Bouw Longshot 2 van Horesji

Frans Bal zei:
Hoi Ruud,

Leuk dat het geheel werkt zoals bedacht.
Ik ben benieuwd naar hoeveel mA het LEDje en de hele schakeling trekt.

Wat je kan verzinnen is er vaak gewoon te koop.
LRP LiPo RX regulator
Nog eentje
team lossi
nog een
nog een

Groet

Frans

DE meeste daarvan, behalve de onderste, had ik ook al gezien. De meeste units zijn uit de wereld van de recerij met brandstof aangedreven auto's. Gewicht spaalt daar maar een beperkte rol en dat is te merken. Gemiddeld zitten deze oplossingen rond de 15 a 20 gram. Sommige zijn ook behoorlijk aan de maat. In de DLG omgeving gaan de grammen natuurlijk wel meetellen. Ik heb het zaak je nog even op de weegschaal gelegd en regelaar inclusief laadconnector en RX connector wegen samen 4 gram!

Ik heb gister in de proefopstelling ook naar het stroomverbruik gekeken. De indicatie LED is low power en in geconfigureerd voor 4 mA bij 7 Volt. Wat de regelaar gebruikt heb ik niet kunnen meten. Dus dat is minimaal.

Ruud
 
Even een update van de voortgang.

Ja de vakantie is over en de baas begint weer behoorlijk tijd op te slokken. Bouwen gaat dus niet zo snel. Temeer omdat mijn zoon (FritsieBoy) ook de DLG smaak te pakken heeft en zondag de 16e ook mee wil doen. Ik ben dus tussen neus en lippen door ook maar een OFA2 in elkaar aan het prutsen. Kan hij ook vliegen. :)

Goed in de tussentijd heb ik een aantal malen contact gehad met Arnold2. Het blijkt dat het met de 5 kanaals Jeti wel kan, maar dat dat met de MX12 toch behoorlijk lastig wordt. Ik heb dus gekozen voor de andere ontvanger. Ook 5 kanaals, maar daar is kanaal5 als kanaal6 geschakeld. Als ik instel dat ik flapperons heb werkt het gewoon in een keer :D

Ik heb de servosteun voor richtings en hoogteroer in elkaar zitten en de ook de servo's zitten gemonteerd.

normal_IMG_1837.jpg


Voor de rest heb ik me bezig gehouden met de elektronica. Het geheel zit nu in elkaar en werkt als een zonnetje.

IMG_1838.jpg


Rechts zie je de 3.5mm connector met het label 'remove before flight'. Deze connector schakelt het geheel keurig uit. De Lipo is dan volledig afgeschakeld. Vlak ernaast is ook het LEDje te zien dat via het gaskanaal de status van de Lipo weergeeft. Ik hou bij vliegen gewoon het gas erop. Dan brand het LEDje. Op het moment dat deze uitgaat is de liposaver van de regelaar en is de spanning onder de 6V (3V per cel) gedaald. Op de 'uitschakel' connector kan ik ook een laadkabel aansluiten om de lipo weer op te laden. Om zo nu en dan te kunnen balanceren blijft de balanceer stekker van de lipo via het luikje in de romp bereikbaar.

Onder de lipo zie je de gebruikte regelaar en bovenin zie je de speciale te maken kabel om de ailerons in de vleugels te kunnen aansluiten.

Zoals het hier ligt is het klaar voor inbouw. De gaten in de romp worden nu gemaakt. Ik moet alleen nog even kijken waar ik de antenne laat. Ik denk dat ik die maar onder de servo's uit de romp laat komen.

Ruud
 
Een update.

De LS2 is bijna klaar. De pook moet nog aan de romp worden vastgezet, maar de staartsectie zit er helemaal op. Ook alle elctronica zit er nu in. Ik heb alleen nog niets vastgezet om nog wat te kunnen schuiven met het zwaartepunt.

