Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

Hij vliegt! En goed ook.

Vanmorgen wakkerde de wind al wel aan maar het moest er echt maar van komen - dus alles in de auto en naar de Hessenpoort (bedrijventerrein bij Zwolle waar nog vrijwel ongebruikte asfaltwegen liggen). Daar aangekomen stond er toch wel veel wind, een straffe 3Bft zeker. Jammer, dan maar wat meer wind. Zender aan, accu's en hoogteroerservo aangesloten, vleugel vastgeschroefd, een paar korte testruns gedaan (er moet echt een sturend neuswiel opkomen en waarschijnlijk ook een rudder omdat er weinig gewicht op het neuswiel rust!) en.. GAS!

Meer dan halfgas was niet nodig, met een lichte bocht naar links (contra roterende props zijn onderweg om dit te verhelpen) was de Herky in 3-4 meter los. Iets extra gas zorgde voor een vlotte hoogtewinst, op ongeveer 30 meter gas teruggenomen tot ik het begin van een stall zag. Iets gas erbij.. Bijna kwartgas is voldoende om niet weg te vallen met de wind mee :) aftrimmen was helemaal niet nodig! Vliegt keurig rechtdoor zonder hoogte te verliezen of winnen.

Ik was een beetje bang dat de ailerons en elevator niet zo effectief zouden zijn maar niets is minder waar. Met het gas erop kun je cirkels van 6 meter vliegen :)

Landen was wat lastiger (mede omdat ik een sms kreeg op het moment dat ik de eerste landing wilde inzetten, wat me afleidde - bedankt, Robert ;) ) doordat de wind nog steeds aanwakkerde. En iets draaide waardoor ik niet meer recht tegen de wind in kon landen maar met zijwind. Gelukkig ruimte genoeg (gladde asfaltweg van een meter of vijf breed) dus langzaam in een ruime bocht aangevlogen, gas terug en laten zakken. Vlak boven de grond ietsje de neus omhoog en keurig op de achterste wielen neergezet. Rolt wel ver uit ondanks dat de motoren gelijk uit waren! Gelukkig zacht gras langs de weg en geen stoepranden.

Helaas dus geen maiden video (hopelijk later deze week of begin volgende week iemand die kan filmen) maar ik kan nu al zeggen dat met wat minder wind dit een heerlijk toestel is om relaxte rondjes mee te vliegen!

Herky

Mooi mooi dat je eerst vlucht goed is verlopen. Ik ga zeer binnenkort beginnen aan mijn transall. Kan eigenlijk niet wachten maar ik heb nog een projectje af te werken.
Ik zit er wel aan te denken de vleugel deelbaar te maken. Ik weet niet of dit een optie is. nog niet echt bekeken.

Ik kijk uit naar je filmpje

Hi Alwin,
goed om te lezen dat het allemaal gelukt is. Ik heb een klein compressortje staan wat ik gebruik voor airbrush. Is dat voldoende voor even? kun je 'm even lenen.

gr

Gerhard

Dun stukje triplex (0.4mm) plakken en daarop met smeltlijm de servo.

Bij gelijke regelaars gewoon alle BECs gebruiken. De totale stroom wordt dan verdeeld over alle BECs. Elke BEC wordt minder warm en je hebt reserve mocht er 1 uitvallen.

Lipo's kan dus ook gewoon parallel.

bedankt allemaal :)

Gerhard, graag :) ik zal je een berichtje sturen zodra ik weet wat mijn rooster voor volgende week is!

Harold, is er verschil tussen de lipo's parallel op allevier motoren of één lipo per twee motoren, qua verbruik, belasting of anderszins? Als het voordelen heeft hoor ik het natuurlijk graag, als het niet uitmaakt laat ik het zo (scheelt weer een hoop soldeerwerk en een verloopstuk maken)

heejuh gefelicidinges met je maiden he alwin :thumbsup:

i knew you could do it !!

leuk dat alles goed werkt, nu nog mooi weer .
het is vandaag trouwens aardig weer geweest , misschien snel een maiden video .

suc6

cheers !

