Bouw/foto verslag Friesland 1663

Dit schip heb ik al een poos op de schap liggen en onlangs een begin gemaakt.
IMG_1611.JPG


Om te beginnen heb ik eerst de inhoud goed bekeken en voor het gemak de afkortingen vertaald. Ik ben wel nog op zoek naar een kopie van de Nederlandse vertaling van dit schip.
IMG_1645.JPG
 
Ik ben begonnen met de metalen geschutspoorten op maat te vijlen en te schilderen. Ik weet dat ik van de voorzijde straks niets meer zie omdat de tweede huidlaag daar net overheen valt.
IMG_1641.JPG
IMG_1640.JPG
IMG_1658.JPG
 
Het begin was een nieuwe ervaring voor mij. De spanten waren al uitgezaagd net als de meeste onderdelen eenvoudig voor gesneden. Daarom ging de ruwbouw erg vlug voor mijn gevoel.
IMG_1644.JPG
 
Het is bij de meeste modellen zo dat er wat spanten aan de bovenkant moeten worden verwijderd. Dit gedeelte kan je dan beter later beplanken wanneer de spanten zijn verwijderd, dan hoef je achteraf niet met kleine stukjes te werken. Een beetje vooruit lezen kan wel eens helpen;)
 
De Nederlandse vertaling kan ik je binnenkort sturen. Vrijdag komt alles uit de opslag naar ons nieuwe huis. De Friesland zit daar ook bij.
 
Kijk nou nog net een stoeltje gevonden op de eerste rij, dat gaan we eens mooi volgen, succes met de bouw Sjorsz.
 
Hi Sjorsz,

Ik heb de Friesland ook gebouwd en het is echt een mooi schip. Ik begon in 1982 en toen was er nog geen laser cuts. Mijn spanten waren duidelijk gezaagd op een Maandag morgen met een Italiaanse kater want ze klopten niet met de tekeningen. Er zijn nog wat andere foutjes. De kluisgaten zitten verkeerd (zitten tussen de berghouten, maar moeten boven de tweede berghout zitten, althans volgens 'Een Hollandse Tweedekker' waar de Friesland duidelijk van afstamt.
De rusten van de fok zitten te ver naar voren, zodat de voorste want touwen problemen zouden scheppen met brassen.
In ieder geval veel bouw plezier.

Dirk
 
Voor de poorten op de onderste rij zijn sleuven in gevreesd. Ik had al op verschillende verslagen gelezen over deze sleuven en idd ze zijn op maat gemaakt door een dronken Italiaan !
 
Back
Top