Wat moet er nog gebeuren:

  • Pook lijmen
  • blade plaatsen
  • Elektronica vastzetten
  • Roeren aansluiten
  • Zender inregelen

Kortom het ziet er naar uit dat de LS2 de 16e mee gaat naar Vlaardingen :D

Wat betreft de blade heb ik wat vragen. Die moet ik natuurlijk wat profiel geven en dan ik de vleugel plaatsen. Nu is de handleiding daar niet zo duidelijk in. Veel van de handleiding is nog LS2 en die heeft een stift. Ik heb voor de plaatsing 2 vragen:

Moet de blade in de vliegrichting staan of evenwijdig aan de vleugel.


pegplace.gif


Dus plaatsing A of B in bovenstaande tekening?

Als ik de blade in de vleugel plaats, moet deze dan loodrecht op de vleugel staan of evenwijdig aan de romp?

Ik kan hierover geen goed uitsluitsel vinden. Graag jullie advies.

Ruud
 
Ruud,

Mocht er in de tip een duidelijke versteviging zitten moet je daar natuurlijk wel rekening mee houden. Verder is de plek niet zo belangrijk. Als hij maar voor jou gevoel op een lekkere plek zit. Niet te ver van de rand zodat bij het gooien in je vingers snijdt.
De richting is ietsje met de achterkant naar buiten. Bij de Aspirin staat 3 graden aangegeven. Persoonlijk vind ik dit inderdaad erg prettig. Arno heeft eens aangegeven dat 4 to 5 graden of zelf nog meer een winst gaf in de werphoogte. Bij mijn tweede Aspirin heb ik dat gedaan maar het bevalt me niet. Het ligt niet lekker in de hand.
Stift staat wel haaks op de vleugel. Dus niet scheef inlijmen.

Tot zondag
 
De bezoekers van de Vlaardingen Fly In hebben gezien wat er met de LS is gebeurd. :cry:

Ik heb de breuk van de pook nog eens goed bekeken en ik heb denk ik toch nog een meevaller. De breuk is redelijk 'clean'. Ik kan hem denk ik met dikke CA weer lijmen en richten. Maar dan moet er nog wel een versteviging op. Moet ik daar nou een matje overheen plaatsen? Ik zat zelf te denken dat ik misschien glasvezelband kan gebruiken. Dat heb je in diverse breedtes. Is alleen wel gelijk 260gr/m2 is specifiek voor het omwikkelen van buizen. Of is dit overkil en kan ik beter een 58gr matje plaatsen.

2e. De longshot heeft net als veel anderen fullsize gewoon een V stelling. Bij de ls2 is dat 6 graden. Is het dan niet veel handiger om bochten te draaien met het richtingsroer? Kortom de ailerons maar wienig te gebruiken bijvoorbeeld in de thermiek om meer gecoordineerd te sturen en dus krapper te kunnen draaien? Of draai je met de ailerons. Ik kan natuurlijk makkelijk omschakelen. Ik hoef alleen de MX12 maar te wisselen tussen mode 2 en mode 4 toch? Als ik met het roer ga sturen gebruik je de ailerons alleen om eventuele extra langsrotatie op te vangen of als flaps/remkleppen.

graag uw aller advies :)
 
Ruud,

Wat betreft het gebruik van rudder en aileron lees dit artikel even.

De schade is erg jammer maar goed te repareren en dan kun je in Zoetermeer ook nog bij de F3K meedoen :D Een soortgelijke breuk bij een Blaster heb ik enige tijd geleden succesvol gerepareerd door in de lengterichting rondom te versterken met roving. Eerst inderdaad de breuk fixeren met CA.
 
Theo zei:
Ruud,

Wat betreft het gebruik van rudder en aileron lees dit artikel even.

Dit artikel beschrijft het gecoördineerd vliegen zoals ik dat ook in het mensgedragen zweefvliegen heb geleerd. Op die basis heb ik nu ook de zender ingericht. Kortom je geeft met de aileron de helling. Neveneffect van deze helling is en rotatie om de topas waardoor je een bocht inzet. Met het roer compenseer je het haakeffect en de slip/skid.

