Bouw heftruck uit 1980 van Gend en Loos

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door vGenLheftruck_Maarten, 14 aug 2020.

  1. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    In 1980 werkte ik als uitzendkracht bij 'van Gend & Loos' aan de Westzeedijk in Rotterdam.
    In die tijd werden er nog treinwagons geladen en gelost (naast natuurlijk de vrachtwagens).
    Dat maakte dat er gebruik werd gemaakt van speciale heftrucks, die in de wagons konden af / opstapelen. Gevolg daarvan is dat deze heftrucks een kortere mast hadden.

    Mijn vorige bouwsel (De Smit Hunter) ben ik 40 jaar geleden aan begonnen en die heb ik via hier verkocht.

    Omdat ik nu nog geen plaats heb om te bouwen waar ik spullen kan laten liggen, zal ik beginnen met pallets, randen en kooien en dat soort spul. Dit zal net als de heftruck worden in schaal 1:14.

    Als er mensen zijn die bestanden hebben om bepaalde wensen van mij in 3D uit te printen, dan hoor ik daar graag van.

    Verwacht geen wekelijkse update want ik heb maar een beperkte energie en ben zelfstandig ondernemer.

    OK, terug naar het onderwerp, de heftruck 'van van Gend & Loos'.
    In eerste instantie had ik alleen een paar foto's:
    . (De heftruck in kleur is het model wat ik gaan bouwen.)

    Later kreeg ik en suggestie van een vriend hier dat onderstaande heftruck veel gelijkenis vertoonde (alleen de mast moest korter.
    Het kunststof model van deze heftruck heb ik aangeschaft.
    Door de maten om te zetten naar 1:14 heb ik nu goede maten om vanuit te gaan.

    Van van Gend & Loos, pallets, randen en kooien.
    De dichte pallet
    de 'van Gend & Loos' randen De kooien (2 x een halve op elkaar)

    Tot zover
     
    ozy, demian1290, Marker en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik ben wel actief bezig maar meer in m'n hoofd.
    Want ik wil alles zoveel mogelijk laten werken zoals het origineel (alleen in weet niet meer hoe dat er uitziet of hoe het werkt).

    Neigen

    Ik weet dat de mast aan de bovenkant vast zit (of een draaipunt heeft).
    Dat zou betekenen dat bij het origineel aan de onderkant een zuiger de mast heen en weer beweegt.
    Dat kan bij het model ook maar dan door een lineaire Servo, alleen dan moet de mast ergens over heen schuiven. Dat stukje heb ik nog niet rond.
     
  3. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik ben wel actief bezig maar meer in m'n hoofd.
    Want ik wil alles zoveel mogelijk laten werken zoals het origineel (alleen in weet niet meer hoe dat er uitziet of hoe het werkt).

    Rijden
    Bij een 3 wiel heftruck zorgen de voorwielen voor de aandrijving.
    Alleen, daar is weinig ruimt, heb ik gehoord.
    Ik zit aan een as met een haakse overbrenging te denken, maar ook daar ben ik nog niet uit.
    Bij de aankoop van het kunststof model heb ik een stuur achterwiel gekocht, voor als het ECHT niet anders kan!
     
  4. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik ben wel actief bezig maar meer in m'n hoofd.
    Want ik wil alles zoveel mogelijk laten werken zoals het origineel (alleen in weet niet meer hoe dat er uitziet of hoe het werkt).

    Heffen
    Bij Ali heb ik een spindel aangeschaft die nog ingekort moet worden.
    Deze gaat gebruikt worden voor het Heffen!
    En zou dus VOOR tussen de wielen geplaatst moeten worden (of boven de vooras).
    Dat betekend dus dat deze motor tijdens het nijgen meebeweegt.

    Ik ben hier dus vooral aan het inventariseren hoe ik de dingen ga doen, het voorwerk zeg maar.
     
    Bakkers vindt dit leuk.
  5. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik ben wel actief bezig maar meer in m'n hoofd.
    Want ik wil alles zoveel mogelijk laten werken zoals het origineel (alleen in weet niet meer hoe dat er uitziet of hoe het werkt).

    Sturen
    Deze is het minst moeilijk.
    Weer denk ik aan een Lineaire servo met op de as van het achter wiel een haakse overbrenging.
    Moet alleen kijken of de daarmee 180 graden haal, want zover kon het wiel draaien.
     
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Drenthe
    Weet je dat heel zeker? Ik ben alles behalve een expert op het gebied van vorkheftrucks, maar dit heb ik nog nooit gezien: het scharnierpunt zit altijd onderaan, en de mast wordt met 1 of 2 hydraulische cylinders 'achterover' getrokken
    Natuurlijk moeten de voorwielen aangedreven worden, het relatief licht belaste achterwiel zal heel gauw gaan slippen als er met last gereden wordt; gewoon een as met differentieel gebruiken, of in jouw model: aparte vertragingsmotoren in serie toepassen

    Natuurlijk, hij hoort vast in de hefmast gemonteerd te zijn.
    Gewoon een standard servo met servo hevel gebruiken, dat is verreweg het goedkoopst, en neemt minder ruimte in; ruimte zal zonder meer een probleem worden in jouw set-up, zeker als je in de gebruikelijke 1:14 model schaal gaat bouwen
     
  7. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    #Helicor dank voor je mee denken!
    Dit is precies de reden waarom ik dit op deze manier post.
    Morgen zal ik antwoorden.
    Nogmaals dank.
     
