Bouw/fotoverslag van de JAS-39 oftewel Saab Gripen!

Naar aanleiding van de thread de-zoveelste-f18-4

een fotoverslag van de Saab Gripen.

Dit is de eerste keer dat ik überhaupt een vliegtuig bouw, ben benieuwd wat u ervan vindt.

'werktafel'
dscf0311g.jpg


dscf0310h.jpg


dscf0309r.jpg


dscf0319q.jpg


dscf0318n.jpg


dscf0317ln.jpg


dscf0316f.jpg


dscf0315u.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou Sam, meteen maar een "abo" genomen op dit draadje :-)
Welke setup gebruik je?
 
Hé dat is een mooi vliegtuigje!

Ik ben zelf ook nog niet zo lang aan het bouwen maar deze staat hoog op mijn bouwlijstje.

Zet em op
 
mooi vliegtuig

Nou voor een eerste project heb je wel een mooie gekozen hoor.

Ik heb een soortgelijk toestel gebouwd maar met wat eigen inbreng.
Hij heeft z;'n maiden al wel gehad maar is nog niet helemaal af zoals te zien is op de foto.
full

De body is van de super bandit en de vleugel is wat aangepast zodat hij wat fijner vliegt.
Heel veel plezier met de bouw en natuurlijk ook met vliegen, daar gaat het toch uiteindelijk om :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gaat die regelaar dat wel overleven?

Ik dacht dat je de snoeren tussen de motor en regelaar NIET mocht verlengen.
 
gaat die regelaar dat wel overleven?

Ik dacht dat je de snoeren tussen de motor en regelaar NIET mocht verlengen.

Hoe langer de draden tussen de motor en regelaar hoe groter inderdaad de kans op storingen, maar anderszijds hoe langer de draden tussen de accu en de regelaar hoe meer weerstand de regelaar krijgt door de draden.

Gelukkig is de afstanden tussen motor-regelaar-accu te verwaarlozen, althans dat advies heb ik meegekregen, we zullen wel zien. Met proefdraaien nog geen problemen gehad.
 
De volgende:

Motor: Brushless Outrunner 2200kV
Regelaar: Himodel Pro 25A
Accu: Lipo 2250 mAh
Prop: 6x4 E

Heb je al gevlogen met de proto 2?

Groeten!

Lijkt ongeveer op mijn setup, goede combi.
Ik gebruik zelf een 40A ESC, bij PROTO 1 had ik er overigens voor gekozen de ESC helemaal voorin te plaatsen en dat is niet helemaal ideaal. Bij de tweede versie heb ik voor een betere oplossing gezorgd, dicht bij de motor en beter gebruik makend van de (koele) luchtstroom.

Foto-BJPUGT6P.jpg


Enneh nee, hij vliegt nog niet, ik ben momenteel met decals en afwerking bezig. Wellicht dat hij volgend weekend pas gereed is :mrgreen:
 
Ja klopt, daar heb ik inderdaad ook rekening mee gehouden, de esc ligt in de romp onder de vleugel, geplakt op een stukje depron zodat de lucht zowel onder als bovenlangs kan stromen!

Ben benieuwd hoe je proto 2 het gaat doen!:cool:

Groeten,

Sam
 
gaat die regelaar dat wel overleven?

Ik dacht dat je de snoeren tussen de motor en regelaar NIET mocht verlengen.

De regelaar zal dit juist wel lekker vinden omdat de weerstand wat groter word dus de stroom wat minder. Dus de motor draaid minder snel. Dit alles is theorie want wanneer je in de praktijk de draden gaat verlengen moet je minstens iets dikkere draden nemen dan orgineel zodat de weerstand niet veel toe neemd. Je moet wel letten op een goeie verbinding dus niet met kroonsteentjes of AMP stekkertjes.
Ook moeten de draden even lang zijn maar dat lijkt me logisch.

En koeling is idd wel verstandig dus dat komt goed
 
Iemand (bouw)ervaring met deze?
dscf0747.jpg


Hoe monteer je deze scharnieren?