Ja schitterend weer vandaag, helaas pas een kwartiertje thuis.. Misschien morgen nog een vluchtje als er weinig wind is en dan gelijk de mustang mee :D

Tijd dat het weer zomer wordt...

asshole, ik moest ook nog met die mustang vliegen XD

haha de herky stuiterd ook wel goed bij de landing. Goed bezig. en hij is ook nog heel :o

Hij maakt wel een realistisch geluid vind ik. Wel op een laag volume, maar daar houd ik wel van...

hey coole vids , misschien is het handig om wat meer expo in je zender te programmeren zodat hij wat rustiger stuurt .
ik denk als ik zo de filmpjes zie dat ik hem inderdaad nog wel eens zal gaan bouwen :D leuk om lekker relaxed rond te knorren .
je moet niet te veel van die kangeroelandingen maken hoor , tis zonde als je hem aan flarden vliegt je hebt er genoeg werk aan gehad .

cheers !

haha ja geen idee wat er gebeurde daar, ik kwam heel relaxed, met weinig vermogen aanvliegen en minderde gas om het toestel te laten zakken. Ik heb dus niet!!! aan het hoogteroer gezeten daar! De eerste approach zag ik niet waar mijn dochter stond en ben weer opgetrokken, de tweede keer rustig aangevlogen, langzaam van het gas en *boem* uit de lucht. Gelukkig stuitert het goed, niks aan de hand. Maar er komt nu zeker een richtingroer op, ik hou niet van sturen met de ailerons bij een landing.

En Robert, maak je geen zorgen :) morgen de electronica eruit, de boel in een emmer heet water om weer wat model te krijgen, een tube UHU POR en het lijkt er vast weer op. Ik ben al aan het zoeken waar de cowling en spinner het voordeligst zijn. Er komen in ieder geval een andere motor en regelaar in.

Voor het filmpje zie www.sadkingbilly.com/internet/stang.mov (let op, niet voor gevoelige kijkers! Schokkende beelden! :D) ik heb het nu een aantal keer bekeken maar het enige dat ik er nog steeds uit kan halen is dat de ontvanger het begeven heeft, deze doet ook niets hier op tafel. Uitslagen waren naar de uitersten gegaan (ene aileron omhoog, andere omlaag, flaps beide omlaag, hoogteroer omhoog) en de motor stopte ermee.

Ach, zo zie je maar. Zelfs met een RTF heb je nog een hoop werk :D

2 redenen waarom je opstuitert na de landing. Als eerste de te hoge snelheid en als 2de de te steile aanvliegroute.
Vlak voor de "inslag" zie je dat hij ineens doorzakt. Je neemt daar te abrupt het gas weg en vergeet het model netjes af te vangen.

Je moet vanaf een grotere afstand al de snelheid wegwerken. Op het circuit tegen over je mag je al het vermogen ver (bijna helemaal) terugnemen. Het model wordt dan ook rustiger en langzamer. Dan lekker laag binnen komen en heel voorzichtig een klein beetje hoog geven en tegelijk ook iets vermogen erop houden/bijgeven. Je kan dan een heel mooie nose-up aproach maken en hem op de achterwielen neerzetten.

Ga ik proberen :) nog teveel snelheid dus? Ik vond het al zo langzaam gaan en dacht eigenlijk dat het grotendeels kwam doordat ik téveel snelheid terug nam. Toch maar met minder wind vliegen dus (of met wat stabielere wind, het is daar altijd super turbulent door de opstaande walletjes naast het terrein)

Misschien vanmiddag nog even vliegen, eerst eens kijken naar de mustang. De schade valt mee al zal ik er wel een paar dagen werk mee hebben. Ik kwam gisteravond stukjes metaal tegen in de motor (tussen de magneten) en de ontvanger doet heel vaag. Werkt prima lijkt het en dan na een aantal seconden gaan aangesloten servo's naar hun uiterste stand. Straks maar even los schroeven en anders bij het afval.

Wel een goede gelegenheid om een ander kleurenschema te maken :D

Back