwachtte, zwakke plek bij de overgang bovenklep/deurtje achter nog meer versteviging nodig heeft (dikkere dwarsbalk nodig).

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Back