bouw hydromite

zal even de linkjes plaatsen.

dit is de servo:
HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing 939MG Metal Gear Servo 2.5kg/ 12.5g/ 0.14sec

dit de flexas:
https://www.r2hobbies.com/eng/proddetail.php?prod=rcbp1837003

dit de strut:
https://www.r2hobbies.com/eng/proddetail.php?prod=rcbp1836001

de "peep fork"
https://www.r2hobbies.com/eng/proddetail.php?prod=rcbp1845002_7

en de moer:
https://www.r2hobbies.com/eng/proddetail.php?prod=rcbp1838001_8_code

ik ga deze motor gebruiken:
HobbyKing R/C Hobby Store : 2848SL 3900kv Brushless Inrunner (WaterCooled)

de motoras is 3.17 en de flexas ook volgens mij, of vergis ik me?
ben ook nog aan het twijfelen over de hobbyking redbrick regelaar.
het is jammer dat er veel regelaar in back order staan biij hobbyking


de 'Flexshaft Drive Cable Shaft Collect' is de spankoppeling
 
Laatst bewerkt:
De motor-as en de flex-as zijn inderdaat 3.17mm. Deze koppeling hebben ze niet dus ik heb de volgende twee besteld:
R2hobbies.com - RC Boat Aluminium Φ3.18 x Φ5 x L31.5mm Flexshaft Drive Cable Shaft Collect, Collet / Connector, rcbp1839024
R2hobbies.com - RC Boat Aluminium Φ2.4mm*Φ3.18mm*20mm Flexshaft Drive Cable Shaft Collect, Collet / Connector, rcbp1839001

De eerste gaat van 5 mm naar 3.17mm. Deze past perfect op de flex-as maar niet op de as van de motor. Hier wilde ik een pijpje inzetten van 5 naar 3.18mm zodat ie wel op de motor past.

De tweede past ook op de flexas maar de aanlsuiting voor de motor is 2.4 mm. Deze kant kan je natuurlijk boren tot 3.17 en dat past ie wel. Alleen weet ik niet of het met een stelschroef goed gaat met een flexas in plaats van een spantangkoppeling (ik weet niet of het zo heet) zoals de eerste daarom heb ik er twee besteld.

De moer die je hebt gekozen past trouwens ook niet. Daar ben ik ook achter gekomen. Ik heb nu gewoon een m3 moertje die die de prop op zijn plaats houd.

Voor de rest past de flexas in de strut en past de rest ook allemaal gewoon.

Gr.
Tim
 
zo alle hardare is besteld.

ik heb niet zo'n spantang besteld maar zo vast blokje met 2 van die schroefjes erin. geen idee hoe dat heet. alleen niet in de goede maat kijken of ik hem kan opboren.

maar had al op internet gezien dat er wel spantangen van 3,17/3,17 bestaan.


moet er eigenlijk bij alle boten de as uit het midden gezet worden? en hoe bepaal je dan hoeveel mm? ik neem aan dat bij een grote boot met flinke motor dit meer moet als een klein bootje met klein motortje?
 
Als je gaat opboren raad ik je aan een goede kolomboor te gebruiken. De koppeling draait 37.000 rpm onder last, dus het moet goed gecentreerd zitten! Ik heb het ook op die manier gedaan.

As uit het midden kan, maar is niet echt nodig. Met het zwaartepunt kan je ook veel beinvloeden. Mijn as en motor zitten precies in het midden.
 
ik denk dat ik gewoon nog een spankoppeling ga zoeken van 3.17/3.17.

is dit eigenlijk een rare maat ofzo?

dan zet ik de as gewoon in het midden
 
even een kleine up-date tussen het vlees en de aardappelen door.

p3060114.jpg


p3060116.jpg


p3060115.jpg

By peyke at 2012-03-06

heb alle kiertjes met epoxy dichtgesmeerd.
ook zit de voorkant er nu op en als alles droog is ga ik deze in model schuren.
 
Hoi Peyke,

Ziet er al veelbelovend uit.

H&M heeft prima spankoppelingen van Motor 3,17mm --> Flex-as 3,2mm

Zie linkje: Hydro & Marine

Kost een paar centen, maar is het geld dubbel en dwars waard.
 
dat is idd best prijzig.
wat is eigenlijk het wezenlijke verschil tussen zo'n spantang en een gewone huls met 2 boutjes erin.? (weet de naam niet van die dingen)
 
De huls met de twee boutjes is ongeschikt voor een flex-as, maar wel geschikt voor een verenstaal-as. Een flex-as houdt niet van een schroefje (gaat rafelen, etc.), verenstaal kan daar wel tegen.

