Bouw gastanker Brisote 1:60

Dat heb je mooi gemaakt joh :) ben benieuwd hoe dat gaat werken. Wat ik me wel afvraag is of Teflon gelijmd kan worden met Epoxy. Ik denk haast van niet dus probeer dat eerst eens uit voordat je gaat kliederen later.
Beplanking ziet er prima uit ook, ga rustig zo door.

Zoals het idd lijkt valt het te lijmen. Nog wat teflon over dus gaan we mooi proefstukje van lijmen. laat jullie weten wat de bevindingen zijn.

Hallo PCQO

Lig jou schip niet toevalig in de
2e petroliumhaven van rotjeknor?
Ik zag hem volgens mij liggen bij de Shell
Waar ik vanmiddag langs reed op
De A4.

Gr. Edwin

Laatst bewerkt:
Zo, er is weer wat werk verzet. Het belatten is zo goed als klaar.
Inmiddels ook alvast de bulb erop gelijmt.
Het vlak is inmiddels ook dicht gelijmt. Door er een vel papier strak over te plakken en daarna met een krijtje of potloot over de rand te krassen krijg je een mooie scherpe lijn. Papier uitknippen en overtrekken op een plaatje hout, uitzagen en soms een beetje bijschuren om hem mooi pas te maken.

full
full

Ik heb om de kim strak en glad te krijgen een lange schuurlat gemaakt van ongeveer 80 cm. Eerst de kim in een contrasterende kleur gespoten(Wit) daarna afgeschuurd. De plekken die wit blijven hebben nog een laagje plamuur nodig. Waar ik door middel van iets wegschuren het verschil op kan vangen heb ik dat natuurlijk gedaan.

Omdat plaatjes zo veel meer zeggen dan woorden
full

full
full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Opnieuw weer lekker bezig kunnen zijn.
De Brisote is inmiddels van de bouwplank.
Wat een super stevig geheel, voelt heel solide aan zonder al te veel te wegen.
Eenmaal van de bouwplaat mooi de bulb de kop kunnen opschuren.
Ik had nog nooit eerder met balsa gewerkt, maar bevalt me goed.

Maar weer even wat foto's van de tussenstand
full
full
full
full

full

De boeg maak ik helemaal dicht met het dek. het is zo een krappe ruimte dat je hier toch niets mee kan. Beschouw het daarom maar al luchtkast.
De boegschroef komt net achter het schot van het voorschip te zitten, in het tuim dus.

full
full

De machinekamer is wel lekker ruim. Genoeg ruimte voor de motor, regelars en ondvangers.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou toch wat gaten maken in het boegschot. Kan dit compartiment in ieder geval ventileren en voor kom je vocht problemen.
Zelf zou ik de boeg gewoon open houden. Altijd makkelijk een plaats te hebben waar je iets weg kan stoppen.

Adam, daar heb je misschien wel weer gelijk in.
Gaan de mogenlijkheden bekijken. Op en aanmerkingen zijn altijd welkom natuurlijk.
Ik zal trouwens ook aanwezig zijn op de wsd, als jullie het leuk vinden om te kijken bij mijn project zal ik hem eventueel meenemen.

Groetjes allemaal.

Adam heeft in deze gelijk, ik neem aan dat er nog een voormast op komt.

Dan is een beetje Xtra ruimte wel makkelijk, voor je bekabeling bijvoorbeeld van de nav. lichten, boegschroef.

Misschien een werkend ankerspil Of draaf ik nu door;).

Succes.

Beste allen, trouwe lezers van dit forum.

Als kleine jongen al begonnen met het bouwen van houten bootjes, van glessen scheepjes tot RC zijlboten. Nu tijd om het grote mensen werk beet te pakken.

Al enige jaren vaar ik op gastankers van een Nederlandse reder.
Deze technisch complexe schepen varen gas onder hoge druk. Fully press.
Door gas onder hoge druk te brengen word deze vloeistof. Nouja zal jullie hier niet mee lastig vallen. In dit forum gaat het erom hoe en wat er gebouwd gaat worden.
Zal dan ook even een korte specificatie geven wat er gebouwd gaat worden.

LOA 87,18 mtr
Breed 14,80 mtr
Max diepgang 4,45 mtr
hoogte vlak tot puntje mast 27,80 mtr
Netto tonnage 878
hoofdmotor 1343 kw 1825 pk
boegschroef 390 kw schottel 360 graden.

Model word dus 145,3 cm lang en 24,66 cm breed

Tekeningen van het schip worden door de reder niet verstrekt, het geluk is dat ik zelf aan boord zit en dus wel over tekeningen geschik. En als er geen tekeningen van zijn meet ik het even op.

Geinspireerd door de emma van marco gaan we dus ook maar op de zelfe manier te werk. Tenminste voor zover. Houd plamuren en schuren. Met glasvezel nog nooit gewerkt dus dat word nog een uitdaging. Tevens is de boegschroef ook een uitdaging, deze heb ik nog niet eerder voorbij zien komen binnen de modelbouw maar hier komen we later in het bouwverslag wel op terug.

Op en aanmerkingen natuurlijk altijd van harte welkom.
Zal vast wat fotos plaatsen van de eerste stukjes schip.

Groetjes Rob
Beste Rob,
Ik ben ook werkzaam geweest bij de Belgische tak van jou werkgever, wel al weer een tijd geladen.
Graag wil ik jou project volgen al kan ik helaas niet meer de foto's openen.
Gr. Adrie Kombrink

Back