Bouw LUPIN en EVO

Kielvlak?

Bart,

Hoe heb je de plaats van de staartboom in het kielvlak bepaald?
Ik herinner mij een prachtig filmpje van Fotor waarbij je kunt zien dat bij de worp de staartboom twist/roteert omdat bij zijn Mimi het oppervlak boven de staartboom groter is dan eronder.

Waarom zit de staartboom niet precies in het midden van het kielvlak?

Dit filmpje bedoel ik. Het torderen van de staart scheelt toch werphoogte, lijkt me:

Leon

Laatst bewerkt door een moderator:
Wubbe,

Goede vraag. Ik heb dit zo op het oog bepaald.....ik heb op mijn huidige DLGs de kielvlakken min of meer symmetrisch, idd om de torsie te minimaliseren. Het nadeel is echter dat bij een niet zo fraaie landing waarbij het model zijwaarts beweegt (en dat overkomt mij nog steeds regelmatig) het moment op het onderste gedeelte van het kielvlak aanzienlijk is en bij mijn huidige kielvlakken heb ik dus al schade opgelopen...ik ben dus weer terug gegaan naar een assymetrsiche verdeling, maar zal na aanleiding van jouw opmerking hier nog eens kristisch naar kijken. Ik ben naar een rond uiteinde van de pook gegaan om de torsie beter op te kunnen vangen, ook zit ik aan wat extra materiaal onder 0/45 graden te denken...

Cheers

Bart

...what's in a name...

Alex,

Ik ben zeker geinteresseerd, maar niet meer voor de LUPIN :(

Zoals ik eerder schreef de LUPIN is niet meer, JJ te H schreef mij het volgende:

"... Lupin is nooit zo mijn ding geweest. Voor mij klinkt het als iemand met een hazenlip die zijn hond roept :-) Sorry....."

Wordt vervolgd

Cheers

Bart

Back