Bouw gastanker Brisote 1:60

Beste allen, trouwe lezers van dit forum.

Als kleine jongen al begonnen met het bouwen van houten bootjes, van glessen scheepjes tot RC zijlboten. Nu tijd om het grote mensen werk beet te pakken.

Al enige jaren vaar ik op gastankers van een Nederlandse reder.
Deze technisch complexe schepen varen gas onder hoge druk. Fully press.
Door gas onder hoge druk te brengen word deze vloeistof. Nouja zal jullie hier niet mee lastig vallen. In dit forum gaat het erom hoe en wat er gebouwd gaat worden.
Zal dan ook even een korte specificatie geven wat er gebouwd gaat worden.

LOA 87,18 mtr
Breed 14,80 mtr
Max diepgang 4,45 mtr
hoogte vlak tot puntje mast 27,80 mtr
Netto tonnage 878
hoofdmotor 1343 kw 1825 pk
boegschroef 390 kw schottel 360 graden.

Model word dus 145,3 cm lang en 24,66 cm breed

Tekeningen van het schip worden door de reder niet verstrekt, het geluk is dat ik zelf aan boord zit en dus wel over tekeningen geschik. En als er geen tekeningen van zijn meet ik het even op.

Geinspireerd door de emma van marco gaan we dus ook maar op de zelfe manier te werk. Tenminste voor zover. Houd plamuren en schuren. Met glasvezel nog nooit gewerkt dus dat word nog een uitdaging. Tevens is de boegschroef ook een uitdaging, deze heb ik nog niet eerder voorbij zien komen binnen de modelbouw maar hier komen we later in het bouwverslag wel op terug.

Op en aanmerkingen natuurlijk altijd van harte welkom.
Zal vast wat fotos plaatsen van de eerste stukjes schip.

Groetjes Rob

Deze schepen worden gebouwd in serie van 2, de planning is het bouwen van de Brisote welke de nummer 2 is van de eerste serie. Even foto van het orgineel.
full

De nummer 1 van de 2e serie is 18 december te water gegaan. Op de foto is goed te zien hoe scherp het onderwaterschip is. Een hele lastige kop om te belatten is al gebleken.:(

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het bouwen dan maar..
Eerst de tekening op maat gebracht. Netjes uitgeknipt en overgetrokken op 6 mm vuren multiplex.
als het je opvalt dat niet alle spanten de zelfde spant afstand hebben klopt dat. Spanten corresponderen met werkelijke spant nummers en spant afstanden.
in geval van voor en achterschip is de spant afstand kleiner. Ook heb ik bij de groot spanten meer spanten laten vervallen. 1 spant om de 5 spanten.
Alle spanten netjes uitgezaagd en geschuurd.

Bouwen van de bouwplank. Plank bestaat uit 18mm mdf met daar onder 2 balkjes van 45 x 20 mm tegen het eventueel doorbuigen. De balkjes zogen er tevens voor dat de schroeven die ik gebruik om je blokjes vast te zetten er ondrr netjes uitkomen. Een mooi solide bouwplank.

full

Ivm lage gangboorden de spanten op een op maat gemaakt balkje geplaatst.

full

Zo, de eerste spanten staan. Van te voren alle spanten uitgemeten en overgezet op de bouwplaat. Samen met een hart lijn. Een false start word later in het proces hard afgestraft.

Alvast wat foto,s van het eerste begin.

full
full
full
full
full

Dank voor de eerste reacties.

Hoofdstuk boegschroef.

Zoals julie hebben kunnen zien op de foto, geen conventionele boegschroef.
Dit schip beschikt over een schottel spj pump jet. Werkt eigenlijk gewoon zoals een normale jet aandrijving echter is deze 360 graden draaibaar. Een uitdagend en moeilijk project om te maken op deze kleine schaal. Het plan is dan ook om het iets simpeler te maken. In eerste instantsie wilde ik het princiepe van marco B gebruiken, een sumpele aanzuig van pvc ergens in het vlak. In de 90 gr bocht een schroep plaatsen welke als pomp gaat werken. Deze naar voren brengen met pvc pijp en daar onder een hoek van 15 graden uit het schip laten komen, netjes met het vlak gelijk maken.
dit dat 2 x 1 voor bb en 1 voor sb.
Nu is het zo dat we de boegschroef ook vaak gebruiken voor het vertragen of achteruitvaren van het schip. Dat betekent een 3e. Al met al een volle bedoeling.

Graag hiervoor dus ook jullie mening. Zou ik toch een compacte copie moeten maken of lijkt dit systeem goed?
Moet ook nog bestuurbaar blijven en een duidelijk indicatie zijn in welke stand de boegschroef dan zou staan.

Alvast wat foto's van het orgineel.
full
full
full

Ben een aantal jaren geleden mee een proefvaart gaan doen met een binnenschip 110 X 11.5 m, onder het vlak had deze een draaibaar rooster als boegschroef met de 450 PK van de boegschroef geladen met 3000 ton ijzererts liep deze 10 km/u en ging ter plaatse rond.
Misschien is zo een rooster gemakkelijker te maken ?

Hallo Rob,

Je bent begonnen met een goede basis als werf en de spantverdeling goed opgelost (om de 5, 1 gebruikt was ik nog niet op gekomen). Ook op te merken is weer eens een ander type schip om te bouwen, gaaf en interessant!

Ik hoop dat het je gaat lukken met de boegschroeven, maak er een mooi verslag van.
Wel vraag ik mij af waar ie zit in het originele schip. De decall heb ik op de romp gevonden, de rest (nog) niet:(.

