Bouw Lafayette (Beginner)

• Topicstarter Topicstarter jpderuiter
  • Startdatum Startdatum
Hoi JP

Past niet??

Bij mij past het wel en ook nog met de magnetiche schakelaar erbij maar ik gebruik een klein type 8 kanaals ontvanger van de firma ACT en zonder problemen ,ik heb deze ook in drie vliegtuigen zitten waarvan één electo kistje en de andere twee in twee schaal kisten.

En dat doe ik echt niet als ik deze ontvangers niet vertrouw.

Maar jouw ontvanger is mischien gewoon veel groter. :|

Ik heb mijn schakelaar er wel in zitten omdat daar dan gelijk mijn laad bus aan vast zit en ik wil niet iedere keer de accu los moeten maken.

Ook omdat ik alle connectoren met schilders tape borg zodat het niet los zal schieten wanneer ik het techrek in of uit de boot schuif.

vr gr

Jan Huizenga

Hoi JP

Ik dus niet. :cry: :cry: :cry:

Maar een paar fijne dagen toegewenst aan u allen. :xmas: :lol:

gr

Jan Huizenga

Ieder zn vak hè.

Ik ben nu met de toren bezig en heb een vraagje over de duikroeren.
Moeten ze aan de kant van de toren rond geschuurd worden zodat ze mooi aansluiten op de toren?
In de handleiding lijkt het van niet, en op de foto's op de cd ook niet, maar dan zit er bij mij een kier van ong. 5mm tussen.
Vindt ik niet zo mooi.
En draaien hoeven ze toch niet.

En is bij het afstellen van de roeren horizontaal=evenwijdig met de onderkant van de toren, of moet ik wachten tot de hele boot in elkaar zit?

:xmas: En uiteraard iedereen fijne kerstdagen toegewenst :xmas:

JP

Hoi JP,

Over de naad tussen toren en duikroeren verschillen de meningen. De echte boot heeft daar ook een fikse kier zitten: de duikroeren kunnen nu eenmaal bij de Lafayette class volledig verticaal draaien (door ijs heen breken) en als dat mogelijk is, moeten ze wel 'over' de trapsporten heen kunnen draaien.
Een beetje aansluitender dan ze uit de doos worden geleverd is wel raadzaam. Bij mij zitten ze in ieder geval redelijk strak aan (behalve aan de voorzijde, daar is een taps toelopende kier van een mm of 2.
Voor wat betreft de vraag 'wat is horizontaal' even het volgende:
die duikroertjes zijn niet bestuurd, maar neem maar van mij aan dat ze wel degelijk invloed hebben op het vaarbeeld van de boot onderwater! Vergis je niet dat de Lafayette er heel leuk de gang in zet, en dan gaat de stand van de voorste duikroeren echt meespreken. Richt ze dus zoveel mogelijk 'horizontaal' uit op horziontale lengteas van de romp. Lijm ze echter NIET vast! Het beste is om de duikroeren zo vast te zetten dat je ze de hoek ervan voor iedere vaart wat kunt afstellen. Een veerring aan de binnenzijde van de toren rond de as van de duikroeren is een methode.
Voordeel van de verstelbaarheid: je hebt zo een soor mechanische trim. Je kunt de duikroeren dan zo afstellen dat je Lafayette bij de kruissnelheid precies goed gaat liggen: dit is makkelijker dan op ieder soort water opnieuw het trimgewicht aan te passen.
Werk je met een lage-regler, dan denk ik dat Jan hier mooi een stukje over kan zeggen...

Jos

OK, de roeren moeten dus wel kunnen draaien.
Ik snap alleen niet helemaal hoe die constructie met de veerring werkt.
Bedoel je dat je aan beide zijden aan de binnenkant van de toren veerringen aan de as soldeert?

Gr. JP

Niet dat soort veerringen. Misschien heten ze anders, maar het zijn van die hele dunne ringetjes met aan de binnenzijde een soort tandjes. Als je ze op een asje schuift klemmen ze zich a.h.w. vast, waardoor je bij de Lafayete voldoende wrijving kunt ontwikkelen dat de roeren blijven staan in de stand waarin je ze zet.

Jos

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt.
Zoiets zeg maar:
pushon.jpg

Dat is inderdaad een goeie oplossing.
Nu moet ik ze alleen nog zien te vinden...

JP

pushon.jpg

Deze worden meestal meegeleverd met kleine drie-standen-schakelaars in de elektronicazaak.

Roel (Die blij is dat hij ook eens een nuttige duit in het onderwaterzakje heeft kunnen doen... :wink:

De ringen die bij schakelaars worden gebruikt zijn deze:
shakeproof.jpg

Ze zorgen ervoor dat bij trillingen de moer niet los trilt.
(En zijn voor mijn toepassing dus niet bruikbaar. Sorry, maar toch bedankt voor je reactie)

JP

Hoi Zinkerds

Was ik weer.