Door de relatief grote V stelling van de longshot (in tegenstelling tot de grote zwevers) van totaal 12 graden tussen de 2 vleugelhelften krijg je toch een ander gedrag. Vandaar dat ik me afvraag waar je nu primair mee stuurt. Arnold heeft me heel fijn geholpen en die gaf eigenlijk al aan primair met het roer te sturen en de ailerons eigenlijk alleen in steile bochten te gebruiken bij het thermisch draaien.

Ik ga vandaag de spullen halen voor een reparatie. Mocht het allemaal lukken dan komt de LS2 in Zoetermeer weer in beeld. :)

Ruud
 
hunter58 zei:
De bezoekers van de Vlaardingen Fly In hebben gezien wat er met de LS is gebeurd. :cry:

Ik heb de breuk van de pook nog eens goed bekeken en ik heb denk ik toch nog een meevaller. De breuk is redelijk 'clean'. Ik kan hem denk ik met dikke CA weer lijmen en richten. Maar dan moet er nog wel een versteviging op. Moet ik daar nou een matje overheen plaatsen? Ik zat zelf te denken dat ik misschien glasvezelband kan gebruiken. Dat heb je in diverse breedtes. Is alleen wel gelijk 260gr/m2 is specifiek voor het omwikkelen van buizen. Of is dit overkil en kan ik beter een 58gr matje plaatsen.

2e. De longshot heeft net als veel anderen fullsize gewoon een V stelling. Bij de ls2 is dat 6 graden. Is het dan niet veel handiger om bochten te draaien met het richtingsroer? Kortom de ailerons maar wienig te gebruiken bijvoorbeeld in de thermiek om meer gecoordineerd te sturen en dus krapper te kunnen draaien? Of draai je met de ailerons. Ik kan natuurlijk makkelijk omschakelen. Ik hoef alleen de MX12 maar te wisselen tussen mode 2 en mode 4 toch? Als ik met het roer ga sturen gebruik je de ailerons alleen om eventuele extra langsrotatie op te vangen of als flaps/remkleppen.

graag uw aller advies :)

Voor reparatie aan de pook zou ik een dun matje nemen (25a50 gr) en daar een driehoek uit knippen met 2 langere zijdes en 1 zijde van b.v. 10 cm. Deze driehoek insmeren met epoxy en dan de korte zijde op de breuk leggen en dan de pook een aantal keren omwikkelen. Hierdoor zorg je dat je niet een nieuw zwak punt kreéert omdat de laagjes steeds verspringen.

Wat het sturen betreft, Je richtings roer zal niet genoeg uitslag hebben om een kist met 6 gr v-stelling lekker en gecontroleerd te vliegen. Met name in turbulentie zul je snel moeten reageren en dan komt een richtingsroer te kort.
 
hunter58 zei:
2e. De longshot heeft net als veel anderen fullsize gewoon een V stelling. Bij de ls2 is dat 6 graden. Is het dan niet veel handiger om bochten te draaien met het richtingsroer? Kortom de ailerons maar wienig te gebruiken bijvoorbeeld in de thermiek om meer gecoordineerd te sturen en dus krapper te kunnen draaien? Of draai je met de ailerons. Ik kan natuurlijk makkelijk omschakelen. Ik hoef alleen de MX12 maar te wisselen tussen mode 2 en mode 4 toch? Als ik met het roer ga sturen gebruik je de ailerons alleen om eventuele extra langsrotatie op te vangen of als flaps/remkleppen.

graag uw aller advies :)

Ik vlieg met de Longshot I met veel plezier moet ik zeggen.

Sturen doe ik grotendeels met het richtingsroer alleen moet je een bocht wel inzetten met behulp van ailerons, anders gaat ie niet.

eenmaal in de bocht kun je de bocht vlak houden door zelfs tegen rolroer te geven.

resultaat een mooie vlakke bocht.

Groet, GJ
 
hunter58 zei:
De bezoekers van de Vlaardingen Fly In hebben gezien wat er met de LS is gebeurd. :cry:

Daar was ik helaas niet bij maar ik sta wel op het punt een LS 2 te bestellen dus ik ben benieuwd of de oorzaak veroorzaakt is door een zwakke constructie of een stuurfout.

En hoe vliegt i voor zover je hebt kunnen vliegen?