Na het varen, moet de flex-as uit de boot worden gehaald, gedroogd worden (keukenrol) en weer voorzien van Teflon-spray. Ik laat 'm bij voorkeur buiten de boot (ivm waterdruppels in de teflon-huls).
 
ik neem aan dat een verenstaal as, gewoon uit een stuk veerenstaal is?
ik heb die nog nooit gezien.

bij mijn pro boat impulse 31 die heeft volgens mij een flex-as maar maakt wel gebruik van zo'n huls. heb hem helaas nog niet terug anders had ik voor de zekerheid even gekeken.
 
Een starre koppeling kan je best gebruiken. Ik gebruik ze ook op mijn Hydromite. Gewoon even je flexas vertinnen waar die de koppeling in gaat.
 
Ja, alles kan, maar het is niet ideaal. Je kunt ook de flexas in de boot laten zitten na het varen. De spankoppeling is echter niet voor de katse viool uitgevonden.
 
Dat is geen vergelijking, want als je de flexas in de boot laat zitten is hij na een paar dagen verroest.
Met een starre koppeling met inbusborging gaat er niks kapot. Ik vaar al jaren zo en heb er geen problemen mee. Een spankoppeling geeft wel een gelijkmatigere inklemming. Maar gezien het grote prijsverschil zou ik voor de starre koppeling gaan.
 
is idd wel een handige site.

zal een kijken als ik de onderdelen binnen heb. het prijsverschil tussen 20 en 2 euro is idd wel erg veel.

hierbij tevens weer een update.

p3070117.jpg


p3070118.jpg


volgens mij ben ik wel toe aan het lamineren.

eens gaan kijken hoe ik dit het beste kan doen, ook met de verschillende hoeken enzo, want ik had begrepen dat ik geen hoeken kan maken met glasmatten.?

ik heb al 24 uurs epoxy en 25 en 50 grams glasmat.
 
Glasmat zal uit zichzelf inderdaad een radius willen maken, een beetje afhankelijk van de dikte hoe groot. Scherpe hoeken kúnnen wel, met wat kunstgrepen zoals een stuk plastic er overheen spannen en de hele zooi dan vacuum te trekken of mallen te gebruiken (ook weer onder vacuum of juist druk).
Ik denk dat je het beste vlak voor vlak kan lamineren, een beetje overstekend en dan trimmen voordat je het aangrenzende vlak gaat doen. Maar dat kunnen de rigger-bouwers je ongetwijfeld beter uitleggen.

Het wordt trouwens wel echt een schitterend bootje zo! :thumbsup:
 
is idd wel een handige site.

zal een kijken als ik de onderdelen binnen heb. het prijsverschil tussen 20 en 2 euro is idd wel erg veel.

.


Waar haal jij een koppeling van 2 euries dan?
Kan wel hoor een starre koppeling maar let wel op dat je de as goed behandelt......
Spankoppeling is idd iets duurder(alhoewel als je een goede starre koppeling hebt je ook tussen de 10 en 20 euro kwijt bent) maar ik zou net zoals eric zei voor de spankoppeling gaan met een flexas......

btw. je maakt er een schitterend bootje van zeg, repect!;)

gr. Arnold
 
Ik hoop dat je in plaats van glasmat glasweefsel bedoelt (kwaliteitsverschil). De 24-uurs epoxy goed afwegen, zo nauwkeurig mogelijk in de juiste verhouding. Alles wat je van eender welke component te veel toevoegt, blijft onverwerkt in het mengsel (dus ook niet extra harder toevoegen). Vlak voor vlak lamineren lijkt me een prima idee. Zelf zou ik volstaan met middendeel 25gr en de rest eenvoudig instrijken met 24-uurs epoxy. Later nog 'ns licht opschuren (nat, kleine korrel) en herhalen.

Het resultaat mag er absoluut zijn, strak gebouwd ;-).
 
ik heb idd een beetje overdreven (en het is niet de goede maat) R2hobbies.com - RC Boat Aluminium Φ2.4mm*Φ3.18mm*20mm Flexshaft Drive Cable Shaft Collect, Collet / Connector, rcbp1839001

ik heb op zich geen problemen om voor kwaliteits producten meer te betalen maar omdat het mijn eerste zelfbouwbootje is wil ik een beetje op de kosten letten en uiteindelijk een grote bouwen met duurdere onderdelen. als ik nu iets verpruts kost me dat tenminste geen vermogen.



dank je wel. het is idd glas weefsel (glass gewebe) komt van een duitse winkel.

ik zou wel graag de hele onderkant doen. hoe lang zou ik dan moeten wachten voordat ik het hoekje kan afsnijden/knippen? of varieert dit heel erg met de verschillende merken epoxy's
 
Als je trouwens eens wat ingewikkelder vlakken moet doen, kan ik je van harte Keperweefsel aanraden. Dat is net wat anders geweven dan normaal weefsel, waardoor het veel beter plooibaar is en daardoor heel makkelijk over wat complexe 3d-vlakken heen kan komen.
 
Back
Top