Ik heb bij mij om mijn duik roeren zwaar te laten draaien een stukje siliconenslang (brandstofslang voor model motoren)gebruikt.

Dus bij het insteken van de as door de toren, meteen ook door een te lang afgesneden slangetje wurmen waardoor de as wat klem gezet wordt en klaar is uw zwaar lopende duikroer. :wink:

Slangetje zit voor alle duidelijkheid in de toren.

Je kunt nu met varen de boel een beetje verstellen en dat is best wel handig .

Zo kun je inderdaad de trim verschillen opvangen die je krijgt als je in buitenwater vaart zoals Jos al vertelde .

Werkt natuurlijk alleen als je vaart niet in Hover.

Bv in mijn testbak met leidingwater en ik laat daar mijn boot perveto
zweven en ga dan daarna vol zelfvertrouwen naar het buitenwater toe,waar je na een tijdje stomverbaasd naar een gezonken boot staat te kijken :oops: terwijl dat dus in 85% gevulde staat is.
Dus 5 gram lood eruit aldaar en probleem opgelost.

Altans bij dat water en nu behoorlijk drijven in mijn testbak (toren bijna half uit het water)

Waterkwaliteit maakt dus echt uit, kom ik zo wel achter.:roll: :roll:

Ach houdt je bij de waterkant. :banana:

gr van Jan

Voor die ringen hoef je niet bij een bouwmarkt te zoeken is gebleken, maar een ijzerwarenzaak zou ze gewoon moeten hebben.
De fixet hier in Rhenen had ze iig nog ergens in een vergeten hoekje liggen.
Hij noemde het borgringen, maar daar zijn erg veel uitvoeringen van, maar goed, ik heb ze nu.

Maar de oplossing van jou, Jan, is veel simpeler.
Ik zat mn hoofd al te breken hoe ik die ringen op de goede manier op de as kreeg, maar ik ga nu voor een stukkie siliconenslang.

Maar ik denk dat ik ga wachten met monteren, want het lijkt mij het slimst om de boot te verfen zonder de bewegende delen erop.
Dus eerst maar eens de toren en raketbult op de romp lijmen.

Gr, JP

Hoi JP

Leuk te horen dat je voor het slangetje gaat.

Maar effe een tip, de asjes die engel al voor jou en mij in de richtings roeren en in één kant van de duikroeren heeft gestoken heb ik nu ondertussen allemaal (oke oke vier maar) vast gelijmt de sub liep iedere keer uit het roer en toen bleek eerst onder los te zitten en later de bovenste 8O 8O van de richtings roeren en die éne in het duik roer zit ook niet vast, het is maar dat je het weet. :wink:

gr

Jan

Bij mij zitten alleen bij de richtingsroeren de asjes er al in.
Maar reuze bedankt weer voor de tip.

JP

Hoi JP

En vaart hij al ? :lol: :lol:

Ben gewoon benieuwd hoe het gaat,en ik vind het een beetje stil zo.

Vriendelijke groeten,

Jan Huizenga.

Hoi Jan,

nee hij vaart nog niet.
Dat is een beetje het nadeel van mij: soms heb ik gewoon geen zin om ergens geduldt voor op te brengen, en dan moet ik gewoon ff een weekje wat anders gaan doen, anders wordt het niks. :roll:

Ik heb het gat voor het luik uit de achterkant gezaagd (wat een rotherrie zo'n dremel in mn kleine huissie 8O ) en het luik past dus voor geen meter.
Ik weet nog niet of het gat of het luik niet goed is, maar toen had ik geen dus geen zin meer.

Volgende week maar weer eens aan de gang.
Ben bang dat het een langere termijn project gaat worden, maar ja, dat houdt je van de straat hè...

JP

Hoi JP

En En En ?

Ben zelf nu begonnen met de Robbe 2540 ook wel een uitdaging omdat hij natuurlijk statisch moet duiken,maare het kan natuurlijk niet zo wezen dat ik straks daarmee sneller klaar ben dan jij JP :D :D :D

Effe ruien had ik even zin in.

Groeten

Jan

Ja ja ja :wink:

Het schiet niet zo heel hard op, maar ja, door de week geen tijd (lees: na een dag werken geen zin :oops: ), en in het weekend heb ik ook niet altijd tijd.

Verder heb ik niet echt twee rechterhanden wat priegelwerk betreft :oops: , dus dat werkt ook niet mee :wink:

Maar goed, de toren en raketbult zijn nu klaar om te spuiten, maar ja, ik woon op een flatje, dus niet echt handig om binnen te spuiten.
En het weer werkt ook niet echt mee...

Ik doe mn best :)

JP

Back