1. Lees de bouwbeschrijvingen en zoek eens op Bühler+Bugsier 3 en Smit Finland.
2. Is een beetje afhankelijk van hoe groot het balansdeel aan de roeren is.
Bij mijn Smit Finland hebben beide roeren genoeg aan één standaard servo.
3. Bij mij lopen de Bühlers op 12 volt, omdat ik gebruik maak van regelaars met BEC. De motoren kunnen 18 volt aan, maar als je dan regelaars met BEC wilt hebben ben je wat meer geld kwijt voor de regelaars. Als ik het goed heb is de romp van het schip een semi-verdringer, waardoor het een redelijk grote snelheid kan halen. Als je dat vaargedrag ook wilt nadoen zul je erg licht moeten bouwen (vooral de opbouw). Zelf zou ik dat om twee redenen niet willen.
a. Meestal varen modellen toch al boven hun schaalsnelheid.
b. Het lijkt me een rank schip dat snel varend gauw op zijn kant gaat.
Neem de tijd om de tekening(en) die je hebt te leren lezen. Er moet veel meer uit te halen zijn dan dat je nu denkt.
Je zult erachter komen dat niet overal pasklare modelbouwcomponenten voor zijn. Dan zul je of consessies moeten doen aan de schaal of zelf dingen moeten maken. Om zelf te maken is (soms heel) wat inventiviteit nodig.
Daarom, begin niet van alles te kopen, maar kijk eerst wat en hoe je het wilt aanpakken. Daarna schaf je de spullen aan die je op dat moment nodig hebt. Neem dit niet al te letterlijk want het is mijn kijk op wat je wilt. Probeer alleen maar om je wat teleurstellingen te besparen.
De motoren van het model hoeven natuurlijk niet op dezelfde plaats te staan als in het echte schip. In het model is het meer een kwestie van uitlijning en gewichtsverdeling. Geheid dat je nu nog meer vragen hebt, maar nu eerst een paar dagen aan je huiswerk. Succes ermee! Gr. Klaas.