bouw libeurna romeins slagschip

bij ons in millingen zijn ze beezig met het romeinse slagschip de libeurna 1:1 en ik kon daar aan officieële tekenigen komen en een dvd waar gebruiks aan wijzingen staan dus bij deze ga ik hem na bouwen en als 1e hem bestuurbaar maken(de ijgenaar heeft gezecht dat als dat lukt dat ik dan in de lokale krant ga komen heeft hij afgesproken)

Dat zal nog een hele kluif gaan worden vrees ik.

Je hebt wel het voordeel dat alles in 1:1 al "voorgedaan" wordt.

Vooral de mechanische aansturing van de roeispanen is erg moeilijk aangezien dit een elyptische beweging is waarbij bij de voorkeur de roeispanen ook nog een kwartslag moeten draaien bij de terugslag boven water.

In Dortmund is ieder jaar een werkend model te aanschouwen, ik meen in een schaal 1:5 of 1:10 ,houdt me dat ten goede. Het is in ieder geval een bakbeest van minstens 3 meter lang en 2,5 a 3 m1 breed.

klopt maar ik heb nu ook heel erg informatieve fotos gekregen en de orginele tekening o en het was een patroullië schip inplaats van slag schip mijn exusses

even een huishoudelijke medeling ik heb orginele tekeningen en foto's die mogen niet op het forum alleen wel de foto's van het schip zelf wel ik mag er geen bouw info bij geven maar wel wat waar en waneer en niet hoe mijn excusses

Ben erg benieuwd naar je resultaten. Neem aandat je geen bouwfoto's maar wellicht wel voortgang foto's kan laten zien. Succes!

Gr,
Freek

dat wel maar ik zla een vragen mischien een beetje onduidelijk er op zetten deta je niet alles ziet kan wel maar niet helemaal goed er op dus maar ja morgen beginnen ze weer dan kan ik het vragen

ik heb er foto's van gemaakt van de kiel ik mag er wel wat over uit leggen heb ik gevraagt en dat mocht wel aleen niet uitgebrijdt dus jullie krijgen het gelukkig te zien

dit is de hele lengte het zijn 3 balkjes in totaal de inkepingen die je ziet daar komen nog halve ronder balken op te staan voor het skelet als dat is gedaan kan ik beginnen met de spanten(totale lengte 70cm)

Laatst bewerkt door een moderator:
de riemen worden aan gedreven door 2 motoren met een ronde schijf die hoeven niet zo groot te zijn of veel kracht hebben de schaal is vast op 1:25en de roeren door een servo die hoeven niet apart dat wordt te lastig en de riemen kan ik vragen hoe dik ze is het echt zijn en ik heb foto's dus dat wordt geen probleem beste baggeraar
want bij ons zoals ik al zij zijn ze hem 1:1 aan het bouwen dus dat zit wel goed en ik mag daar ook helpen dus ik kan een helehoop vragen en zien en op meten.

ik heb nu spijkertjes gekregen van de kunst huis (meld toren millingen) daar ken ik hun en toevallig lijken die ook een beetje op naainagels

mijn boot krijgt als het goed gaat van af morgen een andere bouw plaats bij de echte liburna in het museum deel van het gebouw daar krijg ik als het lukt een klein stukje en ik kn ook het hout gebruiken wat hun gebruiken dus das makkelijk en leuk voor mensen die het willen bewonderen allen hij zal wel achter een glazen plaat staan als ik er niet aan bouw

Mooi, ben benieuwd hoe het eruit ziet. Als bezoekers er naar mogen kijken kun je hier ook wel veel foto's plaatsen ;).

Succes,

Freek

haha dank je dat gaat wel lukken alleen wat ik al heb gaat weg en veranderd in ijk wat hun hebben en dat kan ik dan dan gewoon op maat en vorm zagen dus gaat wel lukken en over 2 of 3 maanden is het ook een klein museumpje je kunt de bouw bekijken en vondsten bekijken

Myren,
Ik wilde je aanraden het volgende boek eens door te kijken:

Handboek voor de houtscheepmaker
van: Cornelis Brinkman & Jan Lienos
bewerkt door: Jan Pieter Puype
uitgegeven door: 1980 Holland Universiteits Pers BV Amsterdam.
ISBN 90 302 9652 6

bedankt dtat gaat wel lukken qik heb nu hand in het verband van wegen een blesuren met sporten dus ik kan op het moment niet veel doen maar als het er af s ga ik als een trein aan de slag:D

Back