bouw kustwacht schip de visarend

ik ga de visarend bouw en heb gisteren de polyester romp binnen gekregen.
ik heb alleen nog een beetje advies nodig.
wat heb ik allemaal nodig om de boot varend te krijgen?
en hoe kom ik er achter hoe zwaar de motoren moeten zijn.

gr pascal
 
Pascal, succes er mee. Een tip: dubbelpostingen zijn we hier niet zo blij mee, dus hou het op een verslag.
Wat je nodig hebt? De Visarend is een dubbelschroefs schip met waarschijnlijk ook twee roeren.
Dus: 2 motoren en 2 vooruit - stop - achteruit-regelaars. (als je borstelmotoren gebruikt kun je met een regelaar toe, maar die moet wel het vermogen van beide motoren aankunnen!)
Een roerservo. Uiteraard een zender en ontvanger. Als dit je eerste schip is, zorg dan voor minimaal een 4 kanaals zender; je kunt je schip dan uitbreiden met een aantal andere functies (verlichting, boegschroef enz)
Qua motoren heb ik hele goede ervaringen met deze motoren: https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000271&aid=69112&lang=nl
Je hebt wilt een flink schip bouwen, daar horen ook flinke motoren in en forse schroeven onder.
Verder is het belangrijkste gereedschap van de modelbouwer: geduld.
 
roel bedankt voor je reactie.
de dubbele post is een foutje.
ik ben nu al 2 dagen bezig om er achter tekomen wat nou de beste spullen zijn voor mijn schip, want ook al is dit mijn eerste schip ik wil het gelijk goed aanpakken.
ik ben er al een beetje achter welk merk schroef assen ik moet hebben maar hoe kom ik er achter wat de juiste lengte moet zijn?
over de zender ik wil een 6 of 8 kanaals zender hebben want er komt nog een boegschroef in de kraan moet het doen en het waterkanon moet het gaan doen.
 
Pascal, Misschien een rare vraag, maar heb je ook een tekening van het schip? Daarop zou je kunnen zien waar de schroeven zitten en hoe groot de diameter is. De motor/as/schroef-combinatie werkt het best als ze zo recht mogelijk in lijn liggen. Dus kijk op je tekening waar de schroefassen uit de romp komen en teken die plek op/in de romp af.De diameter van de door Roel aangegeven motoren is ongeveer 40 mm. Daar komt nog een paar mm bij voor de motorfundatie. Kijk hoever de askokers uit de romp steken en hoever ze naar binnen door moeten lopen. Tussen de assen en motoren een kardan met dubbele kruiskop en dan moet je de lengte van de assen aardig kunnen bepalen. Voordeel van deze motoren is dat ze op beide einden bevestigingsgaten hebben. Daardoor kun je ze tussen 2 L profielen of hoeklijnen laag inbouwen. De motoren zijn sterk, gebruiken weinig stroom en lopen geruisloos. Schroeven tot 60 mm kunnen ze wel aan, maar ik denk dat jouw schroeven wat kleiner zullen zijn. Neem rustig de tijd om je zo goed mogelijk te oriënteren wat je nodig hebt en wat het allemaal gaat kosten. Teken één en ander eens uit en lees veel bouwverslagen. Zo kom je erachter wat anderen gebruiken als bouwmateriaal en tegen welke uitdagingen ze aanlopen. En Roel zijn laatste regel onderschrijf ik ten volste. Helaas stond ik bij het uitdelen van geduld niet vooraan, maar weet me met dat beetje dat ik me aardig te redden. Succes met het project en deel je vorderingen met ons op het Forum. Gr. Klaas.
 
bedankt klaas,
ik heb inderdaad een tekening maar daar kan ik niet zo heel veel mee maar ik kan inderdaad wel ongeveer de lengte van de as bepalen.
ik wist niet dat je van de orginele bouwtekening van het ship de zelfde maten kon gebruiken voor de motor en de as.
dus ik kan ook de zelfde diameter voor de schroeven en de boegschroef gebruiken?
nog een paar vraagjes:
1.hoe weet ik nou welke snelheids regelaars goed zijn er is heel veel keus(voor de motoren die roel mij heeft laten zien)
2.het zelfde voor de servos welke moet ik kiezen voor een dubbele roer of moet ik daar 2 servos voor hebben.
3.voor de Buhler motoren moet ik daarvoor een 12v accu hebben .
 
1. Lees de bouwbeschrijvingen en zoek eens op Bühler+Bugsier 3 en Smit Finland.
2. Is een beetje afhankelijk van hoe groot het balansdeel aan de roeren is.
Bij mijn Smit Finland hebben beide roeren genoeg aan één standaard servo.
3. Bij mij lopen de Bühlers op 12 volt, omdat ik gebruik maak van regelaars met BEC. De motoren kunnen 18 volt aan, maar als je dan regelaars met BEC wilt hebben ben je wat meer geld kwijt voor de regelaars. Als ik het goed heb is de romp van het schip een semi-verdringer, waardoor het een redelijk grote snelheid kan halen. Als je dat vaargedrag ook wilt nadoen zul je erg licht moeten bouwen (vooral de opbouw). Zelf zou ik dat om twee redenen niet willen.
a. Meestal varen modellen toch al boven hun schaalsnelheid.
b. Het lijkt me een rank schip dat snel varend gauw op zijn kant gaat.
Neem de tijd om de tekening(en) die je hebt te leren lezen. Er moet veel meer uit te halen zijn dan dat je nu denkt.
Je zult erachter komen dat niet overal pasklare modelbouwcomponenten voor zijn. Dan zul je of consessies moeten doen aan de schaal of zelf dingen moeten maken. Om zelf te maken is (soms heel) wat inventiviteit nodig.
Daarom, begin niet van alles te kopen, maar kijk eerst wat en hoe je het wilt aanpakken. Daarna schaf je de spullen aan die je op dat moment nodig hebt. Neem dit niet al te letterlijk want het is mijn kijk op wat je wilt. Probeer alleen maar om je wat teleurstellingen te besparen.
De motoren van het model hoeven natuurlijk niet op dezelfde plaats te staan als in het echte schip. In het model is het meer een kwestie van uitlijning en gewichtsverdeling. Geheid dat je nu nog meer vragen hebt, maar nu eerst een paar dagen aan je huiswerk. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn inderdaad ranke schepen maar daarom hebben de 1:1 ook active stabilizers van Quantum.
Zomaar omslaan doen ze niet. De romp is van staal en de opbouw van aluminium.
Origineel zijn het verstelbare schroeven, zal even wat foto's voor je opzoeken, ben recent nog bij een dokking van een nieuwer zusterschip geweest.

Groet,
Mathieu
 
beste pascal
wij zijn een vriendenvaargroep marine modelbouw nl de be wij hebben ook kustwacht afdeling in de groep je welkom in de groep en wij help je met de project en wij worden ook door damen naval shipyard ondersteund en je heb deze ook in de nederlandse marine kleuren en je bent aan een heel mooie project bezig we help je met je project met vriendenlijke groeten van marine modelbouw nl de be

www.marinemodelbouw.nl
info@marinemodelbouw.nl
 
vis-r.jpg
 
Slimme start Pascal,kleef voor je gaat verder werken nog een strookje tochtstrip of vilt op en onder je staander.
Zo beschadig( krasjes) je later je romp niet en de tafel blijft ook krasvrij

succes, vgr Marc
 
vandaag weer iets gedaan.
aangezien ik nog niet de spullen heb voor de aandrijving, ben ik maar begonnen aan een kleine detail, de rand van de romp bij gewerkt
 
Back
Top