Ik ga je project volgen,
veel succes

Dennis

Isola2 denk dat het hier over ongeveer de zelfde boegschroef gaat. Wordt namelijk ook op onze kruiplijn coasters gebruikt. Voordeel: goed te gebruiken bij ondiep water en zoals je zelf zegt het schip kan op de plaats rond. De goegschroef zit helemaal voor in de kop, op de plek waar het vlak nog net groot genoeg is.
Kockmans. Hij is zo goed verstopt dat hij alleen te zien is zodra je er onder ligt. Zoals gezegt zit hij in het vlak. ( bodem )
Is idd weer een totaal ander soort schip dan we tot nu toe vaak zien. Wat meer vracht vervoer op de plas. Helaas voor de heren sleep boot kapiteins, wij gebruiken nooit een sleep boot, enkel waar het verplicht is rn dan nog word de sleeplijn slap gehouden.
nogmaals dank voor de reacties

Even Googlen op Vethjet geeft ook wat ideetjes. Gr. Klaas.

Hallo Robbisch, leuk schip waar je mee bezig bent :)
Voor zo'n boegschroef zou je de volgende simpele werking kunnen nemen:

boegschroef.jpg

Door de stappenmotor kun je aflezen waar je uitlaat zit. Je straalpijp is een diagonaal geboord gat door je afdichtingsbus die in een drukkamer ligt tegen het vlak aan.
Dit is prima op schaal te gebruiken lijkt mij en je hebt er wel de ruimte voor zo te zien. 'tis maar een idee :)

Kijk eens bij (ik meen) Klaaskamstra zijn binnenvaarder, die heeft een goede oplossing voor jouw boegschroef-probleem.

Overigens zijn er ook modellen gemaakt die een soort van U-vorm buis hebben; de schroef zit in de aanzuigkant en de uitblaaskant heeft een soort rooster in de buis zitten die je met een servo kan draaien. Doordat de lamellen van het rooster onder een hoek van 45 graden staan, wordt het water een kant uit geduwd.

Succes met de bouw, het begin is alvast goed!

Bedankt voor de input allen. Klaas bedankt voor de uitleg.
Het oude idee is nog niet helemaal van tafel maar ben wel andere opties gaan bekijken.
Het tekeningetje dat mike gemaakt heeft is eigenlijk precies zoals ik het bedacht zou moeten hebben;) en geeft eigenlijk presies de werking van het orgineel aan.
Gaan dit dus maar is uitwerken op papier vannacht. Handig alle documentatie aan boord.

Enige vraag is eigenlijk hoe ik dat allemaal ga laten draaien. Stappenmotor werkt idd perfect, deze kan oneindig rondjes blijven draaien, daar waar een gewone servo het meestsl bij 180 a 360 graden ophoud.
Echter, maar dat is dan een kennis tekort vanaf mijn kant, hoe stuur ik het aan en hoe krijg ik de juiste stand van de boegschroef (stappenmotor)op mijn zender tevoorschijn.bij googlen kom ik eigenlijk gelijk terrecht bij conrad. Stappenmotor kost hier 30 euro met een 1 kanaals stappenmotor kaart met usb interface van 40 euro.
Misschien hier vanuit jullie kant wat advies.

Klaas vind je het erg dat ik jouw post met fotos verweider om het beetje schoon te houden?
No offence. Hartelijk bedankt voor de uitleg.

Zo dat was weer een leuk nachtje.
Mike ik heb jouw iets verder uitgewerkt.
Het geheel op schaal maken is onmogenlijk ben ik achter, tenminste naar mijn mening. In verhouden zou de jet 27 mm in doorsnede moeten worden. Dat is naar mijn mening te klein om mooi beweegbaar te krijgen met nog een mooie stroom water.

Op de tekening nu is hij 40 mm en het hele bouw werk 60mm, maar zal thuis in het model even moeten meten of dat gaat lukken/passen.

De tekening is in paint gemaakt en dus verre van op schaal en verhoudingen zullen ook wel wat scheef gaan. Gaat eerst maar om het idee.
Ben van plan het geheel uit aluminium te draaien.

In het idee van Mike gebruikt hij 1 straal kanaal. Omdat het allemaal erg klein is en ik de hoek van uitstralen zo klein mogenlijk wil houden ben ik naar 2 straal kanalen gegaan. Aan bijde kanten van de as 1. Zo is de jet in balans en heb ik nenoeg ruimte voor de hellingshoek en diameter van de kanalen.

Ik laat de jet plaat. ( draaiende plaat waar de 2 straal kanalen in zitten draaien op een ring. Zo komt er geen trek kracht op de as van de stappenmotor en zorgt ervoor dat het meeste water door de straal kanalen gaat, soort van seal. Tevens kan ik zo nooit de jet plaat kwijtraken.

full

En het onderaanzicht

full

Klaas vind je het erg dat ik jouw post met fotos verweider om het beetje schoon te houden?
No offence. Hartelijk bedankt voor de uitleg.

Ik heb de foto's even in links veranderd, wellicht draagt het iets bij voor iemand die nog met een boegschroefsysteem komt te worstelen en in dit topic dus meerdere mogelijkheden tegenkomt.
Ik volg de bouw van je systeem met de nodige aandacht, ik ben zeker geïnteresseerd in wat uitvinderij.

Prima klaas. Top.
Iedereen bedankt voor het lezen en reageren.
Zien elkaar weer in 2015. Allemaal een gelukkig nieuw jaar.

Google eens op schottel sturing.
Er zijn printjes op de markt die met een gewone (verbouwde) servo en een sensor 360° kunnen blijven draaien.

Back