Henk-Jan
 
HJP zei:
hunter58 zei:
De bezoekers van de Vlaardingen Fly In hebben gezien wat er met de LS is gebeurd. :cry:

Daar was ik helaas niet bij maar ik sta wel op het punt een LS 2 te bestellen dus ik ben benieuwd of de oorzaak veroorzaakt is door een zwakke constructie of een stuurfout.

En hoe vliegt i voor zover je hebt kunnen vliegen?

Henk-Jan

Wat is er precies gebeurd. Na een aantal simpele handstarts vloog de ls2 eigenlijk ondanks de flinke wind mooi vlak. Tijd om maar eens wat meer te proberen. Zonder ook maar iets op de zender te veranderen een heel rustige draai en vlak weg laten komen. Nu heb ik nog nooit full size gevlogen en met stijgende verbazing zie de lS2 moeiteloos in een strakke vlucht stijgen. Let wel het was niet eens een echte worp, meer een rustige draai. Toch kwam hij al ver boven de bomen uit. Ik vlieg even tegen de wind en draai een ruime bocht naar downwind met het idee een circuit te vliegen. Dat gaat zonder rare fratsen en hij reageert erg mooi. Het downwind loopt alleen wel vlak langs een bomenrij en door de turbulentie bij een flinke windstoot valt hij over een vleugel weg. Door de rugwind heb ik niet voldoende snelheid en krijg ik hem niet gecompenseerd. Dat ligt gewoon aan mijn eigen vliegervaring. Hij raakt met de tip de grond en maakt daar een radslag. Door de klap breekt de pook iets achter het rompje.

en dat ziet er dan zo uit:

Dlg6.jpg


(met dank aan craylegscrane voor de foto)

Kortom... eigenlijk moet je een maiden natuurlijk bij stil weer doen en ik was niet genoeg bekend met de kist om goed te reageren. Die combinatie heeft het probleem opgeleverd. Hij is echter best wel sterk hoor en ik vond hem erg mooi vliegen. Het is ook gewoon een mooi afgewerkt en compleet model. Ik krijg ook alleen maar terug van onze collega-vliegers dat ik een goed presterend model heb gekozen. :)

Ruud

[edit]ik heb de spullen al in huis. Dus ik kan van de week aan de reparatie beginnen [/edit]
 
Alex Hoekstra zei:
Voor reparatie aan de pook zou ik een dun matje nemen (25a50 gr) en daar een driehoek uit knippen met 2 langere zijdes en 1 zijde van b.v. 10 cm. Deze driehoek insmeren met epoxy en dan de korte zijde op de breuk leggen en dan de pook een aantal keren omwikkelen. Hierdoor zorg je dat je niet een nieuw zwak punt kreéert omdat de laagjes steeds verspringen.

Alex,

Het 25gr doek heb ik in ieder geval al in huis. Ik kan je alleen niet goed volgen. Dus maar even voor de zekerheid. Kan je schetsmatig aangeven hoe je het doekje op de breuk plaatst en wikkelt? Ik zie dat verspringen namelijk niet zo voor me.

Ruud
 
Even weer een status update:

Zoals ik al zei is het een redelijke 'schone' breuk. Gisteravond heb ik de Longshot op tafel gelegd en ben ik zorgvuldig gaan passen en uitlijnen. Na ongeveer een uur passen, meten, schuiven, draaien had ik een goed gevoel om de volgende stap te maken: lijmen

Eerst met medium CA de bovenkant verlijmd en met activator behandeld. Daarna ook de onderkant op dezelfde wijze aangepakt. Na wat schuren en schoonmaken blijven er dan nog de nodige kleine kiertjes over waar medium CA niet inloopt. Bijvoorbeeld daar waar de afzonderlijke vezels zijn losgekomen. Met dunnen CA heb ik ook die plekjes behandeld. Na wat droogtijd met 400 waterproof de lijmresten weggehaald en daarna met 1200 waterproof de boom weer glad gemaakt. Dit is het resultaat:

IMG_1839.jpg


Ik ben niet ontevreden. Wel heb ik nu een probleem met de dynema lijnen. Die had ik er natuurlijk vooraf gewoon uit moeten halen :? :oops: Maar ze waren zo handig om de boom van binnen uit bij elkaar te houden tijden het lijmen :!: Wel je voelt het natuurlijk al aankomen ze zaten uiteindelijk vast. gewoon meegelijmd. Je moet maar bedenken dat de lijmverbinding dan van binnenuit al is versterkt 8O :?