  8. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    Helicor, ken je de uitdrukking "vroegeh was alles anders"?
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2020
  9. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    Laten we met een oldtimer beginnen.
    Een heftruck uit 1975 (das maar 5 jaar eerder dan de heftruck waar ik op reed)
    Let goed op de mast en zijn draai punt --> draaipunt --> (meer plaatjes https://www.kriegel-gmbh.de/index_e...RWmQTCCvcY1mpO7M7outUm61pJaGsAMrnscrtwaouDmII)
    Bij bovenste heftruck is het voor mij duidelijk dat het draaipunt halverwege de mast zit.

    Als je naar de heftruck hieronder kijkt, zie je in de cirkel een soort steuntje. Daar wil je echt geen cilinder hebben anders zitten je benen nog meer in de verdrukking (ik moest me er al tussen wringen).
    De oldtimer en de van Gend & Loos heftrucks zijn alle bij een Still heftruck, dus daarom dacht ik ....
     
    Catwoman, Helicor en Mark300 vinden dit leuk.
  10. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    We zijn het eens over de aandrijving. Althans dat het beste zou zijn met de aandrijving vooraan.
    Een as dwars door de romp zou kunnen als ik de spindel om te heffen er dan meteen boven kan plaatsen.
    Alleen de aandrijving van die as?
    Kan dat met een haakse overbrenging?

    Jij zegt (Helicor): "gewoon een as met differentieel gebruiken".
    Wil je uitleggen (met de kennis die je nu hebt van de hefspindel) hoe je dit bedoelt?

    En zo ook de "aparte vertragingsmotoren in serie toepassen". Ik denk dat je bedoelt de beide voorwielen een eigen motor geven en dan in serie aansluiten? Klopt dat?

    De versnellings- / vertragingsbak moet ik wegwerken onder en in de cilinder. Die staat dan dus midden tussen de wielen (of hangt net boven de as).

    Sturen
    Gewoon een standaard servo met servo hevel gebruiken. Dat is verreweg het goedkoopst en neemt minder ruimte in.
    Ruimte zal zonder meer een probleem worden in de set-up, zeker ook omdat ik in de gebruikelijke 1:14 model schaal ga bouwen.
    Moet alleen zorgen dat ik daarmee 180 graden haal, want zover kon het wiel draaien.
    (Ik heb je suggestie aangepast, want deze overdenkingen is tevens een naslag werk voor hoe ik dingen GA of KAN aanpakken (dank voor je mee denken, ben ik blij mee!))
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2020
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Drenthe
    Tja, dit wordt dan wel een micro heftruck.
    Hoe breed wordt dit model? Misschien maar een cm of 7-8?
    "normaal' gesproken zit de hefcilinder met de ketting overbrenging (indien dubbel uitschuifbaar) in het midden van het hef frame, zoals ik al eerder stelde.
    Maar als je deze micro motor gaat gebruiken, dan komt het motor deel ws wel tussen de wielen, en dan kan je dus geen vaste as toepassen, ben ik bang.
    Met die vaste as bedoel ik dus een gewone 'vrachtwagenachteras', met daaraan gekoppeld een electromotor met vertraging.
    Die vertagings motoren voor de wiel aandrijving zijn dan mogelijk ook te lang, en komen de achterkanten in elkaar te zitten; mogelijk haakse aandrijvingen daar toepassen?
    zoiets
    https://www.ebay.com/itm/DC1-5-6V-1...952286?hash=item3af6b1d35e:g:PWkAAOSwICpaAabd

    https://www.ebay.com/itm/1-48-Gear-...434364?hash=item3d8875eb3c:g:NtYAAOSwOdlcraYR
    En dan kan je idd de motoren in serie aansluiten, waardoor je iets van een differentieel werking krijgt.
    Voor sturen tot 180* zou je kunnen kijken naar de constructie zoals bij de bak van graafmachines wordt gebruikt, die bakken draaien ook wel 180* met een enkele cilinder.
     
  12. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    Micro is overdreven maar inderdaad deze heftruck word een 7 cm breed.
    Dan moet ik even het plastic model er bijpakken en omrekenen van 1:16 naar 1:14.

    Bij deze zit de hefcylinder inderdaad ook in het midden (enkel uitschuifbaar).
    Je zegt "dan komt het motor deel waarschijnlijk wel tussen de wielen en dan kun je dus geen vaste as toepassen".
    WEL een vaste as als ik de as onder deze spindel door zou laten lopen.
    Daarom dacht ik ook aan een haakse aandrijving (dus 2 tandwielen in een hoek van 90 graden op elkaar, om die as in beweging te brengen.