- met een scherp mesje een inkeping maken, de breedte van de scharnier
- één zijde inlijmen met epoxy of geschikte cyano tot juist voor het midden
- na droging de scharnieren monteren zodat ze er slecht 1 à 2 mm in de roeren zitten
- aan alle scharnieren langs beide zijde epoxy of cyano
- roer op zijn plaats duwen zodat ze nog op en neer kunnen bewegen
- eventueel overschot van lijm verwijderen

geen probleem met wat geduld.

Jos

nog vergeten: roeren aan beide onder en boven afschuinen
 
Laatst bewerkt:
Yep, voor F18 v2.0:

Foto-R6GE6NGH.jpg


Foto-TZC786SW.jpg


Foto-6L3EA4ND.jpg


Foto-JQ6NXTY6.jpg


Foto-NVB6MNGB.jpg


Foto-7BGVHKTT.jpg


Foto-6HUOKYZR.jpg


Foto-MW6GRK6J.jpg


En anders kun je altijd nog floppy disks gebruiken :mrgreen:
Overigens heb ik er voor gekozen om de vleugel op te bouwen uit twee delen van 3 mm DEPRON, vandaar dat ik er makkelijker bij kon... én de koolstof staaf kon wegwerken in de vleugel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Yep, voor F18 v2.0:

En anders kun je altijd nog floppy disks gebruiken :mrgreen:
Overigens heb ik er voor gekozen om de vleugel op te bouwen uit twee delen van 3 mm DEPRON, vandaar dat ik er makkelijker bij kon... én de koolstof staaf kon wegwerken in de vleugel.


Dus als ik het zo gauw zie, dan hoef ik de randen ook niet heel erg af te schuinen klopt dat?

Ik maak een insnede, en vijl er met een vierkant nagelvijltje een gleuf denk ik. Kan ik het gewoon met UHU Por lijmen?

Greetz, en bedankt voor de foto's, had ze in je 'zoveelste F-18 thread' gezien:p
 
- met een scherp mesje een inkeping maken, de breedte van de scharnier
- één zijde inlijmen met epoxy of geschikte cyano tot juist voor het midden
- na droging de scharnieren monteren zodat ze er slecht 1 à 2 mm in de roeren zitten
- aan alle scharnieren langs beide zijde epoxy of cyano
- roer op zijn plaats duwen zodat ze nog op en neer kunnen bewegen
- eventueel overschot van lijm verwijderen

geen probleem met wat geduld.

Jos

nog vergeten: roeren aan beide onder en boven afschuinen


Bedankt voor je reactie!

De eerste 2 stappen, eerst lijmen aan één zijde (van het scharnier?), dan laten drogen, en dan het scharnier in het roer monteren?
Klinkt misschien gek, maar ik snap hier niet helemaal het principe...
 
Nou dat moet je even bekijken, heeft ook te maken met de dikte van je vleugels... in principe heb je nu wat meer afstand en kan het dus idd zijn, dat je niet hoeft af te schuinen. Ik heb het wél gedaan omdat ik zo dom was geweest vooraf niet eerst te passen. De schuine hoek is daarom bij mij overbodig.

Enneh lijmen... tja, ik heb ook hier weer UHU gebruikt.
 
Bedankt voor je reactie!

De eerste 2 stappen, eerst lijmen aan één zijde (van het scharnier?), dan laten drogen, en dan het scharnier in het roer monteren?
Klinkt misschien gek, maar ik snap hier niet helemaal het principe...

Je lijmt de scharnieren IN de vleugel of het roer. Als je meerdere scharnieren hebt en je hebt er eentje aan beide zijden ingelijmd, hoe kun je dan de tweede inlijmen??

Jos
 
Nou dat moet je even bekijken, heeft ook te maken met de dikte van je vleugels... in principe heb je nu wat meer afstand en kan het dus idd zijn, dat je niet hoeft af te schuinen. Ik heb het wél gedaan omdat ik zo dom was geweest vooraf niet eerst te passen. De schuine hoek is daarom bij mij overbodig.

Enneh lijmen... tja, ik heb ook hier weer UHU gebruikt.

Laat ik het dan simpel houden, en ook gewoon gebruiken, dan moet het wel goed wezen!:o:D
 
Back
Top