Ik heb uiteindelijk de lijnen zo ver als mogelijk weggeknipt. Ik stap nu maar over op een push pull met carbon. Binnendoor kan ik die toch niet laten lopen? Volgens mij krijg ik dan behoorlijke flutter. Dus dan maar buitenom en zekeren aan de boom. Even wat vraagjes:
  • Hoe zet je de rod vast aan de servo? Aan de roerkant kan ik zelf wel een quicklink maken met shrinktube en verenstaal. Maar de andere kant? Ik zou graag kunnen verstellen om de 'nul'stand in te regelen
  • Hoe zeker je de rod aan de boom? Teflon is niet lekker te lijmen. En hoe groot mag de afstand tussen de zekeringen zijn?
  • zal ik de rods bij de breuk mee glassen of juist niet. Kortom onder het glas of er bovenlangs?

Ik ben nu klaar om te glassen. Wacht nog op een toelichting op de reactie van Alex. Ik heb al even met een stukje gespeeld, maar ik kom er niet uit.

Ruud
 
Ruud,

Ik weet het niet zeker, maar stel je eens een driehoekig servetje voor dat je oprolt, je krijgt dan in het midden
meer lagen over elkaar dan aan de uiteinden. Volgens mij is dit wat Alex bedoeld, en ik kende deze truuk nog
niet. Je krijgt op deze manier idd een mooie overgang van de breuk naar het goede gedeelte van de pook.

Ik zet er altijd gewoon een buisje om heen van een andere pook maar dan krijg je idd een abrupte overgang
en natuurlijk hij breekt dan direkt na het buisje...dus Alex zijn methode is simpel elegant en goed.

Cheers

Bart
 
de materiaalverzamelaar zei:
Ruud,

Ik weet het niet zeker, maar stel je eens een driehoekig servetje voor dat je oprolt, je krijgt dan in het midden
meer lagen over elkaar dan aan de uiteinden. Volgens mij is dit wat Alex bedoeld, en ik kende deze truuk nog
niet. Je krijgt op deze manier idd een mooie overgang van de breuk naar het goede gedeelte van de pook.

Ik zet er altijd gewoon een buisje om heen van een andere pook maar dan krijg je idd een abrupte overgang
en natuurlijk hij breekt dan direkt na het buisje...dus Alex zijn methode is simpel elegant en goed.

Cheers

Bart

Dit is precies wat ik bedoel. Na het wikkelen zou je met Tape de boel kunnen omwikkelen om een mooie strakke en homogene verbinding te krijgen.
 
hunter58 zei:
Ik stap nu maar over op een push pull met carbon. Binnendoor kan ik die toch niet laten lopen? Volgens mij krijg ik dan behoorlijke flutter.
Ehh... waarom denk je dat je nu flutter krijgt?

hunter58 zei:
Even wat vraagjes:
  • Hoe zet je de rod vast aan de servo? Aan de roerkant kan ik zelf wel een quicklink maken met shrinktube en verenstaal. Maar de andere kant? Ik zou graag kunnen verstellen om de 'nul'stand in te regelen
  • Hoe zeker je de rod aan de boom? Teflon is niet lekker te lijmen. En hoe groot mag de afstand tussen de zekeringen zijn?
  • zal ik de rods bij de breuk mee glassen of juist niet. Kortom onder het glas of er bovenlangs?
Ik weet dat Martijn Vink (forumnaam "Vinkie") zijn Blaster heeft uitgerust met koolstof push-pull in teflon (op de pook gelijmd). Vraag het eens aan hem.
Maar... overtuig je wel eerst dat het opnieuw aanleggen van de trekdraden problemen geeft. Ik twijfel daar aan.