    Ik had ook al gedacht een motor per wiel (had de onderste ook gevonden). Maar die eerste die heeft een mooie as, dus die zou dan m'n voorkeur hebben.

    Ik heb al wat foto's van mooie werkplaatsen voorbij zien komen.
    Dat zal er voor mij niet inzitten, maar als de zoon weer uit huis is. Komt er weer een ruimte vrij waar ik spullen kan laten liggen en dan ga ik eens beginnen met deze heftruck.

    Daarom vandaag maar eens een bouwhulp gemaakt voor 100 x 120 pallets
    Volgende stap wordende 3 liggers van 7 mm hoog
     
  13. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik ben even aan het meten gegaan en dit zijn de maten:
    L & B Afmetingen 1:14 heftruck

    Lengte = 12 cm [Gemeten van kontje tot voor vooras (1:16 |10.38 x 16 / 14). Dus de mast komt hier nog voor! Zoals je begrijpt, heb ik deze maat afgerond naar boven.
    Breedte = 7.5 cm (1:16 | 6.57 x 16 / 14)
    Geschatte mast hoogte 10.5 cm (1:16 | 9.11 x 16 / 14)

    Je zat er heel dicht bij hoor @Helicor (Ga je door voor de reis naar Rome?
     
  14. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Hoi Maarten, leuk dat je een topic bent begonnen over jouw te bouwen heftruck.

    Ik ben nog steeds van mening dat je de aandrijving niet op je voorwielen moet doen maar op je achterwiel aangezien er geen ruimte is voor een aandrijving van de wielen en het uitschuiven van de mast.
    om te voorkomen dat jouw achterwiel bij last zijn grip verliest kan je wel plaklood gebruiken als contragewicht.

    voor de besturing kan je een tandheugel op je stuurservo zetten en een tandwiel boven op je achterwiel. Zo werkt het bij mijn heftruck ook.

    gr
    Marco
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  15. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    Hallo Marco,
    welkom weer!
    Ik ben zo'n mierenneuker die alles wil hebben zoals bij het origineel (al doe ik niet moeilijk om er een paar mm bij te smokkelen in de breedte, dat dan weer wel).

    Wat bedoel ik daarmee,
    Ik wil eerst zelf ervaren dat het voorin ECHT niet mogelijk is (je weet eigenwijs is ook wijs!).
    Zoveel ruimte is er in de 1:16 heftruck

    Achter in, kan altijd nog.

    Ik zou bv de as onder de heffer door kunnen laten lopen. Vraag is dan alleen hoe laat ik die as dan aandrijven.
    Maar dat zou met bv een haakse overbrenging door 2 tandwielen kunnen.
    Maar dat zie ik pas als al het andere ook aanwezig is.
    Er hoeft geen grote motor in want hij hoeft niet te racen.

    Na mijn vakantie kom ik eens langs om jouw heftrucks te bekijken, dan kan ik kijken of ik nog bruikbare ruimtes zie.

    Dat plaklood is sowieso ook een goed ding, (TXS) zou tegen binnenkant kontje kunnen
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2020
    Helicor vindt dit leuk.
  16. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    Wat blijkt.
    Ik 'sprak' vandaag met een oud medewerker van van Gend en Loos en die vertelde dat deze kleine heftrucks de motor op het achterwiel hadden.
    Tja, dan is dat probleem dus ook opgelost!
    Ik heb al een motor met een band er omheen dus dat is geregeld!
     
  17. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Mooi dan heb je in ieder geval de ruimte voor de motor met spindel onder in de mast.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  18. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    Klopt en ook voldoende ruimte om het Neigen goed te laten werken. Want hij moet aan de onderkant dus bewegen.
     
  19. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik heb het Plastic1:16 model op blokken gezet, voor mijzelf. Ter inspiratie zeg maar.

    Dit model lijkt enorm veel op het model dat ik ga bouwen en ik gebruik haar dan ook om maten op te nemen.

    Van schaal 1:16 overbrengen naar 1:14 geeft minder fouten dan alles maar met de natte vinger.
    Tis trouwens ook niet fijn werken met natte vingers.

    Toevallig bewoog ik de mast, wist niet dat dat kon.
    Het model geeft me de mogelijkheid hun oplossing te kopiƫren.
    Op deze 2 foto's zie je dat bij dit model net als in het echt, de voorwielen aan de mast vast zitten (vandaar dus ook dat ze niet aangedreven zijn).
    En je ziet ook dat het draaipunt net boven de zwarte knop zit.

    Toeval, is wat je toe valt.
    Ik ben er iig meegeholpen.
    Helaas is m'n laptop overleden dus allerlei acties worden door geschoven.
     
    arm1948 en Catwoman vinden dit leuk.
  20. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Den Bosch
    arm1948 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina