Bouw J3 Piper - Eindelijk gespoten!!!

• Topicstarter Topicstarter nitrostar
  • Startdatum Startdatum
Als deze 'piep'piper gaat vliegen krijgt hij vanzelf meer v-stelling .... en 10 graden moet voldoende zijn ... 'struts zouden alleen zinvol zijn als de vleugel te veel meebuigt (= te veel v-stelling) ..... gaan vanaf ongeveer 2/3 vleugel lengte (vanuit de romp) naar onderzijde romp en bedoeld om trekkrachten op te nemen (en géén duwkrachten) .... ook als de vleugel gaat flapperen zinvoll (bij gasgeven extra doorbuigen, dat weer een soort vleugelslag genereert als reactie)

Vandaag eindelijk enkele rode spuitbussen kunnen bemachtigen...

Vooraf natuurlijk enkele dingen afplakken.
DSC0001.JPG

Sjekke in actie :lol:
DSC0004.JPG

Na enkele uren spuiten (2 lagen) en nog een beetje tekenwerk voor de ramen waren de onderdelen allemaal gespoten! Zoals te zien heb ik ook even zelf een spinner gemaakt uit depron en het ook een rood kleurtje gegeven.
DSC0006.JPG

Nog even laten drogen en dan kon ik alles eens monteren. Zelf vind ik het gewoon prachtig! Mss wel een rare kleurencombinatie voor een piper maar moeten niet allemaal gele zijn hé :wink:
DSC00007.JPG

DSC00008.JPG

DSC00009.JPG

En dan met Kerstmis heb ik de volgende zender gekregen: de 4EXA van Futaba...
futk40-main.jpg

Nu nog even wachten op goed weer en dan kan ik mijn eerste vlucht maken :?

Ga eerst wel nog de vleugel verstevigen (hangt namelijk door) door een carbon buis van 3mm te bevestigen tussen vleugeltip en onderkant romp. Op deze plaatsen komen dan geplooide buisjes aluminium waar carbon in past...

grtz

Sjekke

Ik heb hem juist gewogen en weegt met alle elektronica erin 360gr! Dat is dus perfect voor het vliegen met de fietsbel...

Het enige waar ik en beetje problemen mee heb is het meten van het zwaartepunt!!! Vlieger balanceerd namelijk op alle punten tussen 45 en 50 van LE... Dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de lipo onderaan de romp zit ter hoogte van de vleugel :?:

Nu zou ik nog iemand van in de buurt willen vinden die een keer met de vlieger wil vliegen en uitbalanceren vooraleer ik mij aan mijn eerste vlucht aller tijden waag :!:

Gisteren eindelijk struts kunnen aanbrengen op mijn piper... Ben namelijk enkele dagen ziek geweest :(

Zoals eerder gezegd zijn dit aluminium buisjes van 4x0,4 waar een carbon staaf van 3mm in zit! Deze staafjes zitten los in de aluminium buisjes zodat de vleugel altijd te demonteren is! Ook kan men zo makkellijk meer V-stelling geven door kleine stukjes carbon te plaatsen in het onderste aluminium buisje...

DSC00003.JPG

DSC000040.JPG

DSC00005.JPG

grtz

sjekke

Gisteren heb eindelijk ook eens mijn nieuwe zender kunnen proberen maar het rare hieraan is dat wanneer ik achteruit ga met de gasknuppel de prop begint te draaien en wanneer ik vooruit ga remt hij... Dus moest ik mijn kanaal van de gas reversen!

Is dit normaal :?:

Stevige struts. Volgens mij kan het veel lichter.

Bij normaal gebruik (geen rugvlucht) heb je alleen trekkachten op de struts. Het zou mogelijk zijn om deze door touwtjes te vervangen en dan werkt het nog.

Als je stil staat, dan moet de strut mischien ook als "steun" werken, maar dat is alleen wanneer er geen enkele eigen sterkte in in de vleugel zit. Bij sommige vliegtuigen met struts zit de vleugel aan de wortel scharnierend opgehange. Dan heb je dus een steun nodig.
In dit geval heeft de vleugel genoeg eigen stevigheid om bij stilstand zonder steun uit te komen.

Over de plaats van de strut:
Je laat het helemaal naar de tip lopen. Hierdoor loopt de strut horizontaler als wanneer je het uiteinde eerder aan de vleugel zou gebruiken.
Dit is voor de krachten niet optimaal.

Normaal zit de strut top op de heft of 2/3 van de vleugel. Het overblijvende tipje red het wel (kleine oppervlakte, dus maar deel van lift kracht, korte hefboom arm).

de struts moeten dus wel vast zitten in de alu busjes. Je moet de vleugel niet omhoog kunnen trekken, wat nu wel kan dus.

Ook had je beter 1mm carbon kunnen nemen. Veel lichter en het is toch alleen voor de trekkracht.

Back