Succes, Leon
 
Leon zei:
Ehh... waarom denk je dat je nu flutter krijgt?
Als ik de tubes door de boom heen leg zitten ze toch niet gefixeerd. Als er spanning op komt van de servo of van de roerdruk gaan de tubes toch kromstaan. Dat heeft toch tot gevolg dat de roeren kunnen bewegen? Op RC groups heb ik verschillende draadjes gezien waarin wordt aanbevolen de tubes zo veel mogelijk te fixeren.
Leon zei:
Maar... overtuig je wel eerst dat het opnieuw aanleggen van de trekdraden problemen geeft. Ik twijfel daar aan.
Ik denk dat ik met wat geduld de trekdraden er wel weer in krijg hoor. Maar ik weet natuurlijk niet hoe de boom er van binnen uitziet na het lijmen. Ik ben bang dat de draden tijden het vliegen blijven steken of dat er mogelijke scherpe kanten in de boom zitten. Daar komt nog bij dat ik altijd ellende heb met die draadjes. Ik krijg ze nooit mooi afgesteld of de lijm loopt uit. Bij de Bonsai heb ik het denk ik wel 12x overgedaan en nog ben ik niet tevreden. Dat zal vast aan mij liggen hoor dat wel.

Bart zei:
k weet het niet zeker, maar stel je eens een driehoekig servetje voor dat je oprolt, je krijgt dan in het midden
meer lagen over elkaar dan aan de uiteinden. Volgens mij is dit wat Alex bedoeld, en ik kende deze truuk nog
niet. Je krijgt op deze manier idd een mooie overgang van de breuk naar het goede gedeelte van de pook.
Alex zei:
Dit is precies wat ik bedoel. Na het wikkelen zou je met Tape de boel kunnen omwikkelen om een mooie strakke en homogene verbinding te krijgen.
Ah ... nu begrijp ik wat je bedoeld. Ik werd in de war gebracht door de aanwijzing om de korte zijde over de breuk te plaatsen :oops:
Ik heb nog niet veel met galsdoek gewerkt dus toch nog even een vraagje:

Hoe zorg ik dat het weefsel qua structuur mooi in tact blijft zowel bij het knippen als bij het plakken?​

bedankt voor de hulp

Ruud
 
hunter58 zei:
Hoe zorg ik dat het weefsel qua structuur mooi in tact blijft zowel bij het knippen als bij het plakken?

wat redelijk goed werkt is het glasdoek op doorzichtige folie (de wat stevigere soort, verkopen ze bij iedere bouwmarkt) met een kwast of roller te doordrenken met epoxy, en je vorm daarna uit te knippen terwijl het doek nog op de folie zit. Hierna kan je het doek van de folie trekken en heb je een mooi glasdoekje waarbij de richting/vorm van de vezels nog als origineel is.
Je kan eventueel de vorm die je wilt hebben van te voren op de onderkant van de folie tekenen met watervaste stift, als het doek doordrengt is is het doorzichtig geworden en kan je de vorm mooi uitknippen. Teken de lijnen wel op de onderzijde, de epoxy wil de inkt van de stift wel eens oplossen, en dan kleurt je glasdoek in de kleur van de inkt..

en *edit*: spreekt voor zich, maar zorg voor een goede schaar!
 
@Wubbe: Leon, je hebt me wel aan het denken gezet :) Na een bezoek aan de winkel wist ik dat ik ook niet zo maar even tubes zou hebben. Ik zag wel een stuurinrichting met een vergulde binnendraad van 0.5mm maar dat vond ik nog steeds aan de zware kant. Ik ga toch maar weer met 8kg dynema vislijn aan de gang. Ik heb nog een ideetje. Ga ik even uitproberen. Werkt het dan wordt het hier (uiteraard) gemeld.

@Deltamike: Bart, daar had ik nog niet aangedacht. Ik ga het in ieder geval proberen. Lijkt mij een heel aardige oplossing :D

Ah croissaints maak ik ook regelmatig dus dat moet gaan lukken. Als het dan maar niet net zo krom wordt :wink:

Keep you all posted

:worship: thanks

Ruud
 
Back
Top